• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022417404
  • خبرنگار : 71129

رسانه آمریکایی: پدافند اوکراین مقابل روسیه کم آورده است

رسانه آمریکایی: پدافند اوکراین مقابل روسیه کم آورده است

یک روزنامه آمریکایی خبر داده ضعف پدافند هوایی اوکراین باعث شده تا کی‌یف درصد کمتری از موشک‌ها و پهپادهای روسیه را نسبت به قبل رهگیری و ساقط کند.

به گزارش ایسنا، بدتر شدن عملکرد پدافند هوایی اوکراین در حالی رخ می‌دهد که روسیه حملات موشکی و پهپادی را به اهدافی در کشور همسایه افزایش داده و تسلیحاتی مانند موشک‌های بالستیک شلیک می‌کند. کی‌یف همچنین با کمبود مهمات برای سیستم‌های پاتریوت ساخت غرب روبروست که «بهترین دفاع در برابر چنین حملاتی به شمار می‌رود».

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز دوشنبه و با ارائه آماری می‌نویسد که در ۶ ماهه گذشته اوکراین حدود ۴۶ درصد از موشک‌های روسیه را رهگیری کرده در حالی‌که این میزان پیش از این بازه زمانی ۷۳ درصد بود. همچنین میزان رهگیری موشک‌ها در ماه گذشته میلادی به ۳۰ درصد رسید. نرخ رهگیری پهپادهای انتحاری روسیه نیز در ۶ ماه گذشته با یک درصد کاهش به ۸۲ درصد رسیده است.

طبق این گزارش، با این‌که داده‌های حمله و رهگیری برای چند روز ناقص بود و اوکراین از چنین آماری برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کند، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین و یک تحلیلگر دفاعی مستقل گفتند که داده‌ها تصویر کلی دقیقی را ارائه می‌دهند.

وال‌استریت‌ژورنال با اشاره به اینکه توزیع موشک‌های رهگیری که اوکراین برای مقابله با نیروی هوایی روسیه به آن نیاز دارد، دچار اختلال شده است، نوشت «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت تاخیر چندین ماهه گرفتن تایید کنگره برای کمک به اوکراین باعث چنین پیامدهایی برای کی‌یف شده است.

دیپلمات ارشد آمریکا می‌گوید: «ما هرکاری از دستمان بربیاید برای کمک به اوکراین انجام می‌دهیم. اروپایی‌ها هم همین کار را می‌کنند.»

پدافند هوایی اوکراین کم آورده است
کاهش نرخ رهگیری پهپادها (زرد) و موشک‌های (بنفش) روسیه

پدافند هوایی اوکراین کم آورده است
مناطقی از اوکراین که مورد حمله هوایی با هواپیما و پهپاد (زرد) و موشکی (بنفش) قرار گرفته‌اند

به گفته یک مقام اطلاعاتی نظامی اروپا، ۲ یا چند ماه آینده برای اینکه آیا نیروی هوایی روسیه می‌تواند قبل از رسیدن تجهیزات دفاع هوایی جدید غرب به اوکراین، وضعیت خود را حفظ کند، بسیار مهم خواهد بود.

«داگلاس بری» کارشناس هوافضای ارتش در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفت: «هرچه دفاع اوکراینی‌ها تهدید کمتری برای نیروی هوایی روسیه باشد، تهدید برای نیروهای اوکراینی در زمین و زیرساخت‌های حیاتی بیشتر خواهد بود.»

بر اساس داده‌ها، در ۶ ماه گذشته روسیه حدود ۴۵ درصد بیشتر پهپاد و موشک پرتاب کرده است.

یکی از سخنگوهای نیروی هوایی ارتش اوکراین نیز می‌گوید رهگیری حجم بیشتر حملات، ذخایر مهمات را از بین می‌برد؛ در حالی که شلیک‌های پی در پی و بزرگ نیز می‌تواند دفاع اوکراین را تحت تاثیر قرار دهد، به طوری که سیستم‌های پدافند هوایی این کشور گاهی اوقات نمی‌تواند با سرعت کافی گلوله را در خشاب‌های خود پر کند.

رسانه آمریکایی: پدافند اوکراین مقابل روسیه کم آورده است
حمله پهپادی روسیه به تاسیسات صنعتی در خارکیف

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، روسیه در ۶ ماهه گذشته ۲ برابر پهپادهای انتحاری به کار برده و این پهپادها تا حدی برای آزمایش دفاع هوایی پیش از شلیک موشک‌ها به کار برده می‌شوند. روسیه همچنین ۱۱۴ موشک بالستیک و ۴۶ موشک مافوق صوت «کینژال» و «زیرکن» شلیک کرد، در حالی که در مقایسه طی ۶ ماه گذشته به ترتیب ۳۳ موشک بالستیک و ۲۷ موشک مافوق صوت «کینژال» و «زیرکن» شلیک شد.

روسیه همچنین سامانه‌های پدافند هوایی خود را برای حمله به اوکراین تغییر کاربری داده و در سال جاری میلادی ۱۷۵ موشک از سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ یا اس-۴۰۰ خود به سمت اوکراین شلیک کرده است. در ۶ ماه گذشته اوکراین فقط ۱۰ درصد از موشک‌های بالستیک روسیه را ساقط کرده و تا به امروز، موشک‌های سامانه‌های اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ را رهگیری نکرده است.

داده‌ها نرخ رهگیری بالاتری را برای موشک‌های کروز مانند «خا-۵۵۵» نشان می‌دهند. نیروی هوایی ارتش اوکراین می‌گوید می‌توان آن‌ها را با برد وسیع‌تری از پدافند هوایی رهگیری کرد چون حرکت آن‌ها معمولا آهسته‌تر و اندازه آن‌ها کوچکتر است. اوکراین از سامانه‌های دفاعی میان‌برد مانند «Nasams» که غربی‌ها به این کشور ارسال کرده‌اند، برای سرنگونی این موشک‌ها استفاده می‌کند.

در این میان، سامانه‌های آمریکایی «پاتریوت‌» مستقر در اوکراین فقط می‌توانند موشک‌های بالستیک، اس-۳۰۰ و فراصوت را هدف قرار دهند کی‌یف اما تعداد کمی از این سامانه‌های دفاعی را دارد و مجبور است موشک‌ها را حفظ کند، به‌ویژه تا زمانی که تدارکات جدید ایالات متحده در واشنگتن است و هنوز به دست اوکراین نرسیده است.

رسانه آمریکایی: پدافند اوکراین مقابل روسیه کم آورده است
درگیری سامانه پاتریوت با موشک‌ها و پهپادهای روسیه در آسمان کی‌یف

اکنون با وجود آزادسازی این تدارکات، وزارت دفاع آمریکا گفته که پاتریوت‌های بیشتری به اوکراین می‌فرستد. اگرچه برخی از این موشک‌ها احتمالا از انبارهای تسلیحاتی آمریکا هستند اما دیگر تسلیحات باید سفارش داده شوند که ساخت این‌ها هم چندین سال طول می‌کشد.

نیروی هوایی اوکراین از اعلام دقیق تعداد پدافندهای پاتریوت که اکنون در این کشور فعال هستند امتناع کرد اما گفته به اندازه انگشتان دست هستند.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین به خبرنگاران گفته که این کشور به مهماتی برای هفت پاتریوت نیاز دارد اما پیشتر هم گفته بود که ۲۵ سامانه موشکی پاتریوت برای پوشش تمامی قلمروی اوکراین نیاز است.

اوکراین یک‌سری سامانه‌های دفاع هوایی دیگر مانند «Nasams» و «Iris/T» دارد اما علیه موشک‌های فراصوت یا بالستیک کارایی ندارند و یک‌سری موشک‌های ضد هوایی هم در اختیار دارد که از موضع دفاعی به حمله تغییر کاربری داده شده‌اند.

اکنون ممکن است روسیه و اوکراین در جنگ هوایی به این رویکرد برسند که کدام طرف بتواند از نظر تجهیزات موشکی از طرف دیگر پیشی بگیرد. اوکراین به متحدان غربی خود وابسته است که در تلاش برای ساخت موشک با سرعت کافی هستند.

رسانه آمریکایی: پدافند اوکراین مقابل روسیه کم آورده است
حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین

بنا به گفته یکی از مقام‌های اوکراینی، انبارهای تسلیحاتی روسیه همچنان پر است و می‌تواند هر ماه ۱۷۰ موشک تولید کند. وال‌استریت‌ژورنال همچنین مدعی شده مسکو از متحدانش موشک و پهپاد می‌گیرد.

در حال حاضر، روسیه به حملات خود علیه اوکراین توسط موشک و پهپاد از مواضعی به شمال، شرق و جنوب این کشور ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha