• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403022417257
  • خبرنگار : 30057

کسب دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی در جوجه‌های گوشتی

کسب دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی در جوجه‌های گوشتی

محقق پسادکتری دانشگاه ایلام در مطالعات اخیر خود به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی برای افزایش جمعیت جوجه‌های گوشتی آرین دست یافت.

به گزارش ایسنا، لیلی جمشیدی، دانش‌آموخته دانشگاه ایلام عنوان مطالعات خود را در قالب طرح پسا دکتری «دستیابی به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی با استفاده از برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی، پلی‌فنول‌ها و پروبیوتیک‌ها در جوجه‌های گوشتی آرین» عنوان کرد که با راهنمایی سیدعبدالله حسینی از اعضای هیات علمی این دانشگاه و حمایت بنیاد ملی علم ایران اجرایی شد.

جمشیدی با بیان اینکه در ایران مرغداری‌ها و محیط‌های پرورش معمولاً محیط‌های پرتنشی هستند، گفت: در مناطق جنوبی، شرقی و مرکزی کشور استرس گرمایی هم به این تنش‌ها اضافه می‌شود و مجموعه این مشکلات باعث شده است تا تعداد دوره‌های جوجه‌ریزی کم شود و در مجموع در نقاط مختلف کشور در فصول گرم سال، تنش در سالن‌های پرورش وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که افزایش تقاضا برای پروتئین حیوانی به خصوص گوشت طیور در سراسر دنیا و افزایش تولید آن در کنار تغییرات آب و هوایی و افزایش گرمای جهانی، تأثیر زیادی بر گله‌های دامی به‌ویژه طیور که حساسیت بیشتر به استرس گرمایی دارند، گذاشته است. 

این محقق اضافه کرد: بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش تعداد جوجه‌ریزی در سال و کاهش استرس گرمایی در گله جوجه‌های گوشتی باشیم و این پژوهش برای دستیابی به دانش فنی تولید افزودنی مناسب برای کاهش عوارض ناشی از شرایط تنش گرمایی در جوجه‌های گوشتی آرین انجام می‌شود.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، جمشیدی تأکید کرد: این تحقیق می‌تواند به دستیابی به دانش فنی تولید مکمل کاهنده استرس گرمایی، استفاده از بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در جهت افزایش اثرگذاری ویتامین‌ها و تعیین سطح مناسب مواد مغذی در شرایط تنش گرمایی در جوجه‌های گوشتی آرین کمک کند و از نتایج آن مدیران مزارع مرغ گوشتی، مزارع مرغ مادر، مزارع مرغ تخم‌گذار و کارخانه‌های خوراک دام استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha