• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022619457
  • خبرنگار : 71415

رونمایی بلینکن از کمک نظامی جدید برای اوکراین

رونمایی بلینکن از کمک نظامی جدید برای اوکراین

وزیر امور خارجه آمریکا از اختصاص کمک‌های نظامی جدیدی برای اوکراین خبر داد.

به گزارش ایسنا، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «دیمیترو کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در شهر کی‌یف اظهار کرد: واشنگتن قصد دارد ۲ میلیارد دلار کمک‌ نظامی خارجی دیگر را در اختیار اوکراین بگذارد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، بلینکن در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما دو میلیارد دلار کمک نظامی خارجی دیگر را به اوکراین اختصاص خواهیم داد و این کمک‌ها را در چارچوب یک صندوق سرمایه‌گذاری دفاعی که اولین در نوع خود است، عرضه خواهیم کرد.

در ماه گذشته میلادی، آمریکا سرانجام کمک‌هایی را به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که با مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان مواجه بود، بعد از چند ماه بن‌بست به تصویب رساند. البته بسیاری از تحلیلگران و مقامات غربی اذعان می‌کنند با توجه به کمبود نیرو در ارتش اوکراین، بعید است این کمک‌ها بتواند به پیروزی چشمگیر نیروهای اوکراینی منجر شود. آمریکا و متحدانش طی ۲ سال اخیر، بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار تسلیحات و مهمات به اوکراین ارسال کرده‌ و در عین حال اصرار می‌ورزند که «هیچ دخالت مستقیمی در جنگ اوکراین ندارند.»

آنتونی بلینکن که روز سه‌شنبه در سفری از پیش اعلام‌نشده برای چهارمین بار از زمان آغاز جنگ اوکراین وارد کی‌یف، پایتخت این کشور در ادامه کنفرانس مطبوعاتی امروزش با کولبا توضیح داد صندوق سرمایه‌گذاری دفاعی مخصوص کمک به اوکراین دارای سه مولفه است: مولفه اول آن عرضه تسلیحات در همین امروز به اوکراین، مولفه دوم سرمایه‌گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی این کشور برای آنکه ملزومات خودش و دیگران را تولید کند و مولفه سوم کمک به آن برای خریدن تسلیحات از کشورهای دیگر است.

بلینکن پس از آنکه رسانه آمریکایی بلومبرگ امروز از قول منابع ناشناس خبر از بررسی ارسال یک سامانه پاتریوت دیگر برای اوکراین توسط دولت بایدن داد اظهار کرد: واشنگتن و کی‌یف تامین و استقرار سامانه‌های پدافندی پاتریوت در منطقه خارکیف را یک «اولویت فوری» می‌بینند و فعالانه برای اجرایی کردنش تلاش می‌کنند.

در حالی که منطقه خارکیف در روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از فتوحات ارتش روسیه در حملات به اوکراینی‌ها بوده بلینکن تصریح کرد: «همانطور که گفتم ما شدیدا روی تامین سامانه‌های پاتریوت و دیگر انواع تجهیزات پدافند هوایی هستیم تا اینکه از یافتن و عرضه این سامانه‌ها به اوکراین اطمینان حاصل کنیم. البته در این زمینه منطقه خارکیف یک اولویت دارای فوریت است.»

وزیر خارجه آمریکا بیان داشت که در جریان سفر اخیر او به اوکراین به دقت روی این مساله بحث شده و دو طرف «با فوریت روی این موضوع کار می‌کنند.»

بلینکن گفت آمریکا و اوکراین قرار است در هفته‌های آینده یک توافقنامه امنیتی دوجانبه را امضا کنند.

او اظهار کرد: «تیم های ما روی این موضوع  کارهای خوب ثمربخشی را انجام داده‌اند. فکر می‌کننم خیلی خیلی زود متن آن را نهایی می‌کنیم اما قسمت دشوار کارها انجام شده‌اند. ما به این نقطه رسیده‌ایم و تصور می‌کنم بتوانیم در عرض چند هفته  آینده توافقنامه را امضا کنیم.»

وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد کشورش حملات اوکراینی ها در خاک روسیه را تشویق یا تسهیل نکرده است و کی‌یف در این زمینه خودش تصمیماتش را می‌گیرد.

او گفت: «ما حملات اجرا شده در خارج از اوکراین را تشویق و میسر نکرده‌ایم. اما اوکراین نهایتا باید تصمیماتش را خودش درباره این که چطور قرار است جنگ را اجرا کند اتخاذ کند. ما به حمایت از اوکراین در زمینه تجهیزاتی که برای موفق شدن به آنها نیاز دارد ادامه خواهیم داد.»

اوایل چهارشنبه روزنامه آمریکایی «پالتیکو» به نقل از منابع مطلع گزارش کرد اوکراین دولت جو بایدن را تحت فشار گذاشته تا ممنوعیت استفاده از تسلیحات تامین شده توسط آمریکا برای حمله در داخل خاک روسیه را در واکنش به پیشروی‌های چشمگیر اخیر ارتش روسیه در منطقه خارکیف لغو کند. این رسانه آمریکایی ادعا کرد این ممنوعیت جلوی آنکه کی‌یف به مواضع مسکو حمله کند را گرفته است اما اوکراین به دنبال حمله کردن به انبارهای نظمی روسیه در نواحی مرزی است.

همچنین «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس اوایل ماه جاری میلادی مدعی شد، کی‌یف حق استفاده از تسلیحات عرضه شده توسط بریتانیا برای حمله به خاک روسیه را دارد.

وزارت امور خارجه روسیه این اظهارات تحریک آمیز کامرون را تایید مداخله هر چه بیشتر لندن در اقدامات نظامی کی‌یف علیه روسیه اعلام کرد

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه گفت توانسته تعهدی از جانب یک متحد برای عرضه یک سامانه پدافند هوایی پاتریوت دیگر به اوکراین را کسب کند. این مقام آمریکایی بیان داشت واشنگتن همچنین به دنبال کسب سامانه‌های دیگر از متحدان به منظور اختصاص به بخش پدافند هوایی اوکراین و کمک متقابل به آن متحدان برای جبران کسری خود است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha