• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022316806
  • خبرنگار : 71661

رسانه آمریکایی:

تخصیص بودجه به اوکراین راهگشای استراتژی سر در گُم غرب نیست

تخصیص بودجه به اوکراین راهگشای استراتژی سر در گُم غرب نیست

رسانه آمریکایی با انتقاد از عدم شفافیت غرب درباره معنای پیروزی در جنگ اوکراین، از مقامات غربی خواست از اظهارنظرهای کلی خودداری کرده و با جزئیات، نقشه خود در ادامه راه را شرح دهند.

به گزارش ایسنا، پایگاه تحلیلی «Real Clear Politics» در مقاله‌ای با اشاره به اینکه غرب نمی‌داند در حمایت از اوکراین چه تعریفی از پیروزی دارد، گزارش داد، ارسال تسلیحات مضاعف به اوکراین چاره مشکلات این کشور نخواهد بود.

به گزارش این پایگاه تحلیلی، کنگره آمریکا اخیراً یک بسته ۶۰.۸ میلیارد دلاری را برای کمک به اوکراین در جنگ با روسیه تصویب کرد. گرچه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ابراز کرده است ایالات متحده «تا هروقت لازم باشد» در کنار اوکراین خواهد ایستاد، اما استراتژی مشخصی برای پایان جنگ اوکراین ارائه نشده است. به گزارش این پایگاه تحلیلی، آمریکا شاید با پول و سلاح در سطح تاکتیکی از اوکراین پشتیبانی کند، اما این‌ها نمی‌تواند به پرسش‌های استراتژیک در این باره پاسخ دهد.

در این گزارش با اشاره به تعاریف متعدد و احتمالی برای مفهوم «پیروزی» آمده است: «متأسفانه آمریکا همچنان پول بیشتری را به جنگ اوکراین تزریق می‌کند، اما رهبران آمریکا یا اوکراین هیچ نظریه مشخصی برای پیروزی ارائه نکرده‌اند.»

این گزارش همچنین با زیر سوال بردن امکان پیروزی اوکراین در صورت دریافت تسلیحات مضاعف، به این مسئله می‌پردازد که کی‌یف با تمام تسلیحات و مهماتی که تا امروز از غرب دریافت کرده نتوانسته پیروزی چشمگیری در میدان نبرد به دست آورد و با گذر زمان هر روز در موضع ضعیف‌تری نسبت به روز قبل قرار گرفته است.

به گزارش این نشریه، اوکراین بهترین روزهای خود در میدان نبرد را در تابستان ۲۰۲۲ تجربه کرد که توانست نیروهای روسیه را از بخشی از قلمرو خود مخصوصاً در «خرسون» عقب براند. در آن زمان رهبران آمریکا و اوکراین که از آن پیروزی‌ها در میدان نبرد سرمست بودند، بحث پس‌گرفتن شبه‌جزیره کریمه و حتی سرنگونی حکومت روسیه را مطرح می‌کردند!

با این حال، این کشور از آن زمان تا امروز سیر نزولی داشته و گرچه بروز چند نقطه اوج در این جنگ روی کاغذ غیرممکن نیست، اما احتمال وقوع آن بسیار پایین است؛ حتی با حمایت‌های فراوان غرب. باید در نظر داشت که کنگره آمریکا از آغاز جنگ تا امروز ۱۱۳.۴ میلیارد دلار بودجه برای اوکراین تصویب کرده است.

این نشریه با اشاره به شکست اوکراین در ضدحمله و اذعان فرمانده وقت نیروهای مسلح این کشور به ورود جنگ به بن‌بست، می‌نویسد: «در مقابل، به نظر می‌رسد روسیه در حال تقویت قوای خود است و قصد دارد تعداد نیروهای مسلح خود را از ۱.۱۵ میلیون نفر به ۱.۵ میلیون نفر افزایش دهد. اوکراین هم گرچه بیشتر از کمبود سلاح و مهمات گلایه دارد، اما مشکل اصلی این کشور کمبود نیروی نظامی است.»

از این‌ها گذشته، وضعیت اوکراین فردای جنگ هم نامشخص است. بودجه بازسازی این کشور از کجا خواهد آمد؟ همچنین مشخص نیست که آیا آمریکا و متحدانش به اوکراین تضمین‌های امنیتی ارائه خواهند کرد یا نه. وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که اوکراین به ناتو خواهد پیوست، اما باید در نظر داشت که در یک دهه گذشته رهبران بسیاری در غرب این وعده را به اوکراین داده‌اند. همچنین این شایسته توجه است که در صورت حصول توافق برای پایان مسالمت‌آمیز جنگ میان روسیه و اوکراین، حتی اگر غرب به وعده خود عمل کرده و اوکراین را عضو ناتو کند، بی‌شک روسیه خشمگین شده و واکنشی نشان می‌دهد که هر توافق حاصل‌شده‌ای میان کی‌یف و مسکو باطل خواهد شد.

این پایگاه تحلیلی پرسش‌های فراوان دیگری را هم مطرح کرده است، از جمله اینکه شروط غرب برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه چیست؟ مسکو باید چه کار کند تا غرب دارایی‌های این کشور را که تصرف کرده، آزاد کند؟ از سوی دیگر، اگر جنگ در مرزهای کنونی پایان یابد، تکلیف مناطقی از اوکراین که در کنترل روسیه است، چه خواهد بود؟ آیا جامعه بین‌المللی این را هم مانند الحاق کریمه به روسیه نگاه می‌کند؟

به گزارش این رسانه، جزئیات در این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. اینکه صرفاً بگویند «ما تا هر زمان که لازم باشد در کنار اوکراین هستیم» که استراتژی نیست! اگر آمریکا قرار است ۶۰ میلیارد دلار دیگر از جیب مالیات‌پردازان آمریکایی را به اوکراین بفرستد، شهروندان آمریکا حق دارند بدانند بنیان‌ها و پایه و اساس رویکرد استراتژیک نسبت به این جنگ چیست و پس از پایان آن چه اتفاقی خواهد افتاد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha