• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403022417235
  • منبع : بازار

دیدنی‌های جنوب که درحال نابودی هستند

دیدنی‌های جنوب که درحال نابودی هستند

یکی از نکاتی که ممکن است افراد بسیاری را ناراحت کند، نابودی دیدنی‌های کشور است. جنوب ایران منطقه‌ای پر از آثار تاریخی و دیدنی است که باید از همه آن‌ها مراقبت کرد. در این‌مقاله می‌خواهیم درباره برخی از آثار ایران و جنوب کشور صحبت کنیم که خطر نابودی آن‌ها را تهدید می‌کند یا بخشی از آن‌ها از دست رفته است. اگر تور کیش علی بابا را برای سفر خود رزرو کرده‌اید، حتما این‌مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

به گزارش ایسنا به نقل از علی بابا، مراقبت از آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی شهر، فرهنگی است که باید از سنین پایین آموزش داده شود. اگر شما هم زیاد سفر می‌کنید و دوست دارید آثار تاریخی و جاذبه‌های شهر را ببینید، حتما درباره فرهنگ رفتار با آثار تاریخی و باستانی مطالعه کنید. در ایران آثار تاریخی زیادی هستند که از دوره‌های گذشته باقی مانده‌اند.

جنوب و شهرهای جنوب ایران نیز از شهرهایی هستند که تعداد زیادی از آثار تاریخی را در خود جای‌داده‌اند. بسیاری از آثار شهرهای جنوب ایران ثبت ملی و جهانی شده‌اند و باید از آن‌ها مراقبت‌های ویژه‌ای انجام شود. برخی آثار و دیدنی‌های جنوب ممکن است در گذشته بوده باشند، اما امروزه اثر کمی از آن‌ها باقی مانده باشد. همین اتفاق ممکن است در زمان ما نیز رخ دهد. شاید فرزندان ما فرصت دیدن بسیاری از آثار تاریخی و دیدنی زمان ما را نداشته باشند.

تالاب هورالعظیم

دیدنی‌های جنوب که درحال نابودی هستند

تالاب بزرگ هویزه که با نام هورالعظیم شناخته می‌شود، از بزرگ‌ترین تالاب‌ها و مهم‌ترین جاهای دیدنمی در خوزستان است. تالاب در منطقه مرزی دشت آزادگان قرار دارد. فقط یک‌سوم این‌تالاب به ایران تعلق دارد و باقی آن برای کشور عراق است. جانوران زیادی در این‌تالاب زندگی می‌کنند که برخی از گونه‌های آن‌ها در حال انقراض هستند.

تالاب هورالعظیم از دیدنی‌ها و جاذبه‌های مهمی در استان خوزستان و ایران است که از جنبه‌های متفاوتی برای جانداران و مردم کشور اهمیت دارد. برای این‌تالاب باید تصمیم‌های بزرگ و مهمی گرفته شوند. بهتر است زودتر درباره این‌گونه جاذبه‌ها و منابع ایران فکرهای بهتری داشته باشیم؛ وگرنه باید در سوگ ازدست‌رفتن آن‌ها بنشینیم.

دشت راق

منطقه سردسیری دشت راق یکی از دیدنی‌های طبیعی بی‌نظیر ایران است. دشت‌ها و طبیعت زیبای استان کهگلویه و بویراحمد مسافران زیادی را برای تماشا به آن دعوت می‌کند. پوشش گیاهی دشت راق فوق‌العاده تنوع بالایی دارد. لاله واژگون، کارده، چوک، بیلهر، ارزن، گینه شال، شهن، بیشک، قارچ، خرکول، پونه کوهی، تره کوهی، چویل و جاشیر تعدادی از گونه‌های گیاهی منطقه هستند.

اگر دوست دارید در دل طبیعت باشید و برای لحظاتی هم که شده همه چیز را در دنیای شلوغ امروزی رها کرده و روح خود را تازه کنید، کافی برای چند دقیقه در دشت راق قدم بزنید و نفس بکشید. برداشت بی‌رویه برخی گونه‌های گیاهی منطقه باعث شده کم‌کم بسیاری از آن‌ها رو به انقراض بروند. اگر چاره‌ای برای این‌گیاهان اندیشیده نشود، در آینده‌ای نه‌چندان دور بسیاری از گونه‌های گفته‌شده در منطقه نخواهند بود.

اگر تور کیش علی بابا یا دیگر مقصدها را برای سفر خود انتخاب می‌کنید حتما درباره آثار و دیدنی‌های منطقه تحقیق کنید. شناخت و آموزش مردم باعث می‌شود تا آسیب کم‌تری به شهرها و دیدنی‌های طبیعی و غیرطبیعی آن‌ها وارد شود.

دیدنی‌های جنوب که درحال نابودی هستند

ساحل نقره‌ای جزیره هنگام

در جنوب جزیره قشم جزیره‌ای با نام جزیره هنگام وجود دارد. برای رسیدن به این‌جزیره باید به اسکله شیب‌دراز بروید. البته از اسکله کندالو نیز مانند اسکله شیب‌دراز قایق‌هایی هستند که شما را به جزیره هنگام می‌برند. در شن‌های ساحل نقره‌ای جزیره هنگام کانی خاصی وجود دارد که این‌جلوه درخشش نور را به ساحل داده است.

همین درخشش ساحل را به نام نقره‌ای معروف کرده است. برداشت کانی‌ها توسط مسافران باعث شده که ساحل بسیاری از ماده‌های براق خود را به‌مرورزمان از دست دهد. البته برای حفاظت بیشتر ساحل، ورود به آن ممنوع شده است. اگر تور کیش علی بابا یا قشم را برای سفر انتخاب کرده‌اید و دوست دارید ساحل نقره‌ای را از نزدیک ببینید، بهتر است با قایق به ساحل رفته و آن را تماشا کنید.

قلعه تاریخی مغوئیه

یکی از آثار تاریخی ایران که نابودی در کمین آن نشسته قلعه تاریخی مغوئیه است. قلعه تاریخی مغوئیه در حوزه غرب استان هرمزگان قرار دارد. بندر لنگه نیز آثار تاریخی متنوعی دارد که باید از آن‌ها مراقبت کرد و اجازه نابودی آن‌ها را نداد.

آثار تاریخی شهرستان دیر استان بوشهر

از دیگر آثاری که در جنوب ایران در حال تخریب و نابودی هستند، آثار باستانی شهرستان دیر، بسیار به چشم می‌آیند. آثار تاریخی و فرهنگی این‌شهرستان ارزش زیادی دارند و باید برای آن‌ها چاره‌ای اندیشید تا نابود نشوند. جزایر نخیلو، ام‌الگرم، ساحل بکر، کوه نمک جاشک، تهمادو، جنگل حرا و ساختمان گمرک قدیم از آثار و جاذبه‌هایی هستند که باید با همه قدرت از آن‌ها حفاظت کرد.

در شهرستان دیر، ۱۴ اثر تاریخی و باستانی ثبت شده است. ازجمله این‌آثار مواردی مانند قلعه بردستان، بردو، تل سوزو، مسجد جامع، بقعه بی‌بی دولت و چاه دوتای بردستان قابل اشاره هستند. این‌آثار وضعیت خوبی از نظر سلامت ندارند و ممکن است هرلحظه قسمتی از آن‌ها دچار تخریب و نابودی شود.

ارگ بم، قلعه نهاوند و آثار بسیاری دیگری نیز هنوز هستند که باید درباره آن‌ها مطالعه کرد. بسیاری از این‌آثار در حال نابودی یا در شرف آن هستند. برای این‌جاذبه‌های طبیعی و تاریخی باید فکر بکری شود و آن‌ها را نجات داد. قطعا آثار تاریخی قسمت‌های مختلف ایران و جاذبه‌های طبیعی آن، آثاری گران‌بها و ارزشمند هستند.

ما به‌عنوان فردی از این‌جامعه یا به‌عنوان یک مسافر بافرهنگ وظیفه داریم تا جای ممکن از آثار شهرهایی که به آن‌ها سفر می‌کنیم، مراقبت کنیم. در مرحله بعد باید این‌موضوع را به دیگران نیز آموزش دهیم.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha