• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022619344
  • خبرنگار : 71661

درخواست آمریکا از اعراب برای مشارکت در کنترل غزه بعد از جنگ

درخواست آمریکا از اعراب برای مشارکت در کنترل غزه بعد از جنگ

واشنگتن از کشورهای عربی منطقه خواسته پس از پایان جنگ غزه، نیروهای خود را برای کنترل شرایط به این باریکه اعزام کنند، اما یکی از شروط این کشورها برای این کار، به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین توسط آمریکا است.

به گزارش ایسنا، رسانه انگلیسی گزارش داد ایالات متحده می‌خواهد کشورهای عربی پس از جنگ در کنترل غزه حضور داشته باشند و تا وقتی یک نهاد فلسطینی روی کار بیاید، رشته امور را در دست بگیرند.

به گفته مقامات غرب و کشورهای عربی، ایالات متحده این مسئله را با کشورهای عرب منطقه در میان گذاشته است و مصر، امارات و مراکش در حال بررسی این پیشنهاد هستند، اما گفته‌اند این طرح را به شرطی می‌پذیرند که آمریکا وجود کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد.

یک مقام غربی به فایننشال تایمز گفت: «کشورهای عربی گفته‌اند که طرح مدیریت غزه باید با رهبری آمریکا صورت گیرد و اکنون واشنگتن سعی دارد این کار را بدون استقرار نظامیان خود در غزه انجام دهد. سه کشور مصر، امارات و مراکش در این باره رایزنی کرده‌اند، اما تاکید دارند که آمریکا باید در وهله اول کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.»

به گزارش فایننشال تایمز، دیگر کشورهای عربی مانند عربستان سعودی با پیشنهاد اعزام نیروی نظامی به غزه مخالفت کرده‌اند، زیرا هم نگران این هستند که فلسطینیان آن‌ها را به چشم همدستان رژیم صهیونیستی نگاه کنند و هم از اقدامات احتمالی حماس بعد از جنگ هراس دارند.

بااین‌همه، این کشورها هم رفته‌رفته با طرح استقرار نیروهای بین‌المللی حافظ صلح در غزه موافقت کرده‌اند، زیرا غرب و کشورهای عربی هنوز نتوانسته‌اند راهکاری جامع و قابل‌اتکا برای مدیریت اوضاع غزه بعد از جنگ ارائه دهند؛ راهکاری که نظامیان صهیونیست در آن نقشی نداشته باشند.

این گزارش در حالی منتشر شده که به اذعان مقامات غربی، رژیم صهیونیستی به هدف خود برای ازبین‌بردن قدرت نظامی و سیاسی حماس در غزه دست نخواهد یافت.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار «پیروزی کامل» بر حماس است، اما روزنامه نیویورک‌تایمز اخیراً گزارش داد: «تعداد فزاینده‌ای از تحلیلگران و مقامات توانایی اسرائیل برای دستیابی به چنین هدف کلی و گسترده‌ای را زیر سؤال برده‌اند و ارتش اسرائیل هم با انتقاد صریح خود نشان داده که نارضایتی از دولت نتانیاهو افزایش یافته است.»

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی فکر می‌کرد در نواحی شمالی غزه حماس را شکست داده، اما با تداوم جنگ و پیشروی صهیونیست‌ها به‌سوی مناطق جنوبی غزه، نیروهای حماس دوباره در شمال غزه جان گرفتند و نظامیان صهیونیست را به چالش می‌کشند.

بااین‌همه، فایننشال تایمز گزارش داد ایالات متحده سعی دارد کشورهای منطقه را متقاعد کند که نیروهای خود را برای برقراری ثبات به غزه بفرستند، اما طرح چنین درخواستی آن هم وقتی خود آمریکا قصد اعزام نیرو به غزه را ندارد، برای واشنگتن دشوار است.

فایننشال‌تایمز هم در این گزارش به مسئله‌ای اشاره کرد که این روزها رسانه‌های غربی به آن اذعان دارند، یعنی بلاتکلیفی نتانیاهو در جنگ غزه. در این گزارش آمده است: «مشخص نیست که اسرائیل با چه پیشنهادی موافقت می‌کند. آمریکا و متحدانش از نامشخص بودن اهداف نتانیاهو در این جنگ مستأصل شده‌اند.»

روزنامه انگلیسی به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش داد واشنگتن با شرکای خود در منطقه درباره شرایط غزه پس از جنگ رایزنی کرده و بسیاری از آن‌ها ابراز آمادگی کرده‌اند که در صورت فراهم‌شدن شرایط «یک نقش سازنده» در فردای غزه ایفا کنند.

از سوی دیگر، نتانیاهو گرچه هنوز پیشنهادی برای مدیریت غزه ارائه نکرده، اما با مداخله تشکیلات خودگردان فلسطین در کنترل شرایط هم مخالفت کرده است. او همچنین با هر گامی در راستای به‌رسمیت‌شناختن کشور مستقل فلسطین مخالف است.

یک مقام غربی آگاه به این رسانه انگلیسی گفت: «اسرائیل در این باره با هیچ‌کس صحبت نمی‌کند و در وضعیت انکار قرار دارد... کشورهای عربی می‌گویند غرب باید کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، اما در حال حاضر تعداد کمی از کشورهای غربی هستند که چنین اقدامی را بپذیرند.»

به گزارش فایننشال تایمز، حامیان غربی رژیم صهیونیستی به نتانیاهو هشدار داده‌اند که نمی‌تواند حماس را به طور کامل برده و آن را در غزه ریشه‌کن کند، زیرا حماس نه‌تنها یک سازمان نظامی و جنبش مقاومت، بلکه بخشی از جامعه فلسطین است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha