• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403022417541
  • منبع : مطبوعات

آوار رفح بر سر «بی بی»

آوار رفح بر سر «بی بی»

جنگ‌طلبی نتانیاهو ازیک‌طرف به این دلیل است که پذیرش توافق آتش‌بس به منزله اعتراف به شکست است، زیرا اهداف اولیه جنگ مانند نابودی حماس محقق نشده است. ازطرف دیگر، نتانیاهو تحت فشار جریان‌های تندرو درکابینه خود مانند بن گویر، وزیر داخلی قرار دارد که او راتهدیدکرده‌اندکه اگر سازش کنداستعفا می‌دهند ودر نتیجه دولت او دچار فروپاشی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جام جم نوشت: پس از ماه‌ها مذاکره بین نمایندگان رژیم‌صهیونیستی و جنبش حماس با میانجیگری مصر و قطر، سرانجام حماس اعلام کرد که با آتش‌بس پیشنهادی و مبادله اسرا موافقت کرده است؛ اما سران اسرائیل زیر بار این پیشنهاد نرفته ومدعی هستند توافق پیشنهادی مشکلاتی دارد که با متن قبلی که آنها درماه گذشته باآن موافقت کرده بودندمتفاوت است.

این درحالی‌است که میانجیگران می‌گویند تغییرات جزئی بوده و اسرائیل در رد توافقی که به تعبیر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا «سخاوتمندانه» بوده است بهانه‌تراشی می‌کند و در آخر نیز مذاکرات به بن‌بست رسید.در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی مدعی شده است که مذاکرات قاهره تلاشی نافرجام برای به‌تعویق‌انداختن تهاجم نظامی اسرائیل به رفح است. درواقع مخالفت‌های مکرر اسرائیل با آتش‌بس ثابت کرده است که دولت جنگ‌طلب تل‌آویو هیچ تمایلی به توقف جنگ ندارد و عملا با حمله به رفح در جنوب نوار غزه جنگ‌طلبی خود را به نمایش گذارد.
 
نگرانی‌ها از وضعیت انسانی در رفح
در پی شکست مذاکرات و حمله اسرائیل به رفح و به‌ویژه تصرف و بستن گذرگاه رفح در غزه از سوی این رژیم نگرانی ایجاد شده است که مواد غذایی و تجهیزات پزشکی که پیش از این نیز کمیاب بود، بیشتر کاهش یافته و به تشدید فاجعه انسانی در باریکه غزه منجر ‌شود. اسرائیل به بیش از یک‌میلیون فلسطینی که در این شهر در جنوب غزه پناه گرفته‌اند، دستور تخلیه داده است اما شرایط و امکانات مناطق میانی و شمالی غزه در حدی نیست که پذیرای این تعداد از آوارگان باشد.رژیم‌صهیونیستی بدون توجه به مخالفت‌های جهانی و نیز آمریکا، با ادامه جنگ در غزه تصمیم دارد آخرین پایگاه باقیمانده در غزه را تصرف کرده و به زعم خود حماس را از بین ببرد. حتی آمریکا هفته گذشته ادعا کرد ارسال محموله‌های تسلیحاتی به اسرائیل را به‌دلیل نگرانی از حمله تمام‌عیار این رژیم به رفح متوقف کرده است اما دولت نتانیاهو اعلام کرده است که مخالفت آمریکا تاثیری در تصمیم اسرائیل برای ادامه جنگ ندارد.
 
افزایش اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی
در اسرائیل اما وضعیت آشفته‌ای حاکم است. بسیاری در اسرائیل بر این باورند که نتانیاهو به اسرا اهمیت نمی‌دهد و در نتیجه خواهان آتش ‌بس و معامله‌ای برای تبادل اسرای اسرائیلی نیست. این افراد تنها شامل خانواده کسانی نمی‌شود که هنوز در غزه در اسارت به‌سر می‌برند، بلکه این بدبینی در کلیت جامعه اسرائیل در حال افزایش است. تصورعمومی در داخل رژیم این است که نتانیاهو به‌دنبال حفظ قدرت خوداست وبه همین خاطر به جنگ درغزه ادامه می‌دهدوبه هرتوافقی برای آتش‌بس پشت پا می‌زند.جنگ‌طلبی نتانیاهو ازیک‌طرف به این دلیل است که پذیرش توافق آتش‌بس به منزله اعتراف به شکست است، زیرا اهداف اولیه جنگ مانند نابودی حماس محقق نشده است. ازطرف دیگر، نتانیاهو تحت فشار جریان‌های تندرو درکابینه خود مانند بن گویر، وزیر داخلی قرار دارد که او راتهدیدکرده‌اندکه اگر سازش کنداستعفا می‌دهند ودر نتیجه دولت او دچار فروپاشی خواهد شد.به‌علاوه، مخالفان جنگ دراسرائیل به نتانیاهو هشدار داده‌اند که ادامه فاجعه دررفح می‌تواندپیمان ابراهیم با برخی کشورهای‌عربی را با خطر فروپاشی مواجه کند و درعین‌حال ادامه روند عادی‌سازی با کشورهایی چون عربستان‌سعودی درهاله‌ای ازابهام قرارخواهد گرفت.
   
نتانیاهو به‌دنبال امتیازات بیشتر

باید دید نتانیاهو در برابر فشارهای داخلی و خارجی برای پذیرش آتش‌بس و تبادل اسرا چقدر می‌تواند مقاومت کند. این درحالی‌است که برخی ناظران معتقدند نتانیاهو قصد دارد با فشار نظامی بر حماس، سقف مطالبات خود را در هرگونه معامله تبادل اسرا افزایش داده و اگر ناچار به پذیرش آتش‌بس شود امتیازات بیشتری کسب کند.در مقابل، موضع حماس این است که این جنبش برای رسیدن به آتش‌بس امتیازاتی داده است، اما اگر این توافق نیز از بین برود، جای نگرانی نیست و حماس ممکن است تصمیم بگیرد تا زمانی که آتش‌بس برقرار نشود، در هیچ مذاکره‌ای شرکت نکند. آن‌گونه که مقامات حماس اعلام کرده‌اند این جنبش آماده ادامه جنگ است، تا زمانی که اسرائیلی‌ها متوجه شوند که باید آتش‌بس برقرار گردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha