• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403022518595
  • خبرنگار : 71662

یک کارشناس کشاورزی عنوان کرد

سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها برای کشت صیفی‌جات/ نباید برای کشت فراسرزمینی محدودیت قائل شویم

سرمایه‌گذاری در خارج از مرزها برای کشت صیفی‌جات/ نباید برای کشت فراسرزمینی محدودیت قائل شویم

یک کارشناس کشاورزی ضمن اشاره بر اهمیت کشت فراسرزمینی برای کشورهایی همچون ایران که با بحران کم‌آبی مواجه هستند، اظهار کرد: در مسئله کشت فرا سرزمینی باید دو نکته مسافت و چگونگی حمل و نقل محصولات و روابط سیاسی میان دو کشور را در نظر داشته باشیم. کشت فرا سرزمینی می‌تواند مهم‌ترین مولفه مورد نیاز در هر جامعه‌ای را که امنیت غذایی است، فراهم کند.

به گزارش ایسنا، حدودا چهار سال متوالی است که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی سایر نقاط جهان از جمله ایران که در اقلیم خشکی قرار دارد و با توجه به این موضوع که ایران درگیر بحران خشکسالی است، کشت فراسرزمینی می‌تواند به عنوان یک فرصت زمینه را برای افزایش تولیدات کشاورزی کشور فراهم کند و به تامین محصولات مورد نیاز بپردازد. کشت فراسرزمینی، زمینه رونق تولیدات کشاورزی و ایجاد امنیت غذایی برای یک کشور را فراهم می‌کند. از این‌رو، کشورهایی همچون ایران که از محدودیت منابع داخلی (آب و زمین) رنج می‌برند، توسط این روش و با اجاره اراضی در سایر کشورها، اقدام به تولید مایحتاج خود می‌کنند.

نکته‌ مهمی که بهمن‌ زارع - کارشناس ارشد و کارآفرین حوزه کشاورزی- در گفت‌وگو با ایسنا، به آن اشاره کرده است نیز داشتن روابط حسنه سیاسی برای داشتن کشت فراسرزمینی و واردات محصولات مورد نیاز است. در واقع کشت فراسرزمینی باید فارغ از کشمکش‌های سیاسی باشد، این ارتباط دوسویه به محصولات کشاورزی و باغی محدود نمی‌شود و در تولید گوشت قرمز، گوشت سفید و صنایع لبنی نیز قابل اجراست. به عبارتی، با تکیه بر کشت فراسرزمینی می‌توان بخش عمده‌ای از نیازهای غذایی کشور را به دور از نوسانات بازارهای جهانی و بازی‌های سیاسی دولت‌ها و در قالب حمایت‌های دولتی تامین کرد.

زارع درباره اهمیت کشت فراسرزمینی اظهار کرد: کشور ایران اقلیمی خشک و فراخشک دارد و به دلیل چهارسال خشکسالی مداوم و کاهش بارندگی‌ها و محدودیت منابع آبی، بهتر است که با سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهای کشور و کشورهایی که آب کافی دارند، برای کاشت برخی محصولات پرآب‌بر همچون صیفی‌جات اقدام کنیم و پس از انجام کشت، محصولات را با قیمت پایین‌تری خریداری و وارد کشور خودمان کنیم.

وی افزود: با کشت فراسرزمینی ما نیز می‌توانیم در مزارع خود، محصولاتی را کشت کنیم که کم‌آب‌بر هستند و با صرف آب کمتر، ارزآوری و درآمد بیشتری برای ما دارند و به این شیوه هم با کشت فراسرزمینی آب مجازی وارد کشور ما می‌شود و در داخل کشور نیز می‌توانیم از سرمایه‌های اقتصادی و معنوی همچون آب محافظت کنیم.

به گفته این کارشناس ارشد کشاورزی، شاید برخی بر این باور باشند که با توجه به شرایط اقتصادی، کشت فراسرزمینی اقدامی پرهزینه و نامناسب باشد، اما قطعا این کار برای ما صرفه اقتصادی دارد چرا که حفظ منابع آبی برای ما ارزش بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی و مالی دارد و ما باید با توجه به محدودیت منابع آبی، به دنبال شیوه‌هایی باشیم که بتوانیم این سرمایه را برای مردم کشورمان حفظ کنیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم محدوده‌های مناسب برای کشت فراسرزمینی را انتخاب کنیم، باید به دو معیار مسافت و تعاملات سیاسی توجه داشته باشیم. برای اینکه محصولات را بتوانیم سالم به کشور خودمان برسانیم باید به موضوع مسافت و حمل و نقل توجه داشته باشیم که چگونه محصول را می‌رسانیم و موضوع دیگر نیز تعاملات سیاسی است که اگر به شیوه مناسبی رخ دهد، کشت و سپس واردات محصول به خوبی انجام می‌شود.

زارع در پایان تاکید کرد: اولین و حیاتی‌ترین نیاز مردم هر کشوری، غذا و معیشت آن‌ها است که اگر افراد در این زمینه به امنیت نرسند، نمی‌توان از آن‌ها توقع پرداختن به مسائل دیگری را داشت. در بسیاری از بحران‌ها همچون جنگ و خشکسالی و...اولین موردی که دچار خطر می‌شود، امنیت غذایی است که با داشتن قراردادهای خارج از کشور می‌توانیم احتمال این بحران‌ها را کاهش دهیم و دچار مشکل جدی نشویم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha