• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403022417261
  • خبرنگار : 71516

حماس: مقاومت قادر به اداره جنگ فرسایشی در غزه است

حماس: مقاومت قادر به اداره جنگ فرسایشی در غزه است

یکی از رهبران جنبش حماس تأکید کرد مقاومت قادر به اداره جنگ فرسایشی در غزه است.

به گزارش ایسنا، زاهر جبارین، از رهبران جنبش حماس درباره موافقت این جنبش با پیشنهاد میانجی‌های مصری و قطری در خصوص آتش بس غزه گفت: این پاسخ با تمایل جنبش حماس برای موفقیت مذاکرات همسو بود. جنبش حماس به تلاش‌های میانجی‌ها پاسخ داد و فضای کلی در منطقه و جهان برای پایان جنگ غزه وجود دارد. از همین جا روند مذاکرات آغاز شد اما دشمن اسرائیلی خیلی زود قصد و نیت خود را آشکار کرد و نشان داد که خواهان توقف جنگ نیست و جهان را به چالش می‌کشد.

وی در مصاحبه با العربی الجدید گفت: دولت آمریکا بر اساس منافع خود در منطقه عمل می‌کند و به دنبال ایجاد یک روند سیاسی برای ابقای کنترل خود بر نزاع و ممانعت از پیشرفت آن به ابعاد منطقه‌ای است. این دیدگاه آمریکا با تمایل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای ماندن در قدرت همسو نیست برای همین نتانیاهو تلاش می‌کند تا این روند آمریکا را ناکام بگذارد چرا که در خدمت منافعش نیست و از همین جا تناقض در مواضع دو طرف دیده می‌شود.

جبارین گفت: مقاومت قادر به اداره یک جنگ فرسایشی است. ما به هر بهایی از غزه دفاع می‌کنیم. پافشاری بر حقوق ملت ما و آزادی سرزمینشان مهم‌ترین ابزار فشار است. تمام جهان امروز درباره حقوق ملت فلسطین و حمایت از آن صحبت می‌کنند. نژادپرستی جامعه اسرائیل و انتقام جویی آن که در حال حاضر نتانیاهو برای توجیه جنایت‌هایش از آن استفاده می‌کند بعدا هرگز از آن محافظت نخواهد کرد چرا که حقایق درباره کشته شدن اسرایی که نتانیاهو می‌توانست آنها را نجات بدهد فاش خواهد شد اما وی تصمیم گرفت برای ماندن در قدرت آنها را بکشد و در آن وقت مفاهیم رژیم وی مثل دومینو سقوط خواهد کرد.

وی درباره عملیات حزب‌الله لبنان گفت: حزب‌الله بزرگترین تلاش را در تاریخ این حزب و در یک دوره زمانی طولانی مدت برای چند ماه از جنگ ژوئیه ۲۰۰۶ داشته است. اقدامات حزب‌الله با هماهنگی فرماندهی مقاومت در غزه انجام می‌شود. دشمن در مقابل مقاومت در جبهه شمالی عاجز است. برای همین رسانه‌های عبری عمدا درباره آن صحبت نمی‌کنند. برادران ما در حزب‌الله همچنان بر موضع خود پافشاری می‌کنند مبنی بر اینکه عملیات در جبهه شمالی قبل از توقف جنگ غزه به پایان نخواهد رسید و این یک ارتباط سرنوشت ساز است.

جبارین درباره هماهنگی میان تل آویو و قاهره درخصوص ورود رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح گفت: دشمن عمدا می‌خواهد این فریب را بدهد که به هر توافقی پایبند است. قبلا اعلام کرده بود که عملیات رفع محدود خواهد بود اما کابینه جنگ گسترش عملیات را اعلام کرد. برادران مصری امکان ندارد که هماهنگی با اشغالگران را بپذیرند. به ویژه اینکه این عملیات پیامدهایی علیه امنیت ملی مصر و روابط مصر با نوار غزه دارد.

زاهر جبارین درباره امکان پذیرفتن ورود تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه گفت: ساختارهای سیاسی وجود دارد که می‌توان بر اساس آن فعالیت سیاسی فلسطین را به دور از سهمیه بندی متحد کرد. توافق درباره پرونده‌های سیاسی مهم مثل تشکیل کشور، آزادی سرزمین ما و اخراج اشغالگران و بازسازی غزه و ساختاری برای اداره کرانه باختری و غزه، باید واقعیت فعالیت دولتی در غزه را در نظر بگیرد و عنوانی که از طریق آن فعالیت را شروع می‌کند بازسازی و رفع مشکلات مردم ما باشد.

وی درباره شروط مقاومت برای قبول مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین در اداره نوار غزه گفت: یک اداره سیاسی فلسطینی یا باید از طریق انتخاب از فرزندان ملت ما یا از طریق توافق سیاسی باشد. ما به یک توافق سیاسی برای تحقق اهداف ملی نیاز داریم. باید ایده سهمیه‌بندی سیاسی کنار گذاشته شود. ما در شرایطی هستیم که اجازه صحبت درباره حیات سیاسی طبیعی را نمی‌دهد. همچنین باید اولویت‌های نظام‌های سیاسی فلسطینی سازماندهی شود تا اخراج اشغالگران و تشکیل کشور فلسطین اولویت اصلی در فعالیت سیاسی فلسطینی باشد.

زاهر جبارین درباره ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص قاچاق سلاح توسط جنبش حماس از طریق منطقه مرزی بین مصر و غزه گفت: دشمن تاکنون نتوانسته هیچگونه سلاح منحصر به فردی را نشان بدهد که از خارج فلسطین آمده باشد. بیشتر سلاحی که در جنگ استفاده می‌کنیم ساخت داخل است. برای همین کنترل بر محور فیلادلفیا بین مصر و غزه در درجه اول با هدف سیاسی است.

زاهر جبارین درباره تصمیم قطر برای پایان دادن به میانجی‌گری در مذاکرات صلح غزه گفت: ما میزان حمله‌ای را که دولت نتانیاهو با هدف صادر کردن بحران خود به خارج علیه نقش قطر داشته، دیدیم. هر بار که صحبت درباره مذاکرات جدی یا برگزاری دیدارهای دولتی برای بررسی این معامله است جریان دینی صهیونیستی تهدید به سرنگونی دولت می‌کند و نتانیاهو شروع به یافتن راه‌هایی برای صادر کردن بحران خود به خارج می‌کند. برای همین برادران قطری ما دیدند که طرف اسرائیلی جدی نیست و دلیلی برای تحمل پیامدهای تنش‌های سیاسی نتانیاهو وجود ندارد.

وی گفت: مردم فلسطین درباره انتخاب رهبران خود حق دارند. ما صندوق رای گیری را برای مشخص کردن نقش و اعتبار سیاسی خود قبول می‌کنیم و در مرحله کنونی عرصه فلسطین و حقوق ملت خود را به دستور کارهای آمریکایی-اسرائیلی که برای از بین بردن حقوق ملت ما تلاش می‌کنند واگذار نمی‌کنیم.

زاهر جبارین درباره خسارت‌ها و دستاوردها در جنگ غزه گفت: ‌تردیدی در این نیست که خسارت‌های بشری و درد و مشکلات زیادی برای ملت ما به خاطر این جنگ وحشیانه اتفاق افتاده است. غزه امروز با نابودی تمام بخش‌های خدماتی مثل بخش بهداشت و ویرانی بخش زیادی از ساختمان‌ها مواجه شده است اما ما ایمان داریم که ایستادن در مقابل رژیم صهیونیستی و تجاوزات آن تنها با مقاومت ممکن است.

زاهر جبارین گفت: جهان بدون اینکه ملت فلسطین به حقوق خود دست یابند به ثبات نخواهد رسید. بیداری جهانی برای تعریف مجدد رژیم دشمن به عنوان یک رژیم جنایتکار نازی وجود دارد. همچنین ملت‌های جهان منتظر لحظه مجازات این رژیم و رهبران آن به عنوان جنایتکاران جنگی هستند.

وی درباره میزان تاثیر عادی‌سازی احتمالی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی بر شکل نزاع بین مقاومت و اشغالگران و وضعیت قدس گفت: عادی‌سازی روابط هیچگونه امنیتی را در منطقه ایجاد نخواهد کرد و اولویت در منطقه و جهان را تغییر نخواهد داد. حل مسئله فلسطین و احقاق حقوق ملت ما تنها مسئله برای تحقق امنیت در منطقه است و بدون آن عوامل و انگیزه‌های درگیری وجود خواهد داشت.

زاهر جبارین در سال ۱۹۶۸ در روستای سلفیت در کرانه باختری متولد شد و جزو اولین کسانی است که به جنبش حماس در زمان تأسیس در سال ۱۹۸۷ پیوست. وی یکی از موسسان گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس است. در سال ۱۹۹۳ شاباک، زاهر جبارین را بازداشت و محکوم به حبس ابد کرد.

وی در راستای معامله‌ گلعاد شلیط در سال ۲۰۱۱ آزاد شد. در سال ۲۰۲۱ به عنوان معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در کرانه باختری انتخاب شد و مسئولیت پرونده اسرا در جنبش حماس را بر عهده گرفت.

زاهر جبارین بعد از ترور صالح العاروری به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در کرانه باختری انتخاب شد. وی عضو اصلی هیات مذاکره کننده جنبش حماس طی مذاکرات آتش‌بس با رژیم صهیونیستی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha