• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403022518250
  • خبرنگار : 71553

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد

ضرورت تعیین تکلیف سوخت ماشین‌های کشاورزی/ نیازمند خط اعتباری ۱۰ همتی برای صنایع تبدیلی هستیم

ضرورت تعیین تکلیف سوخت ماشین‌های کشاورزی/ نیازمند خط اعتباری ۱۰ همتی برای صنایع تبدیلی هستیم

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان در گرفتن سوخت ماشین‌های کشاورزی با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، گفت: پیگیر این هستیم که تکلیف سوخت ماشین‌آلات کشاورزی در ماه مشخص و در نهایت برای آنها کارت سوخت صادر شود.

به گزارش ایسنا، کریم ذوالفقاری در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه مکانیزه کردن در عین سادگی علم مدرن و جدیدی است، اظهار کرد: مکانیزاسیون به معنای ورود فناوری نوین به همه زیر حوزه ها و ترویج خوبی‌های تکنولوژی و توسعه در بخش‌های مختلف کشاورزی است.

صنایع تکمیلی هزینه بر ولی سود آور است

وی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی هزینه بر است و اعتبار زیادی نیاز دارد اما سودآور است. یعنی واحد زیاندهی در این بخش نداریم و علت توسعه و ترویج صنایع تکمیلی هم همین است.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی در حال اجرا است. بیش از ۹۰ درصد این عدد توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام شده است. وظیفه ما نیز رفع موانع از جلوی پای سرمایه‌گذاران  و کمک به آنها برای تکمیل پروژه ها است.

تخصیص ۱۵ درصد تسهیلات از منابع داخلی بانک‌های غیرتخصصی به بخش کشاورزی 

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به پرداخت تسهیلات به صنایع تکمیلی و تبدیلی نیز اشاره کرد و گفت: از پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در بخش کشاورزی خصوصا مکانیزاسیون و صنایع تبدیلی گله‌مند هستیم. انتظار داریم که ۱۵ درصد از تمام منابع بانک‌های غیر تخصصی بر اساس قانون به بخش کشاورزی اختصاص یابد.


ذوالفقاری در ادامه با بیان اینکه صنایع تکمیلی ضامن امنیت غذایی و سود بیشتر برای کشاورزان  و در نهایت استمرار تولید است، گفت: یک ماه گذشته در جنوب کرمان با تولید انبوه بیش از ۲۰۰ هزار تن گوجه فرنگی مواجه شدیم که عدد بالایی بود. در این راستا ۱۴ کارخانه این محصولات را جذب کردند و باعث کاهش خسارت به کشاورزان و جلوگیری از فساد گوجه فرنگی ها شدند.

نیازمند ۱۰ همت برای صنایع تبدیلی هستیم

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی افزود: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی خط اعتباری ایجاد شده و دوازدهمین خط نیز در حال اجرا است. ۵همت رقم مصوب آن است و قرار است هرماه ۱۰درصد آن از محل داخلی بانک ها پرداخت شود. اردیبشهت ماه ۵۰۰میلیارد تومان پرداخت  و به استانها اختصاص یافت.  

وی همچین افرود: نیازمند خط اعتباری برای صنایع تبدیلی و تکمیلی هستیم  و حداقل ۱۰ هزارمیلیارد تومان نیاز است. پیگیری ها و مکاتبات لازم نیز در این بخش انجام شده است.

با انباشت صف انتظار در خرید ماشین‌آلات کشاورزی مواجیهم

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه چه نهاد متولی تامین تراکتور و کمباین مورد نیاز کشاورزان است و چرا کشاورزان در تامین تراکتور و کمباین مشکلاتی دارند، گفت: توزیع تراکتور تا سال ۱۳۹۹ دست وزارت جهادکشاورزی بود ولی از ابتدای ۱۴۰۰ تصمیم گرفته شد که مانند شرکت‌های خودروسازی، شرکت تراکتورسازی نیز توزیع را برعهده گیرد که در این راستا سایتی تعریف شده است که کشاورزان می‌توانند ثبت نام کنند.

ذوالفقاری افزود: اینکه چرا کشاورزان از این فرآیند ناراضی هستند برای این است که صف انتظار و انباشت تقاضا وجود دارد. یعنی خریدار وجود دارد، ولی تراکتور و کمباین به میزان کافی نیست.

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: متولی تولید ماشین‌های کشاورزی دفتر ماشین‌های کشاورزی وزارت صمت است. یعنی وزارت جهاد میزان تراکتور و کمباین مورد نیاز را اعلام می‌کند و وظیفه تامین آن با وزارت صمت است.

۵۵ تا ۶۰ درصد تراکتورها و کمباین‌ها فرسوده هستند

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در حوزه ناوگان کشاورزی دچار فرسودگی هستیم، گفت: در حوزه تراکتور ۵۵ درصد و در حوزه کمباین ۶۰ درصد فرسودگی داریم و نیاز است که تراکتور و کمباین جدید وارد مزارع شود. ۲۰ هزار دستگاه کمباین غلات داریم که ۱۲ هزار کمباین آن فرسوده است.

به گفته وی در حال حاضر یک شرکت تراکتورسازی بیش از ۹۰ درصد نیاز بازار را تامین‌ می‌کند و چندین شرکت هم وجود  دارد که تیراژ بسیار  محدودی دارند.

کاهش یک درصدی ریزش کمباین‌ها ۲۰۰ هزار تن به تولیدات اضافه می‌کند

وی با اشاره به اهمیت ورود کمباین‌ و تراکتورهای جدید به مزارع گفت: حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تن گندم، ۳ میلیون تن جو و حدود ۳ تا ۴ میلیون نیز دانه‌های روغنی توسط کمباین غلات برداشت می‌شوند. یک درصد کاهش افت و ریزش از کمباین‌ها یعنی اضافه شدن ۲۰۰ هزار تن به میزان تولید. از طرفی تراکتورهای فرسوده میزان سوخت بیشتری مصرف می‌کنند که همین موضوع کشاورزان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

تراکتورها و کمباین ها دارای کارت سوخت شوند

رئیس مرکز مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان در گرفتن سوخت ماشین‌های کشاورزی با مشکلات بسیاری روبه رو هستند، گفت: پیگیر این هستیم که همانطور که مثلا موتور سیکلت‌ها کارت سوخت دارند و تکلیف سوخت آنها در ماه مشخص است تکلیف سوخت ماشین‌های کشاورزی هم مشخص شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که همیشه در صدور کارت سوخت عنوان می‌شد این بود که تراکتورها و کمباین‌ها پلاک ندارند ولی باید بگوییم که بیش از ۹۸ درصد تراکتورها و بیش از ۹۰ درصدی کمباین‌ها در حال حاضر دارای پلاک هستند.

ذوالفقاری همچنین به کاهش سوخت ماشین‌های کشاورزی در چندین استان به دلیل مطرح شدن موضوع قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: مکاتبات بسیاری در این بخش داشتیم و منکر قاچاق سوخت در همه حوزه‌ها نیستیم، ولی معتقدیم کاهش سهمیه سوخت راهکار مناسبی نیست و باید در مورد آن بررسی‌های لازم صورت گیرد.

به گفته وی ضریب مکانیزاسیون در مزارع ۲.۶ اسب بخار در هکتار است که برنامه داریم به ۳ اسب بخار در هکتار برسانیم.

ذوالفقاری همچنین افزود:۵۰ هزار دستگاه تراکتور و ۱۵۰۰ دستگاه کمباین غلات برای  سال ۱۴۰۳ نیاز داریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha