• یکشنبه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۷:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403022316843
  • خبرنگار : 71553

ایران رتبه اول تولید غنچه گل محمدی و گلاب را در دنیا دارد

ایران رتبه اول تولید غنچه گل محمدی و گلاب را در دنیا دارد

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی گفت: ایران ۷۰ درصد گل محمدی در جهان را تولید می کند. به ۳۶ کشور دنیا گلاب صادر می‌کنیم و در تولید غنچه گل محمدی و گلاب نیز دارای رتبه اول در دنیا هستیم.

به گزارش ایسنا، حسین زینلی در همایش ملی روز گل محمدی و گلاب با بیان اینکه بدون دانش متمرکز نمی‌توانیم حرکت مدونی داشته باشیم، گفت: اگر مشکلی وجود دارد برای این است که از تحقیقات حمایت نکردیم.

وی با بیان اینکه مسئولان  همواره در صحبت های خود به خام فروشی اشاره می‌کنند، گفت: دانش ما در بخش تحقیقات به جایی رسیده است که می‌توانیم اسانس‌های مختلف را تولید کنیم و حتی ترکیبات را جدا کنیم. البته بخش تحقیقات باید چابک‌تر عمل کند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۳۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی داریم، گفت: از این میزان ۶۸ هزار تن گل محمدی تولید می‌شود. همچنین ایران ۷۰ درصد گل محمدی در جهان را تولید می کند. به ۳۶ کشور دنیا گلاب صادر می‌کنیم و در تولید غنچه گل محمدی نیز دارای رتبه اول در دنیا هستیم. از طرفی سال گذشته ۵۲۰ تن غنچه گل محمدی صادر کردیم.

زینلی همچنین افزود:در کشور یک تادو ماه پرورش گل محمدی داشتیم، اما در حال حاضر به چهار ماه گسترش یافته است. در ۳۱ استان کشور پرورش گل محمدی داریم و گل محمدی امسال در کاشان کیلویی ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی قدرتمندی در کشور داریم، افزود: ولی متاسفانه همکاری منسجمی وجود ندارد. باید مجموعه واحد ایجاد کرد و متحد شد. سرمایه‌ها و نیروها را در این بخش در یک مسیر قرار داد که متاسفانه هنوز به وحدت رویه نرسیده‌ایم.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: امسال بسیاری از محصولات گیاهان دارویی را تحت پوشش بیمه قرار داده‌ایم.

وی در پایان گفت: ۷ تن اسانس نوع اول در کشور تولید می‌شود در حالی که بلغارستان و ترکیه  جمعا حداکثر ۵ تن اسانس نوع اول تولید می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha