• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022417315
  • خبرنگار : 90057

هند به‌دنبال توافق بلندمدت با ایران در چابهار

هند به‌دنبال توافق بلندمدت با ایران در چابهار

«سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند گفت دهلی‌نو انتظار دارد یک توافق بلندمدت با ایران برای مدیریت بندر استراتژیک چابهار داشته باشد.

به گزارش ایسنا، اظهارات وزیر خارجه هند در حالی مطرح می شود که «سارباناندا سونووال» وزیر کشتیرانی این کشور برای توافق جدید به ایران رفته است.

جایشانکار روز دوشنبه به خبرنگاران در بمبئی گفت: «هنگامی که یک توافق بلندمدت منعقد شود، راه را برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر در بندر چابهار باز می‌کند».

بر اساس گزارش رویترز، سونووال شاهد امضای «قرارداد حیاتی» خواهد بود که اجاره طولانی مدت بندر چابهار را به هند تضمین می‌کند.

جایشانکار گفت هند بندر چابهار را به‌صورت موقت اداره می‌کند.

هند با دور زدن بندر کراچی و گوادر در پاکستان ، بخشی از بندر ایران را به عنوان راهی برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی توسعه داده است.

رویترز گزارش داده در حالی‌که توسعه بندر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران کند شده است، هند در نظر دارد بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی تحت کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای CIS تبدیل کند.

هند خواهان صرفه جویی در جابجایی بار با آسیای مرکزی است و بندر چابهار به عنوان یک مرکز ترانزیت تجاری برای منطقه عمل می‌کند.

طبق گزارش اکونومیک تایمز، این پیمان جایگزین قرارداد اصلی شده و با ۱۰ سال اعتبار به طور خودکار تمدید خواهد شد.

«رودرا گاوراو شرست» سفیر هند در ایران نیز روز یکشنبه و در بازدید از پایانه‌های بندری، تجهیزات و تأسیسات بندر شهید بهشتی گفت: دهلی‌نو به تعهدات خود برای توسعه بندر چابهار پایبند است.

«قاسم عسکری‌نسب‌» مدیرکل بنادر ‌و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در روزهای نخستین بهمن ماه ۱۴۰۲ درباره همکاری با هند در چابهار گفته بود:  قرارداد ما با هند قرارداد سرمایه‌گذاری است نه واگذاری. این سرمایه‌گذاری از نوع زیرساخت است و قرار شده هندی‌ها از بخشی از زیرساخت‌های ما با ورود تجهیزات در قالب یک قرارداد ۱۰ ساله BoT بهره‌برداری کنند که بعد از ۱۰ سال این تجهیزات به ایران واگذار می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha