• سه‌شنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022518753
  • خبرنگار : 71290

دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد:

تحقق امنیت در دریای سرخ؛ مشروط به آتش‌بس فوری در غزه

تحقق امنیت در دریای سرخ؛ مشروط به آتش‌بس فوری در غزه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین با بیان این‌که اقداماتی که هم اکنون در دریای سرخ صورت می‌گیرد سر ریز حملات وحشیانه‌ای است که رژیم صهیونیستی در غزه رقم زده ،‌گفت: اگر آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن به دنبال صلح، آرامش و امنیت در منطقه و دریای سرخ هستند، باید تلاش کنند آتش‌بس فوری در غزه برقرار شود.

به گزارش ایسنا، محسن بختیار سفیر کشورمان در چین طی مصاحبه‌ای با شبکه فونیکس چین (Phoenix TV ) و برنامه «گفت‌وگو با رهبران جهان» درباره حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید مستشاران نظامی ایران بنا به دعوت دولت سوریه و به جهت مقابله با تروریسم و از جمله داعش در سوریه حضور دارند.

وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی طی ۶ ماه گذشته با شروع جنگ علیه ملت مظلوم غزه و فلسطین، بیش از ۳۴ هزار نفر از مردم غزه را به شهادت رساند که عمده این مردم را کودکان و زنان بیگناه تشکیل می‌دهند، رژیم صهیونیستی در این حملات وحشیانه از هیچ اقدامی فرونگذار نکرد و تمام خط قرمزها را پشت سرگذاشت و حتی علاوه بر مناطق مسکونی به مناطق مذهبی، مساجد، کلیساها و بیمارستان‌ها حمله کرد.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش درگیری‌ها در منطقه است؛ به همین جهت به امکان دیپلماتیک و سفارت ایران در سوریه حمله نظامی کرد، همان‌طورکه می‌دانید هر گونه اقدام نظامی علیه امکان دیپلماتیک براساس قوانین و موازین بین‌المللی محکوم است و هیچ اقدامی علیه این اماکن دیپلماتیک امکان پذیر نیست.

محسن بختیار در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل و شورای امنیت مراجعه و درخواست کرد تا شورای امنیت به واسطه این اقدام غیرمسئولانه و غیرقانونی که رژیم صهیونیستی علیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه کرده، قطعنامه صادر کند؛ منتهی کشورهای غربی از جمله آمریکا، انگلیس و فرانسه عملا با صدور این قطعنامه مخالفت کردند و طبیعتا کارکرد شورای امنیت برای محکوم کردن این حمله جنایت‌کارانه از دست رفت.

وی افزود: در حالی که وظیفه شورای امنیت حفاظت از صلح و امنیت در کل جهان است و باید به این اقدام غیرمسئولانه و غیرقانونی رژیم صهیونیستی واکنش نشان می‌داد که با اقدام کشورهای غربی از انجام این کار خودداری شد.

سفیر ایران در پکن همچنین اظهار داشت: بنابراین جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اعمال حق ذاتی دفاع مشروع مصرح در ماده منشور ملل متحد در پاسخ به اقدامات رژیم صهیونیستی اقداماتی را علیه مراکز نظامی رژیم صهیونیستی که از آن مراکز نظامی به سفارت ما در سوریه حمله شده بود، ‌اقدام نظامی انجام شد. عملیات وعده صادق تنها مراکز نظامی و پایگاه‌های نظامی را مورد هدف قرار داد و این اهداف دور از مناطق مسکونی بود.

بختیار تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید مجدد بر پایبندی خود بر اصول و اهداف منشور ملل متحد به دنبال این است که عزم و اراده خود را برای دفاع قاطع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود نشان دهد. لازم می‌دانم از مواضع اصولی و عادلانه دولت جمهوری خلق چین تقدیر و تشکر کنم. چین در شورای امنیت  و در مواضع خودش حملات رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه را محکوم کرد.

وی ابراز داشت: اتفاق بامداد جمعه که توسط رژیم صهیونیستی رقم خورد؛ به عملیات ایذائی بیشتر شبیه بود تا یک عملیات نظامی و در واقع برد رسانه‌ای برای افکار عمومی داخلی رژیم صهیونیستی و خارج از آن مورد استفاده قرار گرفت، طبیعی است ایران در تداوم حفاظت از امنیت ملی کشور از همه ظرفیت‌ها و قدرت خود در منطقه به صورت شجاعانه استفاده خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: طبیعی است براساس رویکردهای ایران هر گونه اقدامی توسط رژیم صهیونیستی با پاسخ شدیدتر و سخت‌تری مواجه خواهد شد.

بختیار یادآور شد: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش نزاع و درگیری در منطقه است، در واقع دنبال این است که فراتر از غزه، جنگ در منطقه را گسترش دهد؛ به همین خاطر با حمایت کشورهای غربی هیچ خط قرمزی را برای خود قائل نشد و نهایتا به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه حمله کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران به جهت این که برای اولین بار توسط رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ایران حمله شد، ایران نیز این اقدام را مستقیما از طریق خاک کشورمان انجام داد، طبیعتا اگر این اقدام توسط رژیم صهیونیستی تکرار شود، با پاسخ‌های شدیدتر و سخت‌تری مواجه خواهد شد.

سفیر کشورمان در چین همچنین گفت: به نظر می‌آید حمایت کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی بدون پیش شرط و بدون چون و چرا در حال اتفاق است، حمایت کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی بابت چی؟ آیا بابت این که رژیم صهیونیستی نقض مقررات و قوانین بین‌المللی کرده و به سفارت ایران حمله کرد؟ آیا باید با ائتلاف از این اقدام رژیم صهیونیستی حمایت کنند؟

بختیار افزود: جای تاسف دارد که منادیان حقوق و موازین بین‌المللی در این اقدام فاحش به صورت خیلی روشن و شفاف رویکردهای دوگانه خودشان را به مردم جهان نشان داده و از رژیمی که به طور مستقیم و غیر قانونی و وحشیانه به اماکن دیپلماتیک ایران حمله کرد، حمایت کنند.

وی ابراز عقیده کرد: به نظرم شایسته بود، سران کشورهای اروپایی و گروه ۷ به جای این‌که از اقدام وحشیانه  رژیم صهیونیستی در حمله به سفارت ایران در سوریه حمایت کنند، تلاش نمایند از اقدامات گسترده رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه جلوگیری کنند، این اقدامات مشکلی را از امنیت این منطقه بر طرف نمی‌کند، بلکه زمینه‌های جنگ و خونریزی را بیشتر خواهد کرد.

این دیپلمات کشورمان یادآور شد: کشورهای آزاده، کشورهایی که عملا به دنبال صلح و امنیت در جهان هستند، با رویکردهای یک جانبه‌گرایی آمریکا مخالف هستند و به دنبال گسترش چند جانبه گرایی در دنیا هستند و همچنین کشورهایی که با سیاست دوگانه واستانداردهای دوگانه آمریکا مخالف هستند، تمام این کشورها به نوعی از جمله حامیان کشور ایران هستند.

محسن بختیار در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر این‌که رژیم صهیونیستی تا زمانی‌که حمایت بدون حد و مرز کشورهای غربی و آمریکا را به همراه دارد هیچ خط قرمزی برای خود در منطقه قائل نیست و به حملات خود ادامه می‌دهد، گفت: باید تلاتش کنیم از طریق مجامع بین‌المللی مانع اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در حمله به مناطق فلسطینی و کشتار مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین شویم.

سفیر ایران در پکن ادامه داد: از ابتدای شروع درگیری‌های منطقه و حملاتی که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه انجام داد، ایران دائما در محافل بین‌المللی و در تماس با مقامات کشورهای مختلف درخواست داشت که هر چه زودتر این جنگ خاتمه پیدا کند و آتش‌بس دائمی در منطقه و غزه رخ دهد، برای این‌که امکان بازسازی منطقه و کمک رسانی به مردم بی دفاع غزه فراهم شود، منتهی علی‌رغم پی‌گیری‌هایی که صورت گرفت این اتفاق نیفتاد و علی‌رغم پیشنهادات کشورهای مختلف در شورای امنیت برای صدور قطعنامه آتش بس فوری؛ آمریکا تمام این قطع‌نامه‌ها را وتو کرد تا عملا جریان حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه ادامه پیدا کند.  

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: از ابتدا رویکرد جمهوری اسلامی ایران این بود تا جلوی این درگیری‌ها را در غزه بگیرد اما رژیم صهیونیستی و حامیان آن از هیچ اقدامی برای جلوگیری از صدور قطعنامه‌ها برای آتش بس فرونگذار نکردند، به نظر می‌رسد گسترش این اقدامات زمینه شعله ور شدن جنگ در سایر مناطق را فراهم می‌کند و به عبارت بهتر می‌توان گفت اقداماتی که هم اکنون در دریای سرخ صورت می‌گیرد سر ریز حملات وحشیانه‌ای است که رژیم صهیونیستی در غزه رقم زده است.

محسن بختیار تاکید کرد: اگر آمریکا و کشورهای هم‌پیمان آن به دنبال صلح، آرامش و امنیت در منطقه و دریای سرخ هستند، باید تلاش کنند آتش بس فوری در غزه برقرار شود و از حملات وحشیانه‌ای که هم اکنون در حال انجام است، جلوگیری به عمل آید.

سفیر کشورمان در پکن در ارتباط با همکاری‌های دو کشور اظهار داشت: همواره در صحبت‌هایی که با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه داشتیم،‌ تاکید داشتند که بر گسترش همکاری‌های دوجانبه بین ایران و چین متمرکز شویم. همچنین تلاش کنیم تا عملا سند همکاری جامع بلندمدت بین دو کشور و همچنین اسنادی که در سفر رئیس جمهور به پکن امضا شد، عملیاتی و اجرائی شود و با تدوین برنامه‌های اجرایی این مساله را به پیش ببریم.

وی با اعتقاد به این که ما در جایگاه بسیار خوبی در روابط بین ایران و چین قرار داریم، گفت: روابط ما در چارچوب اسنادی که امضا شده به طور مرتب رو به گسترش و توسعه است و  جای بسیار خوشحالی دارد. عزم و اراده رهبران دو کشور بر این تحقق پیدا کرده که روابط  ایران و چین توسعه پیدا کند و لذا وظبفه ما این است در چارچوب این عزم و اراده رهبران دو کشور بتوانیم این را محقق و اجرایی کنیم.

محسن بختیار اضافه کرد: روابط ایران و چین یک رابطه تاریخی و از گذشته‌های دور است، مردم دو کشور ارتباط بسیار صمیمانه‌ای را از گذشته داشته‌اند، قرابت فرهنگی دو کشور باعث حس بسیار خوبی در انسان می‌شود.

سفیر کشورمان در چین در خصوص بازدید دیپلمات‌ها از استان سین کیانگ چین گفت: فرصتی فراهم شد از استان بسیار زیبا سین کیانگ و شهرهای مختلف آن بازدید کنیم، همچنین براساس برنامه ریزی صورت گرفته امکان بازدید از مناطق تجاری و اقتصادی فراهم شد، روند توسعه منطقه سین کیانگ طی ۱۰ سال گذشته واقعا شگفت انگیز است؛ این منطقه دروازه ورود چین به آسیای مرکزی، ایران و اروپا است، به همین جهت از اهمیت بالایی برای ایجاد ارتباطی بین غرب و شرق برخودار است.

وی در پایان درباره برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان از ابتدای سال ۲۰۲۴ در کاخ موزه شهر ممنوعه پکن گفت: این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه در تاریخ روابط دو کشور بود که از استقبال بسیار خوبی از طرف مردم چین برخوردار شد و تا مدت ها در صدر اخبار چین بود. حدود ۲۱۶ اثر متعلق به  ۳ هزار سال قبل که نشان دهنده مشترکات فرهنگی دو کشور بود، در این نمایشگاه به بازدید در آمد، با مسئولین سایر شهرها نیز در تماس هستیم تا این آثار تاریخی را در شهرهای دیگر به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha