• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403022619211
  • منبع : قوه قضاییه

رئیس کل دادگستری تهران: از «تاخیر» و «تعجیل» در انتشار محتوای رسانه‌ای پرهیز شود

رئیس کل دادگستری تهران: از «تاخیر» و «تعجیل» در انتشار محتوای رسانه‌ای پرهیز شود

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: همواره باید در انتشار محتوای رسانه‌ای در دستگاه قضا از «تاخیر» و «تعجیل» پرهیز شود چرا که تاخیر در این حوزه، سبب زوال یا کاهش تاثیر پیام خواهد شد و تعجیل در این امر سواستفاده‌های احتمالی دشمنان و بدخواهان را در پی خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در همایش آموزشی رسانه و روابط عمومی دستگاه قضایی استان تهران ضمن گرامی‌داشت دهه مبارک کرامت و ولادت باسعادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام و تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات در تشریح اهمیت مقوله رسانه و اطلاع‌رسانی اظهار کرد: بدون شک امروز آنچه که در حوزه رسانه مطرح می‌شود و به افکار عمومی شکل می‌دهد و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها موثر است و آنچه برای جامعه و مسئولان در حوزه‌های مختلف به‌طور مداوم ایجاد علم می‌کند، افکار و اندیشه‌های عزیزانی است که در این حوزه اقدام به تولید محصولات رسانه‌ای می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به نقش مهم و تعیین‌کننده رسانه و حوزه اطلاع‌رسانی در «جنگ شناختی» امروز در جهان گفت: کیفیت اطلاع‌رسانی با توجه به وظایف و ماموریت‌های هر شخص و دستگاه متفاوت و متمایز است و در عین حال آثار و نتایج متفاوتی در پی خواهد داشت.

القاصی در ادامه نقش رسانه و حوزه اطلاع‌رسانی در کسب و جلب اعتماد عمومی جامعه نسبت به صحت عملکرد کارگزاران را مورد اشاره قرار داد و گفت: یقینا بخش عمده‌ای از تصویر ذهنی جامعه نسبت به دستگاه‌ها، مسئولان و نهادهای مختلف ناشی از عملکرد رسانه‌ها و حوزه اطلاع‌رسانی است و بر همین اساس، قضاوت و ارزیابی جامعه نسبت به عملکرد اشخاص و دستگاه‌ها عمدتا بر پایه اطلاعاتی است که از جانب رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها در اختیار جامعه قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی‌ها یکی از شاخص‌های مورد وثوق برای ارزیابی نگاه جامعه نسبت به عملکرد دستگاه‌ها محسوب می‌شوند، گفت: فعالان حوزه رسانه و ارتباطات به جهت نقش و وظایف مهم و ویژه‌ای که بر عهده دارند، باید مورد اعتماد و اطمینان جامعه باشند و بعضا در صورتی که اتهامی متوجه این اشخاص شود، قانون اساسی برای رسیدگی به اتهامات آن‌ها تشریفات خاصی را پیش‌بینی کرده است؛ به‌طوری که رسیدگی به اتهامات آن‌ها حتما و ضرورتا باید با حضور هیئت منصفه صورت گیرد.

وی نگاه ویژه قانون‌گذار به اهالی رسانه و مطبوعات را ناشی از نقش این قشر در اقناع و تنویر افکار عمومی عنوان کرد و گفت: نفس کار رسانه و روابط عمومی از آن جهت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در جهت آگاهی‌بخشی به جامعه، ارتقای سطح هوشیاری جامعه، ایجاد شفافیت و تشخیص سره از ناسره دارای نقش و ماموریت ویژه و در عین حال حساسی است؛ به‌طوری که بدون اغراق می‌توان گفت که در جنگ رسانه‌ای امروز فعالان این حوزه که با قلم خود روشن‌گری می‌کنند، افسران جنگ نرم محسوب می‌شوند.

القاصی با بیان اینکه در واقع، رکن روابط عمومی در هر سازمانی تمیزدهنده واقعیت‌ها از جعلیات می‌باشد و گزاره‌های صحیح را از مطالب دروغ و شایعات مجزا می‌کند، اظهار کرد: سختی فعالیت در عرصه رسانه و روابط عمومی از آن جهت است که غالباً در تولید محتوای رسانه‌ای باید دقت، صحت، اتقان و سرعت با هم آمیخته شود تا در نهایت محتوایی ارزشمند، جامع و قانع‌کننده به مخاطب تحویل داده شود. «مخاطب‌شناسی» و «زمان‌شناسی» دو عنصر و رکن اساسی در کار روابط عمومی است.

وی در باب اهمیت «مخاطب‌شناسی» تصریح کرد: اهمیت «مخاطب‌شناسی» از آن جهت است که در بسیاری از موارد شاید جامعه هدف از دانش حقوقی لازم پیرامون اقدامات دستگاه قضا برخوردار نباشد و بر همین اساس ضرورت دارد تا محتوای رسانه‌ای به‌گونه‌ای تهیه و تدوین شود که حتی برای اشخاصی که از دانش حقوقی برخوردار نیستند، قابل فهم باشد.

از «تاخیر» و «تعجیل» در انتشار محتوای رسانه‌ای در دستگاه قضا پرهیز شود

القاصی در خصوص اهمیت «زمان‌شناسی» در حوزه رسانه و روابط عمومی افزود: اهمیت مقوله «زمان‌شناسی» نیز از آن جهت است که همواره باید در انتشار محتوای رسانه‌ای در دستگاه قضا از «تاخیر» و «تعجیل» پرهیز شود چرا که تاخیر در این حوزه، سبب زوال یا کاهش تاثیر پیام خواهد شد و تعجیل در این امر سواستفاده‌های احتمالی دشمنان و بدخواهان را در پی خواهد داشت.

در مواردی که برای افکار عمومی شبهه ایجاد شده، تاخیر و تعلل قابل پذیرش نیست

رئیس کل دادگستری استان تهران به نقش مهم و ویژه روابط عمومی‌ها در عدلیه در زمینه «شبهه زدایی از افکار عمومی» اشاره کرد و گفت: در مواردی که برای افکار عمومی شبهه ایجاد شده، تاخیر و تعلل در انتشار صحیح خبر قابل پذیرش نیست؛ در مواردی نیز ممکن است اساسا شبهه‌ای در افکار عمومی وجود نداشته باشد، اما تاخیر در امر انتشار خبر سبب کاهش و یا حتی زوال اثربخشی آن خبر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: روابط عمومی در عدلیه باید نسبت به این امر علم لازم را داشته باشد که در کدام موارد اقدام به ارائه تفصیلی یک مطلب کند و در کجا با ارائه موجز و مختصر به نیاز خبری مخاطب پاسخ دهد.

محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی موجود در زمینه اطلاع‌رسانی در قوه قضاییه

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود محدودیت‌ها و معذوریت‌های قانونی موجود در زمینه اطلاع‌رسانی و انتشار وقایع و اخبار در عدلیه را مورد اشاره قرار داد و گفت: بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، قانون‌گذار محدودیت‌هایی را برای انتشار اخبار مرتبط با پرونده‌های قضایی در نظر گرفته است؛ البته در صورت قطعیت رای صادره، قانون‌گذار در تبصره ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی دستگاه قضا را در مواردی ملزم به انتشار جزئیات محکومیت و موضوع اتهام کرده است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه تبصره ذیل ماده ۳۶ قانون مجازات اسلامی برای دستگاه قضا در زمینه انتشار جزئیات محکومیت هم محدودیت و هم ماموریت پیش‌بینی کرده است، گفت: با توجه به اینکه عدلیه با حقوق اشخاص و حریم خصوصی افراد سر و کار دارد لذا تا زمانی که هنوز جرم شخص به اثبات نرسیده، از منظر قانونی دستگاه قضا مجاز به اطلاع‌رسانی در مورد موضوع اتهامی نیست؛ اما برخی از مسائل که در جامعه رخ می‌دهد افکار عمومی را به خود درگیر می‌کند و انتظار برای اطلاع‌رسانی نتیجه نهایی ممکن است سبب شود که عوارض منفی برای اذهان جامعه به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در چنین مواردی و به‌منظور رفع شائبه‌های احتمالی می‌توان نسبت به آگاه‌سازی اذهان جامعه در خصوص کلیت موضوع مورد سئوال اقدام کرد.

از ایراد اتهامات ناروا به اشخاص جلوگیری شود

القاصی ضمن تاکید بر ضرورت سرعت عمل مرکز رسانه قوه قضاییه و روابط عمومی دادگستری استان تهران به‌منظور تنویر افکار عمومی در خصوص اخبار جعلی و دروغین اذعان کرد: به‌طور مثال اگر به دروغ اتهامی به شخصی منتسب شود در حالی که پرونده‌ای تشکیل نشده باشد، حداقل می‌توان اعلام کرد که در خصوص موضوع و شخص مورد نظر پرونده‌ای در دستگاه قضا تشکیل نشده و در صورتی که در خصوص اشخاص مسائلی آمیخته از واقعیت و دروغ مطرح شود، می‌توان آنچه را که خلاف واقع است، اطلاع‌رسانی کرد و از ایراد اتهامات ناروا به اشخاص جلوگیری کرد.

ضرورت آگاهی فعالان حوزه رسانه در دستگاه قضا با مفاهیم اولیه حقوقی

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت آگاهی کارشناسان حوزه روابط عمومی و فعالان حوزه رسانه در دستگاه قضا با مفاهیم اولیه حقوقی و قضایی عنوان کرد: کسانی که می‌خواهند در قامت کارشناسان حوزه روابط عمومی و رسانه در دستگاه قضا در جهت ارتقاء آگاهی‌های حقوقی جامعه گام بردارند ضرورت دارد با مفاهیم اولیه حقوقی آشنا باشند تا بتوانند به هدف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

وی در ادامه بیان کرد: ضرورت دارد تا روابط عمومی‌های تابعه مجموعه قضایی استان تهران ضمن هماهنگی و تعامل با مرکز رسانه قوه قضاییه، پویایی، خلاقیت و ابتکار را در دستور کار خود قرار دهند و از اقدامات جزیره‌ای و بر خلاف سیاست‌های دستگاه قضا در امر اطلاع‌رسانی اجتناب نمایند.

القاصی رسالت اصلی اطلاع‌رسانی در دستگاه قضا را «امیدبخشی به جامعه» عنوان کرد و گفت: بر همین اساس، ضرورت دارد تا رویکرد اطلاع‌رسانی در روابط عمومی‌های مجموعه قضایی استان تهران با توجه به سیاست‌ها و راهبردهای تعیین شده از سوی ریاست قوه قضاییه و برنامه «تحول و تعالی» باشد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن تشریح و تبیین برنامه‌ریزی دشمن برای تهدید امنیت روانی جامعه و مایوس کردن مردم گفت: خوشبختانه امروز با توجه به اقتدار نظام جمهوری اسلامی که در عملیات «وعده صادق» جلوه‌ای از آن کرد پیدا کرد، دشمن از اقدام نظامی علیه ایران اسلامی به‌طور کامل مایوس شده و بر همین اساس به توطئه‌چینی، اختلاف‌افکنی، تهدید امنیت روانی و مایوس کردن مردم از طریق بازوهای رسانه‌ای خود دلخوش کرده است؛ بنابراین بدون شک روابط عمومی‌های مراجع قضایی و به‌طور خاص روابط عمومی دادگستری استان تهران به‌عنوان پیشانی دستگاه قضا در این «جنگ شناختی» و «جنگ روایت‌ها» از مسئولیت و ماموریت ویژه‌ای برخوردار است که باید به‌نحو مطلوب و اثرگذار به آن جامه عمل بپوشاند.

حجم و کیفیت اقدامات در دستگاه قضا فراتر از چیزی است که به مردم نشان داده می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به حجم و کیفیت اقدامات عدلیه در حوزه‌های مختلف عنوان کرد: بدون شک حجم و کیفیت اقدامات در دستگاه قضا خیلی فراتر از چیزی است که در قالب محتوای رسانه‌ای به مردم نشان داده می‌شود و بسیاری از اقدامات بزرگ و قابل توجه در گمنامی کامل صورت می‌گیرد؛ لذا ضرورت دارد روابط عمومی‌های دستگاه قضا و به‌طور خاص دادگستری کل استان تهران مصادیق اقدامات قابل توجه و امیدبخش را برای مردم تشریح و تبیین نماید و خدمتی که در جهت رفع مشکلات و پیشرفت جامعه صورت می‌گیرد را با ادبیات رسانه‌ای به مردم منتقل کند تا در نهایت ثمره آن ایجاد تصویر یک عدلیه مقتدر و عدالت‌گرا در اذهان جامعه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha