• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1403022618946
  • خبرنگار : 71263

شکایت تولیدکنندگان محتوای آمریکایی برای جلوگیری از ممنوعیت تیک‌تاک

شکایت تولیدکنندگان محتوای آمریکایی برای جلوگیری از ممنوعیت تیک‌تاک

گروهی از تولیدکنندگان محتوا در تیک‌تاک برای جلوگیری از قانون امضا شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش اجباری یا ممنوعیت این اپلیکیشن ویدئویی، در دادگاه فدرال آمریکا شکایت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این تولیدکنندگان محتوا شامل یک کهنه سرباز تفنگداران دریایی تگزاس که محصولات مزرعه خود را می‌فروشد، یک زن تنسی که کلوچه می‌فروشد و در مورد تربیت کودک صحبت می‌کند، یک مربی کالج داکوتای شمالی که ویدئوهای تفسیری ورزشی می‌سازد، یک هنرمند هیپ هاپ می‌سی‌سی‌پی که درباره کتاب مقدس، مطلب به اشتراک می‌گذارد و یک فارغ التحصیل کالج  در کارولینای شمالی هستند.

در این شکایت آمده است: اگرچه این تولیدکنندگان محتوا از مکان‌ها، حرفه‌ها، اقشار و گرایش‌های سیاسی مختلف می‌آیند، اما در این دیدگاه متحد هستند که تیک‌تاک، ابزاری منحصربه‌فرد و غیرقابل جایگزین برای ابراز وجود و جذب مخاطب، در اختیار آنها قرار می‌دهد.

شرکت حقوقی «دیوید ریت ترمین» به نمایندگی از تولیدکنندگان محتوا، نسخه‌ای از شکایت را در اختیار رویترز قرار داد و اعلام کرد که این شکایت، در دادگاه استیناف ایالات متحده برای منطقه کلمبیا ثبت شده است.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا در واکنش به این شکایت، اظهار کرد: قانون تیک‌تاک، نگرانی‌های پیرامون امنیت ملی را به شیوه‌ای که با متمم اول و سایر محدودیت‌های قانون اساسی مطابقت دارد، مورد رسیدگی قرار داده است. ما مشتاقانه منتظر دفاع از قانون در دادگاه هستیم.

در این شکایت گفته شده که قانون مذکور، آزادی بیان را تهدید می‌کند و به دنبال بستن رسانه‌ای است که به بخشی از زندگی آمریکایی تبدیل شده است.

تیک‌تاک و بایت دنس که شرکت مادر چینی این پلتفرم است، هفته گذشته، شکایت مشابهی را با این استدلال که این قانون، قانون اساسی آمریکا را به دلایل متعددی از جمله نقض قانون حمایت از آزادی بیان متمم اول نقض می‌کند، تنظیم کردند.

تولیدکنندگان محتوا تیک‌تاک در سال ۲۰۲۰، شکایت مشابهی را برای جلوگیری از تلاش قبلی برای مسدود کردن این برنامه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، و همچنین سال گذشته در مونتانا انجام دادند و از دادگاه خواستند که ممنوعیت ایالتی را مسدود کند. در هر دو مورد، دادگاه‌ها جلوی اجرای ممنوعیت تیک‌تاک را گرفتند. ترامپ از آن زمان، موضع خود را تغییر داده و از تلاش‌ها برای ممنوعیت تیک‌تاکانتقاد کرده اما به این برنامه نپیوسته است.

این قانون که بایدن در ۲۴ آوریل امضا کرد، به بایت دنس تا ۱۹ ژانویه مهلت می‌دهد تا تیک‌تاک را در آمریکا بفروشد؛ در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه می‌شود.

 کاخ سفید اعلام کرده است که به دلایل امنیت ملی می‌خواهد شاهد پایان مالکیت چینی تیک‌تاک باشد وبه دنبال ممنوعیت  آن نیست.

این قانون عرضه اپلیکیشن تیک‌تاک برای دانلود و خدمات میزبانی اینترنتی از تیک‌تاک را برای فروشگاه‌های اپلیکیشن اپل و گوگل ممنوع می‌کند، مگر اینکه بایت دنس، موافقت کند تیک‌تاکرا واگذار کند.

در شکایت تولیدکنندگان محتوا آمده است: از آنجایی که تیک‌تاک در حال حاضر تقریبا ۱۷۰ میلیون کاربر در آمریکا  دارد، جریمه برای ادامه دسترسی به تیک‌تاک، تقریبا ۸۵۰ میلیارد دلار خواهد بود.

طبق این شکایت، تا جایی که دولت ممکن است ادعا کند که این قانون برای محافظت از داده‌های آمریکایی‌ها لازم است، این استراتژی را قبلا امتحان کرده و شکست خورده است. نگرانی‌ها، حدس و گمان هستند، و حتی اگر نبود، می‌توان با قوانین بسیار محدودتر متناسب، به هر گونه نگرانی پرداخته شود.

در شکایت هفته گذشته تیک‌تاک، اعلام شد واگذاری  این اپلیکیشن نه از نظر تجاری، نه از نظر فناوری، نه از نظر قانونی به سادگی امکان پذیر نیست. جای بحثی نیست. قانون، تیک‌تاک را تا ۱۹ ژانویه سال ۲۰۲۵، تعطیل می‌کند.

به دلیل نگرانی قانونگذاران آمریکایی از اینکه چین ممکن است به داده‌های آمریکایی ها دسترسی داشته باشد یا در تیک‌تاک، از آنها جاسوسی کند، لایحه پیشنهادی، تنها چند هفته پس از معرفی در کنگره، به تصویب رسید.

جنگ چهار ساله بر سر تیک‌تاک، تنها یکی از عرصه‌های مهم در نبرد ادامه‌دار آمریکا و چین بر سر اینترنت و فناوری است. اپل در آوریل، اعلام کرد که چین دستور داده است که اپلیکیشن واتس‌اپ و تردز شرکت متا از فروشگاه برنامه اپ استور در چین، برداشته شود.

بر اساس گزارش رویترز، امضای بایدن، ضرب الاجل ۱۹ ژانویه را برای فروش تعیین کرده است که یک روز قبل از پایان دوره ریاست جمهوری او است اما اگر تشخیص دهد که بایت دنس در مذاکرات برای فروش تیک‌تاک در حال پیشرفت است، می‌تواند این مهلت را تا سه ماه دیگر تمدید کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha