• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403022518304
  • منبع : ستاد حقوق بشر

غریب‌آبادی:

سرکوب اعتراضات دانشجویی و جنایات در غزه ویترین حقوق بشری آمریکا است

سرکوب اعتراضات دانشجویی و جنایات در غزه ویترین حقوق بشری آمریکا است

نخستین جلسه ستاد مرکزی هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی با حضور معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر و رئیس ستاد برگزاری هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی در محل شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در این جلسه که با حضور معاون امور استان‌های شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و نمایندگان برخی از  نهادها و دستگاه‌ها برگزار شد، ضمن تبریک هفته کرامت، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و اعتراضات دانشجویی در آمریکا و کشیده شدن آن به سایر کشورهای غربی، که سبب تمایز هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی با سال‌های قبل شده است، اظهار داشت: هدف از برگزاری این هفته، شناسایی و افشاگری جنایت‌های آمریکا هم علیه ملت ایران و هم علیه دیگر ملت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف در عرصه داخلی و بین‌المللی است.

غریب‌آبادی در ادامه با بیان اینکه رژیم آمریکا نفش مستقیم و گسترده ای در جنایات علیه مردم غزه نیز دارد، افزود: یکی دیگر از نکات مهمی که در رویداد امسال باید مورد توجه قرار گیرد، جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه است. جنایت‌هایی که با حمایت تمام‌قد آمریکا صورت می‌گیرد و از این رو آمریکا در انواع و اقسام جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه از جمله جنایت جنگی، نسل‌زدایی، پاکسازی نژادی و قومی و جنایت علیه بشریت شریک است.

وی با اشاره به گستردگی و تنوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه با اشاره به آمارهای موجود، گفت: آمریکا تاکنون همواره مانع رسیدگی به این جنایت‌ها در سازمان‌ها و سازوکارهای مختلف بین‌المللی  و حقوق بشری شده است. رژیم آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه حمایت سیاسی، نظامی، تسلیحاتی، لجستیکی، مالی و ... کرده است. از این رو باید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و نقش مستقیم آمریکا در آن برجسته شود.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه موضوع اعتراض‌های دانشجویی در کشورهای غربی را ‌پدیده‌ای بی‌سابقه دانست و گفت: مردم و افکار عمومی کشورهای غربی در عین بی‌اقدامی سران خود دست به اعتراض در مورد جنایات در غزه زدند تا این انفعال مقام‌های خود را جبران کنند؛ آنچه در دانشگاه‌های شاهد اعتراض‌ها می‌گذرد، موضوع داخلی نیست و به همین جهت بی‌سابقه است. نکته مهم سوم، برخورد بسیار وحشیانه با دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها است؛ این در حالی است که آمریکا در واکنش به کوچک‌ترین تحولات در دانشگاه‌های دیگر کشورها ژست حقوق بشری بخود می گیرد و آن‌ها را مورد انتقاد قرار می‌دهد؛ در حقیقت استفاده گزینشی آمریکا از حقوق بشر اکنون برجسته و افشا شده و مشخص شده که این کشور از حقوق بشر به‌عنوان ابزار فشار سیاسی استفاده می‌کند.

غریب‌آبادی ادامه داد: جنایت‌ها در نوار غزه و تحولات دانشگاه‌های غربی ویترینی از نقض حقوق بشر را پیش چشم مردم قرار  داده است که باید در هفته حقوق بشر آمریکایی برجسته شود.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین خواستار توجه بیشتر به موضوع حضور نظامی آمریکا در کشورهای مختلف در هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی شد و گفت: دلیل این حضور در ۸۰ کشور با ۷۵۰ پایگاه نظامی، خوی نظامی‌گری و جنگ طلبی آمریکا است؛ فراتر از این، استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در برخی پایگاه‌های اروپایی نشان می‌دهد که این کشور اصلا به دنبال صلح و امنیت نیست؛ چگونه این کشور می‌تواند مدعی تلاش برای برقراری صلح و امنیت باشد؛ کشورهای محل استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا اساسا با تهدیدی هم مواجه نیستند و مشکل امنیتی در دهه‌های اخیر نداشتند؛ این موضوع‌ها باید در سطوح داخلی و بین‌المللی رسیدگی شود و اطلاع‌رسانی در این زمینه موضوع بسیار مهمی است.

وی همچنین به موضوع تروریسم و اهمیت پرداختن به آن در هفته بازخوانی خقوق بشر آمریکایی اشاره کرد و گفت: عملیات جنایت‌کارانه آمریکا در به شهادت رساندن شهید سلیمانی باید در صدر توجه‌ها باشد؛ نخستین جلسه دادگاه در این باره در ۳۰ خرداد برگزار خواهد شد؛ در این پرونده اتهام بیش از ۷۰ متهم آمریکایی شریک جنایت شهادت سردار سلیمانی بررسی می‌شود.

در پایان این جلسه، اعضای ستاد هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی به ارائه گزارش عملکرد و برنامه‌های خود پرداختند؛ دفاتر استانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز به‌صورت برخط در این جلسه شرکت کرده و گزارش‌های خود را ارائه کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha