• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022316753
  • خبرنگار : 71661

گاردین: حمله به رفح، به انزوای خارجی و اختلافات داخلی در اسرائیل افزوده است

گاردین: حمله به رفح، به انزوای خارجی و اختلافات داخلی در اسرائیل افزوده است

رسانه انگلیسی با اشاره به مخالفت داخلی و انتقادات خارجی از حمله رژیم صهیونیستی به رفح، این عملیات را یک اشتباه توصیف کرد که جز رنج مضاعف برای فلسطینیان و بی‌آبرویی بیشتر صهیونیست‌ها، حاصلی نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به هدف خود برای نابودی کامل حماس دست یابد، حمله به رفح را یک اشتباه بزرگ دانست و خواستار برقراری آتش‌بس شد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، رژیم صهیونیستی با یک عملیات نظامی در گذرگاه رفح بین غزه و مصر تنش‌ها را تشدید کرد؛ اقدامی که به ماه‌ها انتظار و گمانه‌زنی درباره قصد این رژیم برای حمله به رفح پایان داد. این تصمیم در جامعه بین‌المللی با نگرانی گسترده‌ای روبرو شده است و بسیاری هشدار دادند ممکن است وضعیت بیش از یک میلیون فلسطینی را که به رفح پناه آورده‌اند، بدتر از قبل کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل مدعی است محموله کمک‌های تسلیحاتی را که رژیم صهیونیستی برای ورود به درگیری طولانی‌مدت به آن نیاز خواهد داشت، تعلیق کرد. این اقدام نشان‌دهنده تغییر مهمی در روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

به گزارش گاردین، رژیم اشغالگر در حالی وارد رفح شده که بسیاری از کارشناسان، از جمله مقامات اطلاعاتی سابق همین رژیم نسبت به موفقیت‌آمیز بودن عملیات رفح تردید داشته و هشدار داده‌اند که این عملیات نمی‌تواند یک شکست استراتژیک بزرگ را به حماس تحمیل کند، بلکه تنها دستاوردهای تاکتیکی کوتاه‌مدتی خواهد داشت.

بااین‌حال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمله به رفح را برای رسیدن به «پیروزی کامل» حیاتی دانسته است؛ اصطلاحی که او از آن برای توصیف نابودی کامل قدرت نظامی و سیاسی حماس و همچنین آزادسازی اسرای صهیونیست استفاده می‌کند. بااین‌حال، واقعیت‌های میدانی این سناریو را رد می‌کند. به گزارش گاردین، با گذشت هفت ماه از جنگ غزه، حماس همچنان بر اسرای صهیونیست مسلط است و ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره به شهادت رساندن ده‌ها هزار سرباز حماس، نادرست به نظر می‌رسد.

این سیاست‌ها، رژیم صهیونیستی را در صحنه بین‌الملل به انزوای عمیقی کشانده است. پس از آمریکا، کشورهای دیگری مانند کانادا و ایتالیا هم صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف کردند و کلمبیا در واکنش به حمله به رفح، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرد. از سوی دیگر، ترکیه نیز این رژیم را به تحریم‌های اقتصادی تهدید کرد. از دیگر جنبه‌های انزوای بین‌المللی رژیم صهیونیستی می‌توان به طرح اتهام نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری و احتمال صدور حکم بازداشت سران این رژیم در دیوان کیفری بین‌المللی اشاره کرد.

گاردین گزارش داد تبعات این حمله در داخل اراضی اشغالی هم شدید بوده است. بیش از ۱۰۰ هزار تن از ساکنان صهیونیست اراضی اشغالی همچنان آواره هستند، فشارهای اقتصادی و روانی در این منطقه در حال افزایش است و تعداد تلفات ارتش رژیم صهیونیستی همچنان در حال افزایش است. این‌ها همه موجب شده تا ادعاهای کابینه جنگی این رژیم درباره پیروزی کامل در جنگ، بی‌اساس‌تر از همیشه به نظر برسد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، در میان این چالش‌ها، راه‌حل‌هایی ظهور کرده‌اند که می‌توانند جایگزین تداوم درگیری‌ها باشند، راه‌هایی مانند توافق آتش‌بس و تبادل اسرا. اگرچه تلاش اخیر طرفین برای برقراری آتش‌بس با مانع‌تراشی‌های رژیم صهیونیستی شکست خورد، اما به گزارش گاردین مذاکره هنوز به‌عنوان مسیری بالقوه برای کاهش تنش‌ها در دسترس است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر ساکنان اراضی اشغالی به‌جای ادامه درگیری‌های نظامی، خواستار مذاکره و آزادی اسرا هستند.

گاردین در این گزارش همچنین به جنبه‌های مثبت مذاکره در صحنه بین‌المللی پرداخته و نوشته است که در صحنه بین‌المللی، پایان‌ دادن به درگیری‌ها می‌تواند روابط رژیم صهیونیستی را با متحدان کلیدی خود مانند ایالات متحده ترمیم کرده و خطر تشدید درگیری‌ها در منطقه را کاهش دهد. علاوه بر این، اتمام درگیری‌ها نیازمند تدوین یک استراتژی تازه برای آینده غزه خواهد بود که احتمالا توافق با کشورهای عربی و غربی برای ایجاد صلح پایدار و خودمختاری برای فلسطینیان، بخش مهمی از آن است.

از سوی دیگر، درگیری‌های پیاپی در غزه هزینه‌های انسانی ویرانگری را به دنبال داشته و به کشته‌ شدن ده‌ها هزار نفر، از جمله تعداد بسیار زیادی از کودکان منجر شده است. تصاویری که این روزها از رفح مخابره می‌شود، عمق رنج فلسطینیان غزه و لزوم برقراری آتش‌بس را بیش از همیشه منعکس می‌کند. این حتی فارغ از جنبه انسانی مسئله، وجهه بین‌المللی رژیم صهیونیستی را هم بیش از پیش تخریب می‌کند؛ البته اگر وجهه‌ای باقی مانده باشد.

به گزارش گاردین، ساکنان اراضی اشغالی و رژیم صهیونیستی رفته‌رفته به ناممکن بودن تحقق هدف خود برای غلبه کامل بر حماس یا «پیروزی کامل» پی برده‌اند و می‌دانند چنین نتیجه‌ای دست‌یافتنی نخواهد بود. این روزنامه انگلیسی با اشاره به نظرسنجی‌های اخیر اشاره می‌کند که رژیم صهیونیستی باید رفته‌رفته از اقدامات تهاجمی و نظامی دست برداشته و به راهکارهای دیپلماتیک و مذاکره محور روی بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha