• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403022518187
  • خبرنگار : 71282

ایجاد بیش از ۳۰۰۰ خانه بهداشت کارگری طی ۲ سال گذشته

ایجاد بیش از ۳۰۰۰ خانه بهداشت کارگری طی ۲ سال گذشته

طبق آمارها بیش از ۳۰۰۰ مرکز و خانه بهداشت کارگری در دولت سیزدهم در راستای ارتقای سطح سلامت و بهداشت کارگران راه‌اندازی شده و در سطح استان تهران نیز راه‌اندازی خانه‌های بهداشت کارگری و ایستگاه‌های بهگر از رشد ۴۷ درصدی در مقایسه با دوره‌های گذشته برخوردار بوده است.

به گزارش ایسنا، موضوع بهداشت یکی از شاخصه‌های مهم تامین رفاه اجتماعی به شمار می‌رود و توجه به سلامت نیروی کار در دستور کار دولت‌ها قرار دارد. در قانون کار ایران اهمیت رعایت نکات ایمنی و بهداشت محیط کار مورد تاکید قرار گرفته است؛ به نحوی که بر اساس تبصره یک ماده ۹۶ قانون کار، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئول برنامه ریزی، کنترل، ارزشیابی و بازرسی در زمینه بهداشت کار و درمان کارگری بوده و موظف است اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورد.

در حال حاضر ۱۰۰۰۰ ایستگاه بهگر و خانه بهداشت کارگری در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰۰ مرکز در ۲ سال دولت ایجاد شده است.به موجب ماده ۱۴۷ قانون کار دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول این قانون و خانواده‌هایشان فراهم کند.

محمد چکشیان - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت ۱۰۰۰۰ ایستگاه بهگر و خانه بهداشت و مرکز بهداشت در کارخانه‌های سراسر کشور خبر داده و گفته است: از این تعداد ۳۰۰۰ مرکز در دولت سیزدهم ایجاد شده است. این مراکز در حوزه روانشناختی، آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد به صورت قوی ظاهر شده‌اند.

به گفته وی وزارت کار با مشارکت وزارت بهداشت و درمان و سازمان تأمین اجتماعی، خانه‌های بهداشت کارگری را با هدف جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در کارگران و خانواده‌های آنها ایجاد کرده است.

خانه‌های بهداشت کارگری در سطح بنگاه‌های اقتصادی ۵۰ تا ۵۰۰ نفره بیش از یک میلیون نفر از جمعیت کارگری را تحت پوشش خدمات بهداشتی قرار داده‌اند. کارگران، بیش از یک سوم عمر خود را در محیط کار سپری می‌کنند به همین دلیل تامین سلامت و امنیت کارگران در محیط‌های کار امری ضروری است.

ایجاد بیش از ۳۰۰۰ خانه بهداشت کارگری طی ۲ سال گذشته

یکی از ویژگی‌های خانه‌های بهداشت کارگری این است که با تشکیل پرونده سلامت برای پرسنل و معاینات ادواری و برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای در ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کار و تولید عمل می‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعداد خانه‌های بهداشت کارگری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته و به ۴۸۸۹ مرکز رسیده و طی این مدت ۳۹۹ مرکز جدید تاسیس شده است.

ایجاد بیش از ۳۰۰۰ خانه بهداشت کارگری طی ۲ سال گذشته

محمد آذرپناه - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از افزایش تعداد خانه‌های بهداشت کارگری به ۱۰ مرکز در سطح استان تهران خبر داد و گفت: با استقبال کارفرمایان در سطح استان تهران  مجموع خانه‌های بهداشت کارگری که تا پیش از این ۱۰۹۴ مرکز بود اکنون به ۱۱۰۴ مرکز رسیده است.

افتتاح خانه‌های بهداشت کارگری و ایستگاه‌های بهگر در استان تهران طی سال ۱۴۰۲ از رشد ۴۷ درصدی در مقایسه با سنوات گذشته برخوردار بوده است.

آنطور که وی گفته این مراکز، جمعیتی نزدیک به ۱۸۰ هزار کارگر را تحت پوشش خود دارند اضافه کرد: از مزایای افتتاح خانه‌های بهداشت کارگری، تشکیل پرونده سلامت برای کارگران است که در تصمیم‌گیری‌های مختلف در حوزه‌های سخت و زیان آور و از کارافتادگی سودمند است.

آذرپناه به ماده ۱۴۷ قانون کار استناد کرده و می‌گوید:خانه‌های بهداشت کارگری وظیفه ارتقای سطح سلامت و بهداشت کارگران و پیشگیری از خطرات احتمالی در مجموعه‌های تولیدی صنعتی بالای ۵۰ نفر را بر عهده دارند و شورای هماهنگی خدمات بهداشتی استان نیز بر عملکرد آنها نظارت می‌کند.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، افتتاح خانه‌های بهداشت کارگری و ایستگاه‌های بهگر در سال گذشته از رشد ۴۷ درصدی در مقایسه با سنوات گذشته برخوردار بوده است.

راستای اجرای ماده ۱۴۷ قانون کار، بحث سلامت و بهداشت جامعه کار و تولید مورد تاکید است.با توجه به اهمیت جایگاه خانه‌های بهداشت کارگری در ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه کار و تولید، ایجاد و گسترش خانه‌های بهداشت کارگری در مجموعه‌های کارگری یکی از اقدامات موثر در جهت بالا بردن سطح سرانه بهداشت در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، امروزه سلامت روان، به عنوان عامل کلیدی در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه کار و تولید است که باید به آن توجه ویژه شود چرا که یکی از مهم‌ترین پشتوانه‌های پایدار جامعه در هر کشوری، نیروی کار ماهر و سالم آن است. کارشناسان بر این باورند که پیشگیری در حوزه سلامت کارگران نیازمند توجه جدی است و تشکیل ایستگاه‌های بهگر و خانه‌های بهداشت کارگری، گام بزرگی در جهت حفظ سلامت نیروهای کار در محیط های کاری به شمار می رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha