• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022215866
  • خبرنگار : 71660

دومین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله»/ مرگبارترین لحظات برای خبرنگاران در جنگ غزه

دومین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله»/ مرگبارترین لحظات برای خبرنگاران در جنگ غزه

همزمان با دومین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی الجزیره به دست نظامیان رژیم صهیونیستی، این رژیم تاکنون ۱۴۲ خبرنگار را در غزه به قتل رسانده است و این آمار – هر ۳۶ ساعت یک کشته – جنگ غزه را به مرگبارترین درگیری برای خبرنگاران در تاریخ معاصر بدل کرده است.

به گزارش ایسنا، فعالان معتقدند که پرونده شیرین ابوعاقله مُهر تاییدی بر این واقعیت می‌زند که رژیم صهیونیستی از مدتها پیش از جنگ غزه، خبرنگاران را با مصونیت از مجازات، به قتل می‌رساند.

الجزیره گزارش کرد، امروز – شنبه – دومین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله» است؛ این خبرنگار فلسطینی در تاریخ ۱۱ مه ۲۰۲۲ توسط نیروهای صهیونیستی در حین گزارش در کرانه باختری به ضرب گلوله‌ای به شهادت رسید.

«یوسف منیر» رئیس برنامه «فلسطین/اسرائیل» در موسسه تحقیقاتی «عرب سنتر» مستقر در واشنگتن دی‌سی به تلویزیون الجزیره گفت: «عدم پاسخگویی در قتل ابوعاقله به هموار کردن راه برای سوء‌استفاده گسترده اسرائیل در غزه کمک کرد. آنچه را که ما درخصوص کشتار تعدادی از خبرنگاران در غزه مشاهده می‌کنیم، مستقیما به عدم پاسخگویی پرونده ابوعاقله مربوط می‌شود. اگر بتوانید یک شهروند آمریکایی که روزنامه‌نگاری برجسته در دنیای عرب بود را جلوی دوربین به قتل برسانید، و سپس از مهلکه جان سالم به در ببرید، این پیامی روشن را درباره آنچه مجاز است، ارسال می‌کند.»

پس از به شهادت رسیدن شیرین ابوعاقله، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی به اشتباه نیروهای فلسطینی را مقصر این شلیک دانست؛ ادعای غلطی که فورا توسط گزارش‌های مستقل رد شد.

پس از این واقعه، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا خواستار «پاسخگویی» شد و اعلام کرد «کسانی که مسئول قتل شیرین هستند باید تا حد امکان تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.» اما پس از آنکه اسرائیل اذعان کرد نیروهایش شیرین ابوعاقله را کشتند، واشنگتن موضعش را تغییر داد.

واشنگتن هم‌چنین درخواست برای انجام تحقیقات مستقل در مورد این حادثه را رد کرده و استدلال می‌کند که رژیم صهیونیستی نهادهای فعالی دارد که قادر به تحقیق در مورد این پرونده هستند. اما مدافعان حقوق فلسطینیان مدت‌هاست گفته‌اند که اسرائیل به ندرت سربازان خود را به دلیل سوءاستفاده محاکمه می‌کند و نباید به این رژیم درباره تحقیقات مستقل اعتماد کرد.

به دنبال عدم پاسخگویی رژیم صهیونیستی برای شهادت ابوعاقله، حملات صهیونیستی علیه آزادی مطبوعات به ویژه تلویزیون الجزیره بدتر شده است. برای مثال، یک پهپاد صهیونیستی در ماه ژانویه خدمه الجزیره را در خان یونس، شهری در جنوب نوار غزه هدف قرار داد. سپس نیروهای صهیونیستی از رسیدن پزشکان به «سامر ابودقه» تصویربردار این تلویزیون خبری که در این حمله مجروح شده بود، جلوگیری کردند.

دومین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله»/ مرگبارترین لحظات برای خبرنگاران در جنگ غزه
«سامر ابودقه»

او که توسط همکارانش «شجاع، سخت‌کوش و بشاش» توصیف می‌شد، در نهایت به دلیل خونریزی جان باخت. «وائل الدحدوح» خبرنگار دیگر الجزیره نیز به همین شیوه توسط نیروهای صهیونیستی کشته شد.

«رشیده طلیب» نماینده دموکرات فلسطینی‌تبار مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش در ایمیلی به الجزیره گفت: «دو سال قبل نیروهای اسرائیلی، شیرین ابوعاقله خبرنگار آمریکایی را ترور و سپس با بی‌رحمی به مراسم خاکسپاری او حمله کردند. از آن زمان تاکنون، دولت بایدن نتوانسته اسرائیل را پاسخگو کند و به آنها اجازه داده با مصونیت از مجازات به فعالیت خود ادامه دهند. اکنون رژیم آپارتاید اسرائیل پوشش خبری الجزیره را متوقف کرده تا جهان نتواند نظاره‌گر جنایات جنگی آنها باشد. من به دفاع از آزادی مطبوعات و عدالت برای شیرین و هر خبرنگاری که توسط اسرائیل کشته می‌شود، ادامه خواهم داد.»

هم‌چنین خانواده ابوعاقله نیز از طریق دیدار با قانونگذاران و مقامات سعی کرده‌اند تا دولت ایالات متحده را برای پاسخگویی مرگ این خبرنگار تحت فشار قرار دهند.

دومین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله»/ مرگبارترین لحظات برای خبرنگاران در جنگ غزه
«لینا ابوعاقله»

«لینا ابوعاقله» برادرزاده شیرین چند روز پیش طی رویدادی در واشنگتن دی‌سی گفت: «حس می‌کنم این ۲ سال خیلی سریع گذاشت اما متاسفانه پس از ۲ سال، ما هیچ پاسخگویی و عدالت را ندیدیم. دولت آمریکا نتوانست در برابر خانواده ما و شیرین، به عنوان یک شهروند آمریکایی و خبرنگار زن به وعده‌اش عمل کند. آخرین چیزی که می‌دانیم این است اف‌بی‌آی پرونده‌ای را چند ماه پس از کشته شدن شیرین باز کرد اما همچنان نمی‌دانیم تحقیقات این پرونده به کجا رسیده است. هیچ به‌روز رسانی در این پرونده صورت نگرفته است.»

«یوسف منیر» می‌گوید: «ما فراموش نمی‌کنیم. و دلیل مهمی که ما نمی‌خواهیم فراموش کنیم این است که پیامدهای این شکست‌ها در دستیابی به پاسخگویی برای قتل شیرین هر روز در غزه به نمایش گذاشته می‌شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha