• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۵۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022215646
  • خبرنگار : 71660

سونامی دیپلماتیک در اسرائیل

سونامی دیپلماتیک در اسرائیل
معترضان علیه نتانیاهو در تل‌آویو - «وزیر جنایت»

روزنامه گاردین با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در چندین جبهه با «سونامی دیپلماتیک» مواجه شده، نوشت که گسترش جنگ در غزه و افزایش بی‌سابقه خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری، موجب «انزوا» این رژیم شده است.

به گزارش ایسنا، رژیم صهیونیستی به‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان در دویست و هجدهمین روز جنگ، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد. ارتش رژیم صهیونیستی با اشغال گذرگاه رفح، گذرگاه زمینی اصلی در نوار غزه که کمک‌ها از طریق آن وارد این باریکه ‌می‌شد را بست؛ اقدامی که خطر تشدید فاجعه انسانی را به ویژه به دلیل کمبود مواد غذایی و سوخت به همراه دارد.

روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد: «در بحبوحه تحریم‌هایی که از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی علیه شهرک‌نشینان – که دامنه خشونت خود را علیه فلسطینیان در کرانه باختری گسترش داده‌اند – وضع شده‌اند، احتمالا اهداف بالقوه بیشتری در دست بررسی این کشورهاست.»

این تحریم‌ها تاکنون افراد و نهادهای افراطی و هم‌چنین دوست و مشاور «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده‌اند.

همزمان با اینکه آمریکا اعلام کرد به دلیل احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح، ارسال مهمات سنگین به این رژیم را متوقف می‌کند، ایرلند و اسپانیا هم گفتند که درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین متعهد هستند.

روزنامه گاردین هم‌چنین تاکید می‌کند که در حال حاضر فشار در اروپا جهت «ممنوعیت تجارت علیه محصولات تولیدی در شهرک‌های اسرائیلی» نیز رو به افزایش است.

«الکساندر دی کرو» نخست‌وزیر بلژیک – که ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده دارد – اخیرا گفته است که به دنبال متحدان هم‌فکر خود می‌گردد تا تحریم‌های تجاری را علیه رژیم صهیونیستی به دلیل اقدامات آن در نوار غزه اعمال کند.

ترکیه هم به نوبه خود که مدتهاست روابط پیچیده‌ای با رژیم صهیونیستی داشته، ممنوعیت کامل تجارت با این رژیم را اعلام کرده است؛ البته گزارشی‌هایی درباره مهلتی سه‌ ماهه برای تجار ترکیه‌ای منتشر شده که آنکارا آن را رد کرد.

گاردین در ادامه با اشاره به «انزوای اسرائیل» تاکید می‌کند که در آمریکای جنوبی کشورهایی نظیر کلمبیا و بولیوی نیز روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی قطع و یا کاهش داده‌اند.

علاوه بر این موارد، رژیم صهیونیستی توسط دادگاه کیفری بین‌المللی تحت بازجویی قرار دارد و طبق آنچه گزارش می‌شود، این دادگاه در حال بررسی صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد صهیونیستی است. هم‌چنین در دیوان بین‌المللی کیفری – بالاترین دادگاه سازمان ملل – شکایتی را که آفریقای جنوبی درخصوص نسل‌کشی عنوان کرده، در دست بررسی می‌باشد.

یک «سونامی دیپلماتیک» علیه رژیم صهیونیستی بسیار این رژیم را تهدید می‌کند و طبق گزارش گاردین، اولین بار این هشدار و اصطلاح را «ایهود باراک» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی زمانی که در کابینه نتانیاهو، وزیر جنگ بود، به کار برد.

گاردین: انزوای اسرائیل رو به افزایش است
طوفان‌الاقصی - هفتم اکتبر ۲۰۲۳

این روزنامه انگلیسی در ادامه این مطلب می‌نویسد: «به‌رغم حمایت‌های گسترده بین‌المللی از اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر حماس، تهاجم و جنگ در غزه و افزایش سریع خشونت‌های شهرک‌نشینان در کرانه باختری موجب شده تا جهان نسبت به نتانیاهو (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) ناامید شود. به‌رغم هشدارهای ضمنی از جمله آنچه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که اگر اسرائیل به رفح حمله کند، خود را بیشتر در خطر انزوای جهانی قرار خواهد داد، کابینه نتانیاهو به اقدامات خود همچنان ادامه می‌دهد.»

«یوسی مکلبرگ» از اندیشکده چتم ‌هاوس می‌گوید: «آنچه طی چند ماه گذشته رخ داده است، در حقیقت انبوهی از موارد بوده که سالها جریان داشته است. کارشناسان سالهاست در مورد خطر فروپاشی و ناپایداری وضعیت میان اسرائیل و فلسطین هشدار می‌دهند. آنچه در هفتم اکتبر رخ داد، توجیه‌پذیر نیست اما حمایت از اسرائیل با مقادیر نامحدودی از تسلیحات که بر سرغیرنظامیان آوار می‌شوند کار درستی نیست.»

«دالیا شایندلین» روزنامه‌نگار و مشاور سیاسی مستقر در تل‌آویو در مقاله‌ای برای روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: «درحالی که اقدامات تحریمی پیشین علیه اسرائیل چیزی بیش از نوعی حس بد و منفی تلقی نمی‌شد اما این بار با اقدام و تهدیدی که ترکیه مبنی بر ممنوعیت تجارت و آمریکا درباره ارسال مهمات سنگین انجام داده، فضا نسبت به قبل تغییر یافته است.»

این روزنامه‌نگار هم‌چنین به گاردین گفت: «اسرائیل با این اقدامات، رفتاری خود-تخریب را در پیش گرفته و ناامیدی جهان از اسرائیل مدتهاست رو به افزایش است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۳ ۰۹:۰۴

،درود بر همه آزاده گان عالم