• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022417171
  • خبرنگار : 71498

نفت کوره پالایشگاه تبریز با بنزین و گازوئیل یورو ۵ جایگزین می‌شود

نفت کوره پالایشگاه تبریز با بنزین و گازوئیل یورو ۵ جایگزین می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز از برنامه‌های کیفی سازی این شرکت برای کاهش تولید نفت کوره و جایگزینی آن با بنزین و گازوئیل یورو ۵ خبر داد.

غلامرضا باقری دیزج، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه شرکت پالایش نفت تبریز یکی از مجموعه‌های است که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: ظرفیت این مجموعه ۱۱۰ هزار بشکه در روز معادل حدود شش میلیون تن در سال است که وظیفه تامین محصولات فراورده‌های سوخت و خوراک برخی از صنایع پایین دستی را برعهده دارد.

وی با پیشرو خواندن این شرکت پالایشی در اجرا و اتمام پروژه‌های تعریف شده گفت: شرکت پالایش نفت تبریز همواره کوشیده است تا پروژه‌ها و طرح‌های اجرایی را زودتر از زمان پیش‌بینی شده اجرایی کند. در همین راستا این شرکت پالایشی از سال ۱۳۹۲ به تولید بنزین یورو ۴ اقدام کرد و از سال ۱۳۹۷ با اجرای یک طرح کیفی سازی، بنزین تولیدی این واحد به یورو ۵ ارتقاء یافت.

او افزود: در همین راستا کیفیت تولید گازوئیل نیز در این شرکت پالایشگاهی از سال ۱۳۹۷ به یورو ۵ تبدیل شده است.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز درباره طرح‌های محیط زیستی در دست اجرای شرکت پالایش نفت تبریز هم گفت: شرکت پالایش نفت تبریز در راستای همسویی با سازمان محیط زیست تمام واحدهای خود را مجهز به واحدهای کنترل و کاهش آلاینده کرده است. علاوه بر آن پروژه‌های جدیدی در این راستا همچون واحد گوگردسازی جدید، واحد تصفیه گازهای انتهایی به نام TGT نیز اجرایی شده است.

وی افزود: طرح دیگری که در دست اجرا با پیشرفت 10 درصدی در این شرکت پالایشی است، پروژه کاهش تولید نفت کوره و ارتقای نفت کوره به فراورده‌های با ارزش افزوده است. این پروژه در مرحله رایزنی برای اخذ فاینانس است.

باقری درباره کاهش تولید نفت کوره و نتایج حاصل از آن توضیح داد: یکی از برنامه‌های شرکت پالایش نفت تبریز کاهش تولید نفت کوره است که در نتیجه این کاهش، تولید نفتا، گازمایع، بنزین و گازوئیل افزایش پیدا خواهد کرد. در این راستا ۶۰ درصد ظرفیت نفت کوره به تولید گازوئیل و ۱۵ درصد از آن به تولید بنزین تخصیص خواهد یافت.

وی در خصوص ظرفیت تولید این پالایشگاه و میزان دقیق افزایش تولید بنزین و گازوئیل گفت: ۲۵ تا ۲۷ درصد فراورده‌های تولیدی شرکت پالایش نفت تبریز نفت کوره است که چیزی بالغ بر ۲۵ هزار بشکه در روز است با حذف این مقدار ۶۰ درصد آن به گازوئیل و ۱۵ درصد آن به بنزین تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز رعایت مسائل زیست محیطی و محدودیت خط لوله نفت خام را دلیل بر ثابت ماندن ظرفیت تولید این پالایشگاه دانست و افزود: در حال حاضر به دلیل مسائل زیست محیطی و محدودیت خط لوله نفت خام افزایش ظرفیت امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین این پالایشگاه تمرکز خود را برروی پروژه‌های کیفی سازی قرار داده است.

باقری درباره سایر اقدامات شرکت پالایش نفت تبریز در راستای محیط زیست به ارتقای تولید گازوئیل این پالایشگاه به یورو ۵ اشاره و تاکید کرد: میزان تولید بنزین شرکت پالایش نفت تبریز به میزان ۳ میلیون ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در روز با کیفیت یورو ۵ و حدود ۳.۵ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۵ و سه میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۲ است که طی سه ماه آینده این سه میلیون لیتر گازوئیل یورو ۲ نیز به کیفیت یورو ۵ ارتقاء پیدا می‌کند.

وی افزود: طرح‌های زیست محیطی همواره از اولویت‌های این شرکت بوده، به طوری که در کنار اجرای تمامی طرح‌های این شرکت این مسائل لحاظ می‌شود. براساس گزارشات سازمان محیط زیست استان، شرکت پالایش نفت تبریز در نتیجه اجرای طرح‌هایی همچون احداث واحد گوگرد سازی و تصفیه گازهای انتهایی واحدهای مختلف از سه ماه چهارم سال گذشته از لیست صنایع آلاینده خارج شده است.

باقری درخصوص تبدیل شدن پالایشگاه‌ها به پتروپالایش توضیح داد: شرکت پالایشگاه نفت تبریز از سال ۱۳۹۲ با خرید بخش عمده سهام پتروشیمی تبریز سیاست‌های پتروپالایشی خود را پیش برده و با افزایش و متنوع سازی خوراک و تحویل به پتروشیمی قصد دارد این تعامل را افزایش دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha