• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۹:۲۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022619573
  • خبرنگار : 71661

سران اروپا سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کردند

سران اروپا سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کردند

سران کشورهای و نهادهای اروپایی امروز (چهارشنبه) سوءقصد به جان «رابرت فیتسو» نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کردند و متفق‌القول اظهار کردند که «این اقدامات در اروپا جایی ندارد».

به گزارش ایسنا، «ینس تستولتنبرگ» دبیرکل ناتو در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به سوءقصد علیه فیتسو واکنش نشان داد و نوشت: «از شلیک به رابرت فیتسو مبهوت و وحشت‌زده هستم و امیدوارم سریعا بهبود یابد. من در کنار او، عزیزانش و مردم اسلواکی ایستاده‌ام.»

ساعاتی پیش رسانه‌های اسلواکی گزاش دادند که «رابرت فیتسو» نخست‌وزیر اسلواکی پس از خروج از نشستی با حضور اعضای دولت، مورد اصابت گلوله قرار گرفته و با بالگرد به بیمارستان منتقل شده است.

وزیر خارجه بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را هم بر عهده دارد، این حمله را محکوم کرد و گفت: «خشونت در جوامع ما جایی ندارد و چنین اقداماتی باید محکوم و تحت پیگرد قرار گیرند.»

«اورزولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی را اقدامی دانست که دموکراسی را تضعیف می‌کند و در ایکس نوست: «حمله شرم‌آور به رابرت فیتسو را به‌شدت محکوم می‌کنم. این اقدامات در جوامع ما جایی ندارند.»

سران اروپا سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کردند
بازداشت ضارب

پیش‌تر شبکه تلویزیون «مارکیزا» در اسلواکی گزارش داد عامل حمله به فیتسو یک نویسنده ۷۱ ساله به نام «یورای سنتولا» است؛ نویسنده‌ای که در اسلواکی یک انجمن ادبی را بنیان‌گذاری کرده است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا هم با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس این حمله را توجیه‌ناپذیر توصیف کرد و نوشت: «از حمله به نخست‌وزیر اسلواکی پس از نشست کابینه این کشور بهت‌زده هستم. هیچ‌چیزی نمی‌تواند خشونت یا چنین حملاتی را توجیه کند.»

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم با بیان انیکه خشونت در سیاست‌های اروپا پذیرفته نیست، گفت: «از خبر حمله بزدلانه به رابرت فیتسو بسیار بهت‌زده هستم. در سیاست اروپایی نباید خشونت وجود داشته باشد. در این ساعات در کنار رابرت فیتسو، خانواده‌اش و شهروندان اسلواکی هستند.»

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز این سوءقصد را محکوم کرد. «فرهان حق» سخنگوی سازمان ملل گفت: «دبیرکل این حمله شرم‌آور را به‌شدت محکوم می‌کنند. گوترش در این لحظات دشوار در کنار فیتسو و عزیزانش ایستاده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha