• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022619459
  • خبرنگار : 71402

شبح جنگ ابدی بر سر اسرائیل با تاکتیک‌های چریکی القسام

شبح جنگ ابدی بر سر اسرائیل با تاکتیک‌های چریکی القسام

با گذشت بیش از هفت ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و پاسخ مقاومت حماس، این جنبش به سمت تاکتیک‌های «ضربه و گریز» در قالب گروه‌های مبارز کوچک‌تر روی آورده تا نشان دهد می‌تواند «ماه‌ها، اگر نه سال‌ها» بجنگند.

به گزارش ایسنا، با گذشت هفت ماه از جنگ، حماس هنوز با شکست فاصله بسیار دارد و این نگرانی را در رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند که گویی وارد یک جنگ ابدی می‌شود. گردان‌های «عردالدین القسام» شاخه نظامی این جنبش از شبکه تونل‌ها، سلول‌های کوچک مبارزان و نفوذ اجتماعی گسترده‌اش، نه تنها برای زنده ماندن، بلکه برای مقابله با نیروهای صهیونیست استفاده می‌کند.

یک نظامی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی از لشکر ۹۸ کماندویی که در حال حاضر در جبالیا مستقر است، به نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» گفت حماس با شدت بیشتری حمله می‌کند و روزانه سلاح‌های ضدتانک بیشتری را به سوی سربازانی که در خانه‌ها پناه گرفته‌اند و خودروهای نظامی اسرائیل شلیک می‌کند.

شبح جنگ ابدی بر سر اسرائیل با تاکتیک‌های چریکی حماس
یک رزمنده حماس در غزه

انعطاف‌پذیری حماس یک مشکل راهبردی برای اسرائیل است

انعطاف‌پذیری حماس یک مشکل راهبردی برای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که می‌گوید هدف اصلی جنگ، نابودی کامل این گروه فلسطینی است. نگرانی‌ها در داخل رژیم صهیونیستی از جمله در تشکیلات امنیتی، افزایش یافته است، آن هم بر سر اینکه تل‌آویو هیچ برنامه معتبری برای جایگزینی حماس ندارد و هر «دستاوردی» که ارتش به دست آورده باشد، از دست می‌رود.

به گفته شاهدان، در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی تانک‌ها و سربازان خود را به رفح منتقل می‌کند، حماس یک سری حملات هدفمند ضربتی را علیه نیروهای رژیم صهیونیستی در شمال غزه انجام داد.

مناطقی که نسبتا آرام بودند، به میدان‌های جنگ تبدیل شده‌اند. ارتش صهیونیستی سه‌شنبه اعلام کرد از تانک‌ها برای پشتیبانی در نبرد با ده‌ها مبارز کمک خواسته و بیش از ۱۰۰ هدف را از هوا هدف قرار داده است. به ادعای آن‌ها، یکی از نقاطی که هدف حمله قرار گرفت، «اتاق جنگ حماس» در مرکز غزه بود.

«جوست هیلترمن» رئیس «برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه بین‌المللی بحران» به وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید: «حماس در همه جای غزه هست. حماس تا شکست فاصله زیادی دارد.»نتیجه استنباطی این است که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از دستیابی به هدف نتانیاهو برای پیروزی کامل فاصله دارد. به گفته مقامات نظامی فعلی و سابق رژیم صهیونیستی و برآوردهای اطلاعاتی ایالات متحده، چه اسرائیل به حمله تمام‌عیار در رفح ادامه دهد یا خیر، حماس به احتمال زیاد باقی خواهد ماند و در سایر مناطق این باریکه به حیات ادامه می‌دهد.

نتانیاهو دوشنبه با اشاره به عملیات فلسطینی «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر، گفت تا «نابودی» حماس دست از کار نمی‌کشد. با این حال دفتر این نخست‌وزیر تندرو صهیونیستی درباره ظهور دوباره حماس در غزه اظهارنظری نکرد.

شبح جنگ ابدی بر سر اسرائیل با تاکتیک‌های چریکی حماس
حمله بالگرد اسرائیلی به غزه

حماس برای نبرد رفح آماده است

علاوه بر این چالش‌ها، مقامات تل‌آویو می‌گویند که «یحیی السنوار» رهبر ارشد حماس در غزه با پنهان شدن در تونل‌های این گروه در زیر غزه، توانسته است از تهاجم اسرائیل پیشی بگیرد. شبکه تونل‌ها گسترده‌تر از حد انتظار بوده و چالش خاصی را برای ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است؛ ارتشی که سعی کرده است آن‌ها را با استفاده از مواد منفجره به اصطلاح «پاکسازی» کند و قبلا هم تلاش داشت تا آن‌ها را با آب دریا غرق کند.

السنوار با انعکاس اعتقاد مقاومت مبنی بر اینکه می‌تواند در درازمدت از جنگ جان سالم به در ببرد، پیام‌هایی را به میانجی‌گران در مذاکرات آتش‌بس مخابره کرد، مبنی بر اینکه حماس برای نبرد در رفح آماده است و اینکه باور نتانیاهو مبنی بر اینکه می‌تواند حماس را از بین ببرد، ساده‌لوحانه است.

یک میانجی عرب با اشاره به السنوار گفت، او همواره می‌خواهد نشان دهد که حماس هنوز فرمانده میدان است و آن‌ها میدان نبرد را رها نکرده‌اند و «می‌توانند ماه‌ها، اگر نه سال‌ها (به مبارزه) ادامه دهند.»

شکار تانک‌ها و سربازان اسرائیلی در شرق رفح

حماس از تاکتیک‌های هدفمند در شمال غزه استفاده می‌کند

حماس از تونل‌ها، مبارزان و انبارهای تسلیحاتی خود برای گذار مجدد به یک نیروی جنگی چریکی استفاده کرده است. این تغییر بازتاب بخشی از بازگشت به ریشه‌های این گروه به‌عنوان گروهی است که مخالفت با اشغال نظامی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و غزه را در طول اولین انتفاضه در دهه ۱۹۸۰ سازماندهی کرد.

به گفته تحلیلگران امنیتی و شاهدان در غزه، در جنگ کنونی، این به معنای استفاده از تاکتیک‌های هدفمند و ضربه و گریز، و عملیات در قالب گروه‌های کوچک‌تر مبارزان است.

در شرایطی که صهیونیست‌ها به حمله «تمام‌عیار» علیه رفح هم تهدید می‌کردند، مبارزان مقاومت عقب نکشیدند و «موسی ابو مرزوق» از مقام‌های ارشد حماس هفته گذشته در مصاحبه‌ای با کانال ام‌بی‌سی مستقر در دبی گفت: «اسرائیل به حمله به رفح تهدید می‌کند و می‌گوید که آن‌ها باید عملیاتشان را آنجا پایان دهند. چه کسی جلوی شما را گرفته است؟ بفرمایید! حمله‌تان را انجام دهید و کارتان را تمام کنید.»

طبق گزارش وال‌استریت‌ژرونال، زمانی که رژیم صهیونیستی در سال گذشته بعد از عملیات طوفان الاقصی به شمال غزه حمله کرد، مقامات نظامی تل‌آویو گفتند به آن‌ها دستور داده شد تا مناطقی از شمال نوار غزه را از عوامل حماس پاکسازی کنند، بدون اینکه برنامه‌ای وجود داشته باشد که چه کسی کنترل آن‌ها را بعد از عقب‌نشینی صهیونیست‌ها به دست می‌گیرد. اسرائیل در اوایل سال جاری، بسیاری از نیروهای خود را از شمال غزه بیرون کشید، زیرا به عملیات در مرکز و جنوب غزه روی آورد و دریچه‌ای برای حماس ایجاد کرد تا نفوذ خود را مجددا تقویت کند.

شبح جنگ ابدی بر سر اسرائیل با تاکتیک‌های چریکی حماس
سخنرانی سال گذشته السنوار در غزه

جایگزینی برای حماس وجود ندارد

برخی از مقامات امنیتی و تحلیلگران اسرائیلی، کابینه نتانیاهو را بابت عدم ارائه طرحی برای جایگزینی حماس، سرزنش می کنند. برخی دیگر این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا در بحبوحه جنگ، آن هم زمانی که حماس تهدید کرده است به هر کسی که با ارتش اسرائیل همکاری می‌کند حمله خواهد کرد، می‌توان یک دولت جایگزین فلسطینی را تحمیل کرد یا خیر.

روز سه‌شنبه «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت، در مورد اینکه چه چیزی جایگزین حماس می‌شود، «شکی نیست که جایگزینی برای حماس بر حماس فشار ایجاد می‌کند، اما این سوالی برای رده‌های سیاسی است.»

«جبالیا» یکی از مناطقی است که ارتش صهیونیستی در روزهای اخیر نیروهای خود را برای پاکسازی مجدد آن از حضور مبارزان حماس به آنجا فرستاد. ارتش اسرائیل پیشتر مدعی شده بود که ساختارهای فرماندهی این جنبش را در سراسر شمال غزه شکسته است.

مقام‌های آمریکایی نگران نیاز بازگشت ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق شمالی غزه هستند و تاکید دارند که دولت بایدن از مدت‌ها پیش به دنبال یک طرح پسا جنگ برای اداره غزه بوده است. یک مقام دفاعی ایالات متحده گفت جنگ دوباره نشان می‌دهد که ارتش به اندازه کافی برای فلسطینی‌های ساکن آنجا کار نکرده و فضا را برای بازگشت حماس و دیگر مبارزان فراهم کرده است.

شبح جنگ ابدی بر سر اسرائیل با تاکتیک‌های چریکی حماس
شلیک راکت از غزه به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین

یک جنبش اجتماعی را نمی‌توان ریشه‌کن کرد

رسانه آمریکایی در ادامه می‌نویسد نتانیاهو همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین مستقر در کرانه باختری در غزه را رد کرده و این نهاد فلسطینی را به حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطینی متهم کرده است. حماس از نقش خود به‌عنوان مقام حاکم بالفعل در بخش‌هایی از غزه دست برنداشته و عوامل خود را بدون یونیفرم به کار می‌گیرد.

مقامات رژیم صهیونیستی می‌بینند که حماس دوباره نفوذ خود را از طریق پلیس و نهادهای دفاع مدنی که تحت کنترل وزارت کشور تحت رهبری حماس هستند، افزایش می‌دهند. این گروه همچنین به‌عنوان یک جنبش اجتماعی با عزمی راسخ ادامه دارد.

«تامیر هیمن» رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی می‌گوید حتی اگر شما فعالیت‌های حماس را از بین ببرید، «باز هم ساختارهای اجتماعی، حس برادری اسلامی، عناصر ایدئولوژیک و مذهبی را دارید. این چیزی نیست که بتوان آن را ریشه کن کرد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha