• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 1403022518223
  • خبرنگار : 71584

|دبیر ستاد ملی جمعیت تشریح کرد

اعطای «سهام» به فرزندان و به نام آنها/ تخفیفات ساخت مسکن به خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا

اعطای «سهام» به فرزندان و به نام آنها/ تخفیفات ساخت مسکن به خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا

|دبیر ستاد ملی جمعیت دستاوردهای اجرای قانون جوانی جمعیت را تشریح و در این باره جزئیاتی از اعطای وام‌های ازدواج، فرزندآوری، اعطای سهام بورسی به فرزندان، بیمه رایگان زنان روستایی دارای سه فرزند و بالاتر، تخفیفات خانواده‌های دارای سه فرزند و بالاتر در ساخت مسکن و ... را بیان کرد.

به گزارش ایسنا، شکیبا محبی تبار در نشست رسانه‌ای دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت با بیان اینکه از جمله دستاوردهایی که کام مردم را شیرین کرده اهدای بالغ بر ۸۰ هزار قطعه زمین  به خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا است که آخرین اهداء در سفر استانی رییس جمهور به قم صورت گرفت افزود: ماده چهارم قانون که بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته مبنی بر اختیار نگهداری، ساخت و فروش این زمین‌ها است که به خود مردم واگذار شده؛ بازخوردی که از مردم دریافت می‌کنیم مبنی بر این است که در بسیاری از موارد خانواده‌ها به صورت جدی به فکر ساخت و سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها هستند. 

پوشش بیمه‌ای رایگان مادران روستایی دارای سه فرزند و بالاتر

تخفیفات ساخت مسکن 


وی در ادامه به پوشش بیمه‌ای رایگان مادران و زنان دارای سه فرزند و بالاتر روستایی و عشایر نیز اشاره و در این باره اظهار کرد: این امر عملیاتی و صندوق توسعه روستایی کار را آغاز و ثبت‌نام‌ها شروع و تعداد قابل توجهی از این زنان سهام خود را دریافت کرده‌اند.

محبی‌تبار دستاورد دیگر را اجرای ماده ۵ قانون یعنی تخفیفات مربوط به ساخت مسکن خانواده‌های دارای سه فرزند به بالا عنوان کرد و گفت: این تخفیفات در سال ۱۴۰۲ آغاز و اعمال شد. همچنین تخفیف ۵۰ درصدی در واگذاری انشعابات آب و برق و خدمات ساخت مسکن توسط وزارت نیرو و شهرداریها عملیاتی شده است.

پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری به ۱.۵ میلیون خانواده

وی در ادامه اشاره‌ای نیز به اعطای وام‌های فرزندآوری و ازدواج جوانان در سال گذشته داشت و در این خصوص اظهار کرد: سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر وام ازدواج و فرزندآوری را تحویل گرفتند. در این باره انباشتی را در اوایل سال قبل داشتیم. از سال ۹۹ و قبل از دولت سیزدهم انباشتی از وام‌های ازدواج باقی مانده بود که در سال گذشته با همت رییس جمهور و تاکیدات ایشان حجم زیادی از آنها پرداخت شد به طوری که بالغ بر ۲۰۳ همت وام تقدیم خانواده‌ها شد.

اعطای سهام بورسی به فرزندان و به نام آنها

اداره سهام توسط فرزند بعد از سن قانونی 



|دبیر ستاد ملی جمعیت افزود: به ازای تولد هر نوزاد از سال ۱۴۰۰ اعطای سهام بورس را باید می‌داشتیم البته این برای والدین نیست بلکه به اسم خود فرزند است که فرزند از زمان تولد صاحب این سهم می‌شود و سهامش باقی می‌ماند تا به سن قانونی برسد و پس از آن اداره سهم به عهده خود فرزند می‌شود که از سال 1400 با مبلغ یک میلیون تومان شروع و هر سال ۵۰۰ هزارتومان به آن اضافه شده است.

وی ادامه داد: براساس قانون به ازای تولد هر نوزاد از سال ۱۴۰۰ اعطای سهام بورس به نوزاد را داریم تا فرزند به سن قانونی برسد و بعد از سن قانونی اداره آن به فرد واگذار می شود که ۶۵۷ هزار و ۶۴۷ نفر نیز ثبت نام کرده‌اند. مرخصی زایمان که از ۶ ماه به ۹ ماه ارتقاء یافته بود به صورت کامل اجرایی شده است. بسته تغذیه و بهداشتی رایگان نیز با همت وزارت رفاه و وزارت بهداشت تعریف شده و کالابرگ ۶۰۰ هزار تومان شد که علاوه بر کمکهای وزارت رفاه نیز دهک‌های یک تا ۵ از این حمایت برخوردار شدند.

محبی‌تبار با اشاره به احیای تسهیلات دانشجویی و طرح نیروی انسانی گفت: وزارت بهداشت این طرح را علیرغم مشکلاتی که وجود داشت ابلاغ کرده و در حال اجراست.

وی تصریح کرد: مراکز همسان گزینی نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی وزارت ورزش و بسیج ایجاد شده است و ۱۴۵ مرکز همسان گزینی در کل کشور فعال بوده و ازدواج آسان و به هنگام را ترویج می کند و ۴۸۰ گروه مردمی نیز در این حوزه فعال هستند و حدود ۲۰۰ سمن در این راستا ثبت شده‌اند. البته از نظر ما این تعداد سمن‌قابل قبول نیست و در حال رایزنی با وزارت کشور هستیم تا تعداد این سمنها را افزایش دهیم. شبکه واسطه خیر تشکیل شده و ۱۶ هزار و ۶۰۰ نفر عضو آن هستند. همچنین گروه‌های فعال برای مبارزه با سقط غیرقانونی جنین نیز تشکیل شده و۲۱۶ گروه فعال داریم که در این زمین فعالیت می کنند وما از آنها حمایت کرده‌ایم.

 پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان برای جلوگیری از سقط غیرقانونی جنین 

|دبیر ستاد ملی جمعیت با اشاره به پراکندگی مراکز تشخیص و درمان ناباروری گفت: بیمه زوج‌های نابارور باید تقویت شود و اگر می‌خواهیم حمایت موثری داشته باشیم بنیه‌ها باید تقویت شوند. همچنین لزوم آموزش و فرهنگ سازی برای پیشگیری از تاخیر در ازدواج و جلوگیری از سقط توسط وزارت بهداشت ارائه می شود. پرداخت کارانه پلکانی به بهورزان که در این زمینه فعالیت می کنند نیز شروع شده است. همچنین ساماندهی اتاق‌های زایمان اواخر سال گذشته اتفاق افتاد و مجوز استخدام ۱۵۷۶ ماما نیز به وزارت بهداشت داده شد و به سرعت پیگیری و این ماماها مشغول به فعالیت شدند. این میزان از ارائه تسهیلات به نظر ما مکفی نیست و باید توجه بیشتری به آن شود. ما در زمینه فرزند سوم و چهارم تسهیلات خوبی ارائه کرده این و باعث افزایش موالید فرزند سوم و چهارم شده است اما در همه مطالعات نشان داده شده است فرزند آوری به هنگام باعث تحکیم خانواده می شود لذا فرهنگ سازی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت طی هفته آینده

دبیر ستاد ملی جمعیت همچنین از برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت طی هفته آینده خبر داد.

محبی‌تبار در ادامه با اشاره به عناوین هفته جوانی جمعیت ادامه داد: از ۲۹ اردیبهشت که روز اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت با حضور رییس جمهور برگزار خواهد شد، آغاز هفته جوانی جمعیت است. این مسئله کاملا مردمی است و مردم با شناختی که دارند باید در صیانت از گنجینه خانواده نقش خود را پیدا کنند. در تمام جوامع انسانی یکی از مقوله‌های مهم تقویت ظرفیت‌های علمی در حوزه جمعیت است و از همین رو ما هم یک روز در هفته جمعیت را به این موضوع اختصاص داده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۶ ۱۶:۲۵

من خانمی ۳۵ ساله که چن ماهی است فرزند چهارمم به دنیا اومده در آزمون استخدامی شرکت کردم به دلیل کار شوهرم و فرزندانم نمیتونستم جای دوری رو انتخاب کنم و شهر خودم رو انتخاب کردم متقاضی خیلی زیاد هست در شهرم .نمره ی بقیه ی شهر ها رو آوردم ولی شهر خودم رو خیر .درخواستم اینه که برای ما مادرانی که به خاطر فرزندانمون نمیتونیم از خونه و شهر دور بشیم و بریم سر کار شرایط متفاوت باشه.ممنون

avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۰ ۰۰:۰۶

ای کاش میشد هزینه دوره بارداری و زایمان به حداقل رسوند