• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403022417317
  • خبرنگار : 71553

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی پاسخ داد

آیا بارش‌های بهاری تاثیری بر کشاورزی خواهد داشت؟/ نباید بیش از توان از منابع استفاده کنیم

آیا بارش‌های بهاری تاثیری بر کشاورزی خواهد داشت؟/ نباید بیش از توان از منابع استفاده کنیم

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور معتقد است که بارش‌های اخیر منجر به ایجاد پوشش گیاهی مناسب در مراتع شده و در ذخیره آب نیز موثر است.

حسن وحید در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا بارش‌های بهاری تاثیری بر سال آبی کشاورزی دارد یا خیر؟ گفت: قطعا بارش‌های اخیر تاثیر خوبی بر کشاورزی خواهد داشت، زیرا باعث شده در مراتع پوشش گیاهی مناسبی ایجاد شود که چند سالی بود آن را نداشتیم.

وی افزود: مراتع در خاک حضور دارند که به آن بانک ژن می‌گویند و به محض فراهم شدن شرایط از خاک بیرون آمده و سبز می‌شوند.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه به لحاظ پوشش گیاهی در مراتع و تنوع گونه‌ها شرایط خوبی ایجاد شده است، تصریح کرد: این پوشش گیاهی علاوه بر اینکه اجازه فرسایش خاک را نمی‌دهد جلوی سیلاب‌های مخرب را نیز می‌گیرد.

وی عنوان کرد: هر چند ممکن است بارندگی‌های رگباری داشته باشیم و اکوسیستم توان نگهداری آنها را نداشته باشد، ولی اگر در یک سیکل طبیعی رویش، بارندگی داشته باشیم قطعا سیل را کاهش می‌دهد.

وحید در ادامه گفت: طرح‌هایی که در بخش‌های مختلف آبخیزداری انجام می‌شود می‌تواند در ذخیره رواناب‌ها موثر باشد و می‌توانیم از این آب‌ها نیز در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

معاون آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در پایان گفت: سال ۱۳۹۸ نیز چنین شرایطی را از لحاظ بارندگی داشتیم، اما بعد از آن با کاهش بارندگی مواجه شدیم. البته این بارش‌ها نباید ما را به اشتباه بیندازد و بیش از توان منابع از آنها استفاده کنیم، بلکه باید با استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی شرایط تداوم آن را فراهم کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha