• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 1403022619451
  • خبرنگار : 71658

برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

برگزیده اخبار اجتماعی جهان در هفته‌ای که گذشت

از وقوع سیل مرگبار در افغانستان گرفته تا افزایش شمار تلفات سیل و طوفان در برزیل از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش ایسنا، وقوع حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا از جمله اخباری هستند که هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

همچنین رویدادهای دیگری چون جان باختن بیش از ۶۰ تن بر اثر موج گرما در تایلند یا آمار ابتلای سالانه ۲.۳ میلیون زن در جهان به سرطان سینه از جمله اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

تبعیض بین افراد پیری را تسریع می‌کند

طبق داده‌های مطالعه جدیدی که توسط متخصصان دانشکده بهداشت عمومی جهانی نیویورک انجام شد، تبعیض ممکن است فرآیندهای بیولوژیکی پیری را تسریع کند.

این تحقیق که در مجله Brain, Behavior, and Immunity-Health منتشر شده است، تبعیض قائل شدن بین افراد (یعنی رفتاری که با شما می‌شود از دیگری بدتر باشد) را به تغییرات در سطح مولکولی مرتبط می‌کند.

«آدولفو کوواس»، استادیار دپارتمان علوم اجتماعی و رفتاری در دانشکده بهداشت عمومی جهانی دانشگاه نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه در این باره گفت: به نظر می‌رسد تجربه تبعیض، روند پیری را تسریع می‌کند که ممکن است حتی به بیماری و مرگ و میر زودهنگام کمک کند.

موج گرما در تایلند؛ بیش از ۶۰ تن تاکنون جان باخته‌اند

بر اساس اعلام وزارت بهداشت تایلند، موج گرمای بی‌سابقه در این کشور که طی هفته‌های اخیر گاه از ۵۲ درجه سانتی‌گراد هم فراتر رفته از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون جان ۶۱ نفر را گرفته است.

طبق آماری که این سازمان منتشر کرد، میزان تلفات انسانی ناشی از گرما در این کشور از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون نسبت به سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر بوده است. سال گذشته در مجموع ۳۷ مورد مرگ ناشی از گرمازدگی در این کشور رخ داد.

گفته می‌شود بیشترین قربانیان ناشی از ورود توده‌های هوای به شدت گرم، ساکنان مناطق شمال شرقی این کشور بودند که زمین‌های آن عمدتا مورد استفاده کشاورزان است.

سالانه ۲.۳ میلیون زن در جهان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالانه ۲.۳ میلیون زن در جهان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند.

متخصصان در عین حال تاکید می کنند پیشرفت در درمان سرطان سینه باعث بهبود مراقبت و کیفیت زندگی زنان می شود.

روند درمان سرطان سینه ممکن است شامل درمان های شخصی یا جراحی باشد.

شمار جان‌باختگان سیل در افغانستان از ۳۳۰ تن گذشت

منابع خبری می‌گویند جاری شدن ناگهانی سیل در مناطق شمالی افغانستان تاکنون جان بیش از ۳۳۰ نفر را گرفته است.

خبرگزاری شینهوا به نقل از سازمان بین‌المللی مهاجرت که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، خبر داد، بارش‌های سیل‌آسا به تنهایی در ولایت «بغلانِ» افغانستان بیش از ۳۰۰ کشته برجای گذاشت و به هزاران منزل مسکونی در این منطقه خسارات جدی وارد کرد.

مسئول بخش واکنش اضطراری سازمان بین‌المللی مهاجرت با اشاره به آمار اداره ملی مدیریت حوادث افغانستان گفت که تنها در ولسوالی «بغلان جدید» دست کم ۱۵۰۰ خانه تخریب شده یا آسیب دیده و بیش از ۱۰۰ نفر از ساکنان جان خود را از دست داده‌اند.

پیشنهاد منع استفاده کودکان از رسانه‌های اجتماعی در استرالیا

مقامات ایالت «استرالیای جنوبی» پیشنهادی را مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه کودکان زیر ۱۴ سال در این ایالت از استفاده از رسانه‌های اجتماعی منع شوند.

مقامات ایالتی در استرالیا در حال بررسی جنبه های عملی و قانونی اجرای اولین ممنوعیت سنی برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی هستند.

طبق این پیشنهاد، هر ساکن ایالت استرالیای جنوبی که زیر ۱۴ سال سن دارد، از استفاده از هر گونه رسانه اجتماعی منع می شود و افراد ۱۴ و ۱۵ ساله برای دسترسی به یک حساب کاربری در این رسانه‌ها به رضایت والدین نیاز دارند.

شمار قربانیان سیل در برزیل به ۱۴۴ نفر رسید

مقامات برزیل اعلام کردند تعداد قربانیان سیل ناشی از باران‌های شدید اخیر در این کشور به ۱۴۴ نفر رسیده است.

به دنبال باران های شدید که از هفته گذشته بر ایالت «ریو گرانده جنوبی» در برزیل تأثیر گذاشته است، تلفات جانی و مالی به طور پیوسته در حال افزایش است.

به گفته مقامات ایالتی، ۱۲۵ نفر همچنان مفقود هستند.

همچنین تعداد مصدومان به ۸۰۰ نفر افزایش یافته و بیش از ۲.۱ میلیون نفر آسیب دیده اند. علاوه بر این، بیش از ۶۲۰ هزار نفر نیز آواره شده اند.

سیل و گدازه سرد در اندونزی ۴۱ قربانی گرفت

شمار قربانیان حادثه جاری شدن سیل و گدازه‌های سردِ آتشفشانی در اندونزی به ۴۱ نفر افزایش یافته است.

بارندگی‌ شدید منجر به وقوع این حوادث شده است.

در همین حال مقامات محلی تایید کرده‌اند تاکنون ۱۷ تن دیگر نیز مفقود شده‌اند.

گفته می‌شود حدود ۴۰۰ نفر با استفاده از حداقل هشت بیل مکانیکی و هواپیماهای بدون سرنشین برای جستجوی مفقودین در محل حادثه مستقر شده اند.

گدازه سرد که به نام «لاهار» نیز شناخته می شود، مواد آتشفشانی مانند خاکستر، ماسه و سنگریزه است که توسط باران از دامنه های آتشفشان به مناطق پایین تر منتقل می شود.

طوفان شدید در هند؛ سقوط مرگبار بیلبوردی که غیرقانونی نصب شده بود

در پی وقوع طوفان و بارندگی شدید در ایالت «مهاراشترا»ی هند و سقوط یک بیلبورد تبلیغاتی بزرگ، دستکم ۱۴ نفر کشته و ۷۵ تن دیگر زخمی شدند.

این حادثه در منطقه «گاتکوپار»، رخ داده و آمار تلفات و مصدومان به‌روزرسانی شده است.

ویدئوهای موجود از این حادثه در شبکه های اجتماعی نشان می دهد بیلبورد غول‌پیکر در پی طوفان شدید سقوط کرده و بسیاری از وسایل نقلیه زیر آن گیر کرده است. این بیلبورد در کنار یک جایگاه سوخت نصب شده بود.

هر ۴۰ ثانیه یک سکته مغزی در آمریکا رخ می‌دهد

پزشکان تاکید دارند به منظور کاهش خطر سکته مغزی، داشتن اطلاعات کافی درباره این عارضه و علایم آن ضروری است.

نتایج یک بررسی آماری از سوی مقامات بهداشتی ایالات متحده نشان داده است هر ۴۰ ثانیه یک مورد سکته مغزی در ایالات متحده اتفاق می‌افتد و در گروه‌های سنی بالاتر، احتمال سکته مغزی تشدید می‌شود.

پیشگیری از سکته مغزی یکی از جنبه‌های مهم مراقبت های بهداشتی است، زیرا حدود ۸۰ درصد از سکته های مغزی قابل پیشگیری هستند. بنابراین تمرکز بر مدیریت عوامل خطر برای کاهش خطر بلندمدت سکته مغزی امری حیاتی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha