• دوشنبه / ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403022417567
  • خبرنگار : 71541

وزیر بنادر هند:

چابهار یکی از کانون‌های اصلی ترانزیتی هند است

چابهار یکی از کانون‌های اصلی ترانزیتی هند است

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند با بیان اینکه امروز بندر چابهار را به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی ترانزیتی قرار می‌دهیم، گفت: چابهار بندری مهم از نظر ترانزیت است و می‌تواند نقش مهمی در ارتباط هند با کشور افغانستان و کشورهای محصور در خشکی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، آیین امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، امروز ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور وزیر راه و شهرسازی کشور و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند برگزار شد.

در این مراسم سورباناندا سونوال -وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند- اظهار کرد: نخست وزیر هند به‌درستی در سفر به ایران اعلام کرد که ایران و هند دوستان جدیدی نیستند و دوستان دیرینه هستند. ما شاعر هندی داریم که می‌گوید وقتی ما برای انجام کاری تصمیم می‌گیریم فاصله‌ها دیگر برایمان مساله نیستند.

وی افزود: امروز یک اقدام تاریخی بین ایران و هند با توجه به روابط دیرینه و تاریخی خود انجام می‌شود. پیش از این نخست وزیر هند ‌۲۳ می ۲۰۱۶ یک قرارداد امضا کردند و قرارداد امروز در ادامه این قرارداد است. امروز دو کشور ایران و هند شاهد قرارداد بلندمدت در تجهیز و بهره‌برداری از بند شهید بهشتی هستند. همچنین امروز یک گفت‌وگو و تبادل نظر با آقای بذرپاش داشتم و در زمینه کریدور شمال - جنوب گفت‌وگو کردیم.

وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند اظهار کرد: براساس اراده مشترک رهبران دو کشور، امروز بندر چابهار را به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی قرار می‌دهیم. چابهار بندری مهم از نظر ترانزیت است و می‌تواند نقش مهمی در ارتباط هند با کشور افغانستان و کشورهای محصور در خشکی داشته باشد، ما از طریق این بندر به کشور افغانستان، گندم و کمک‌های بشردوستانه ارسال کردیم. همچنین اخیرا هیئتی از افغانستان از بندر چابهار بازدید داشتند و امیدواریم چابهار به یک بندر اصلی درجهت اتصال به افغانستان عمل کند.

هند نهایت تلاش خود را برای توسعه بندر چابهار انجام داد

سورباناندا سونوال با بیان اینکه ما نهایت تلاش خود را برای توسعه بندر چابهار انجام دادیم، گفت: در سال ۲۰۲۲ هند روز چابهار را در بمبئی جشن گرفت و اقدامات فراوانی انجام داد. در این سال همچنین گروه کاری مشترک هند و آسیای مرکزی با هدف پیشبرد دهلی برگزار شده و رهبران به اهمیت توسعه ارتباط تاکید داشتند و گفتند که پروژه‌های مربوط‌به اتصال می‌تواند تقویت‌کننده ارتباطات باشد.  این رهبران به نقش بندر چابهار در تسهیل ترانزیت و تجارت تاکید کردند. از این رو در اکتبر سال ۲۰۲۳ میز گردی با موضوع چابهار در نشست همکاری‌های دریایی در هند برگزار شد. همچنین آوریل ۲۰۲۳ از ایران جهت حضور در نشست گروه کاری هند و آسیای مرکزی دعوت به عمل آمد.

وی خاطرنشان کرد: امروز روز بزرگی در مسیری است که تعریف کردیم و بندر چابهار را به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیتی قرار دادیم. امضای این قرارداد می‌تواند به عنوان یک عامل اعتماد ساز برای تجار جهان باشد تا این بندر را مورد استفاده قرار دهند. شخصاً بر توسعه این بندر نظارت خواهم کرد و به همراه ایران به صورت مشترک از قابلیت‌های این بندر در جهت ایجاد نقطه اتصال در منطقه و استفاده خواهیم کرد.

وزیر بنادر هند اظهار کرد: اپراتور هندی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و از همکاری سازمان بنادر جمهوری اسلامی استفاده خواهد کرد. دیدگاه نخست وزیر کشور حاکی از تبدیل هند به یک کشور توسعه‌یافته است. ما در سفرهای توسعه‌ای هند به دنبال همکاری‌های مشترک با کشورهای مختلفیم و اطمینان داریم که قرارداد امروز می‌تواند ساکنان منطقه را به قله‌های جدید پیشرفت توسعه تجارت برساند.

سورباناندا سونوال با بیان اینکه امضای این قرارداد بلندمدت نشان‌دهنده اعتماد و دوستی بین دو کشور است، گفت: امروز در خاطر همه ما باقی خواهد ماند، پیش از این قراردادهای کوتاه مدت داشتیم، اما اکنون قرارداد بلندمدت خواهیم داشت و این اقدام علاوه بر توسعه تجارت برای دو کشور، رشد اقتصادی را در منطقه متحول می‌کند و و منافعی برای همه کشورهای منطقه به همراه داشته باشد و می‌تواند آینده‌ای بهتر را برای ایران و هند ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha