• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403022316759
  • خبرنگار : 71553

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد

ایجاد پالایشگاه‌های جامع برای فرآوری گیاهان دارویی

ایجاد پالایشگاه‌های جامع برای فرآوری گیاهان دارویی

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گیاهان دارویی باید تبدیل به اقتصاد ملی شود، گفت: باید در بخش گیاهان دارویی پالایشگاه‌های جامع احداث شوند.

به گزارش ایسنا، سید مجتبی خیام نکویی در همایش ملی روز گل محمدی و گلاب با بیان اینکه هفت روز را برای نامگذاری به نام هفت گیاه دارویی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادیم، گفت: در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی پذیرفت که یکی از این روزها یعنی ۲۰ اردیبهشت روز ملی گل محمدی و گلاب باشد.

وی افزود: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ما در بخش کشاورزی وسیع است که بخشی از آنها به گیاهان دارویی مرتبط است. از ۸۰۰۰ گونه گیاهی حدود ۲۰۰۰ گونه گیاهان دارویی داریم. به  این ظرفیت در طول سال‌ها به جای نگاه اقتصادی نگاه معیشتی داشتیم. در حوزه گیاهان دارویی هم بیشتر نگاهمان معیشتی بوده است تا صنعتی و اقتصادی.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به پیشرفت برخی از کشورها در صنعت گیاهان دارویی گفت: هدف گذاری که بسیاری از کشورها در حوزه گیاهان دارویی دارند روشن است. کشور آلمان رقم قابل توجهی در سطح زیر کشت گیاهان دارویی ندارد اما می‌بینیم که بیشترین ارزش افزوده گیاهان دارویی را نسبت به کشورهای دیگر دارد.

وی اضافه کرد: ما علی رغم اینکه ظرفیت‌های زیادی در این بخش داریم اما آنها را به ارزش افزوده تبدیل نکرده‌ایم‌ بازار گیاهان دارویی در دنیا عجیب و غریب است. ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیارد دلار رقم گردش مالی آن است که تا ۲۰۵۰ به ۵ هزار میلیارد دلار می رسد.

به گفته وی کشوری که ۹۸ درصد زعفران دنیا را تولید می‌کند سهمش از بازار جهانی ۱۱ میلیارد دلاری ۴۵۰ میلیون دلار است. در سایر حوزه‌ها نیز شرایط همین است.

خیام نکویی با اشاره به اینکه این همایش‌ها و نشست‌ها باید به گونه ای باشد که هر سال جایگاه خود را در این بخش بدانیم، افزود: باید چالش‌ها را در این حوزه برطرف و هر سال جایگاه و سهممان را در بازارهای جهانی با سال قبل مقایسه کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گیاهان دارویی باید تبدیل به اقتصاد ملی شود گفت:بیش از ۶ میلیون نفر به شکل مستقیم و غیر مستقیم از کشت و فراوری این محصول ارتزاق می‌کنند که رقم کمی نیست. سهم آن هم نسبت به کل بهره‌برداران بخش کشاورزی قابل توجه است.

وی با اشاره به اینکه برای تبدیل شدن به اقتصاد ملی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تات وظایفی بر عهده دارند، گفت: باید گونه‌های مناسب از لحاظ عملکرد در واحد سطح و اسانس را حفظ کرده و کاشت آن متناسب با هر منطقه توصیه شود.

او با بیان اینکه ۱۶ کلکسیون گل محمدی استان‌های مختلف داریم، گفت: بنابر الگوی کشت باید بدانیم که کدام رقم گل محمدی در کدام منطقه کشت شود. باید مشخص شود که در کدام استان‌ها قابلیت کشت گل محمدی وجود دارد.

خیام نکویی تصریح کرد: وظیفه دیگر تربیت نیروی انسانی است. ما در تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف کشاورزی ممارست نداشته‌ایم و دانش در بسیاری از حوزه‌ها رسوخ نکرده و درآمدی که باید از سطح زیر کشت محصولاتمان داشته باشیم را در مقایسه با کشورهایی که سطح زیر کشت کمتری دارند نداریم. یکی از برنامه هایی که در وزارت علوم در نظر گرفته‌ایم این است که متناسب با نیاز بخش کشاورزی افراد تربیت شوند. در حال حاضر به ۳۲۰ نفر تکنسین برای گلخانه‌ها نیاز داریم و باید در این بخش فعالیت بیشتری داشته باشیم.

به گفته وی بایستی  متناسب با نیازهای بخش کشاورزی رشته‌هایی را پیشنهاد داد. مثلا چرا در کاشان رشته‌های مرتبط با حوزه گل محمدی و گلاب وجود ندارد؟

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه در حوزه گیاهان دارویی نیازمند ایجاد پالایشگاه هستیم، گفت: ارزش افزوده حاصل از گیاهان دارویی ناشی از این است که محصولات را به ۴۰ تا ۵۰ فرآورده تبدیل کنیم. در برخی استان‌ها در حد محدود این پالایشگاه‌ها ایجاد شده است.   ولی باید در حوزه گیاهان دارویی در مناطق مختلف چندین پالایشگاه داشته باشیم.

وی افزود: در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی دانش این موضوع وجود دارد و اگر بخش خصوصی بخواهد مشارکتی داشته باشد به آنها کمک می‌کنیم.

خیام نکویی با اشاره به اینکه باید به بازارهای داخلی و خارجی نیز توجه شود، گفت: باید نمایشگاه‌های بین‌المللی را تقویت کنیم. یکی از اولویت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به حوزه‌های مختلف است. آمادگی داریم تمام دانشی که در حوزه گل محمدی داریم به شکل رایگان در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناور قرار دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: انتظاری که از بخش خصوصی داریم این است که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند یعنی بتوانیم پالایشگاه‌های جامعی در این بخش داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گردشگری کشاورزی اشاره کرد و گفت : یکی از ظرفیت‌های ما در گردشگری کشاورزی زمان برداشت زعفران است که می‌تواند گردشگران خارجی و داخلی بسیاری را جذب کند. همچنین برداشت گل محمدی، مرکبات و سایر محصولات باغی و زراعی نیز یک ظرفیت برای گردشگری است. رونق گردشگری کشاورزی علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان می‌تواند منجر به اشتغال زایی و به کارگیری پژوهشگران در این حوزه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha