• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403022719821
  • خبرنگار : 90057

پنتاگون از پایان کار نصب اسکله شناور برای ارسال کمک به غزه خبر داد

پنتاگون از پایان کار نصب اسکله شناور برای ارسال کمک به غزه خبر داد

ارتش آمریکا از اتمام کار نصب اسکله شناور برای نوار غزه و آمادگی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این منطقه تحت محاصره و جنگ خبر داد.

به گزارش ایسنا، این اسکله که به دلیل بستن گذرگاه رفح مصر توسط ارتش صهیونیستی و با ادعای اراسل کمک‌های انسان‌دوستانه تحت نظر رژیم صهیونیستی به غزه و با دستور بایدن ساخته شده یک مسیر دریایی با چالش‌های لجستیکی، آب و هوایی و امنیتی است و به گفته امدادگران جایگزینی مناسب برای تحویل بسیار ارزان‌تر و پایدارتر زمینی نیست.

پنتاگون از پایان کار نصب اسکله شناور برای ارسال کمک به غزه خبر داد

قرار است محموله‌های کمک در یک تاسیسات بندری که توسط صهیونیست‌ها درست در جنوب غربی شهر غزه ساخته شده دپو شده و سپس توسط گروه‌های کمک رسانی توزیع شود. مقام‌های آمریکایی تاکید می‌کنند که سربازان آمریکایی پا به غزه نخواهند گذاشت

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند که درگیری شدید بین نیروهای صهیونیست و مبارازان فلسطینی در حومه رفح حدود ۶۰۰۰۰۰ نفر را که یک چهارم جمعیت غزه است آواره کرده است. اکنون که ارتش صهیونیستی عملیات جنگی خود را در غزه از سر گرفته، ۱۰۰۰۰۰ غیرنظامی دیگر از بخش‌هایی از شمال غزه گریخته‌اند.

مقام‌های پنتاگون گفتند که جنگ در غزه تهدیدی برای منطقه جدید توزیع کمک‌های ساحلی نیست، اما آنها به صراحت اعلام کرده‌اند که شرایط امنیتی به دقت رصد خواهد شد و ممکن است باعث تعطیلی مسیر دریایی، حتی به طور موقت شود. پیش از این، این سایت در حین ساخت و ساز هدف شلیک خمپاره قرار گرفت و حماس اعلام کرد که هر نیروی خارجی که نوار غزه را «اشغال» کند، هدف قرار خواهد داد.

برد کوپر، معاون فرمانده فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت: حفاظت از نیروهای آمریکایی شرکت کننده یک اولویت اصلی است و به همین دلیل، در چند هفته گذشته، آمریکا و اسرائیل یک طرح امنیتی یکپارچه برای محافظت از همه پرسنل در حال کار ایجاد کرده‌اند.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی صبح پنجشنبه به وقت محلی اسکله را به آب انداختند و تاکید کرد که هیچ یک از نیروهایش وارد نوار غزه نشده‌اند. در این بیانیه آمده است: انتظار می‌رود کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه در روزهای آینده به سمت ساحل حرکت کنند.

سازمان ملل این کمک‌ها را دریافت و توزیع آن در غزه را هماهنگ خواهد کرد. مشخص نیست که کدام آژانس سازمان ملل در این امر دخیل خواهد بود. نیروهای اسرائیلی مسئولیت امنیت در ساحل را بر عهده خواهند داشت، اما دو کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا نیز در نزدیکی منطقه در شرق دریای مدیترانه وجود دارد، ناو یو اس اس آرلی بورک و یو اس اس پل ایگناتیوس. هر دو ناوشکن مجهز به طیف گسترده‌ای از سلاح‌ها و قابلیت‌ها برای محافظت از نیروهای آمریکایی در ساحل هستند.

پنتاگون از پایان کار نصب اسکله شناور برای ارسال کمک به غزه خبر داد

آژانس‌های امدادی می‌گویند که مواد غذایی در جنوب غزه رو به اتمام و سوخت رو به کاهش است، که بیمارستان‌ها را مجبور می‌کند عملیات‌های حیاتی خود را تعطیل کنند و ارسال کمک‌های کامیونی را متوقف کنند. سازمان ملل و سایر آژانس‌ها هفته‌ها هشدار داده‌اند که حمله اسرائیل به رفح، که در مرز با مصر در نزدیکی ورودی‌های اصلی کمک‌ها قرار دارد، عملیات‌های بشردوستانه را فلج کرده و باعث افزایش فاجعه‌بار در تلفات غیرنظامیان می‌شود.

بیش از ۱.۴ میلیون فلسطینی - نیمی از جمعیت غزه - پس از فرار از حملات رژیم صهیونیستی در رفح پناه گرفته‌اند.

اولین کشتی باری بارگیری شده با ۴۷۵ پالت غذا هفته گذشته قبرس را به قصد ملاقات با کشتی نظامی آمریکا به نام Roy P. Benavidez که در سواحل غزه قرار دارد، ترک کرد. پالت‌های کمک MV Sagamore به Benavidez منتقل شدند. پنتاگون گفت که انتقال کمک بین کشتی‌ها تلاشی برای آماده بودن است تا پس از نصب اسکله و گذرگاه، به سرعت انتقال صورت گیرد.

نصب اسکله به دلیل آب و هوای بد نزدیک به دو هفته به تعویق افتاد. مقامات آمریکایی گفتند که شرایط دریا باعث شده است که نیروهای آمریکایی و اسرائیلی ایمن سازی مسیر ساحل و سایر کارهای مونتاژ نهایی را خطرناک بدانند. به گفته یک مقام دفاعی، محموله اولیه ساگامور به اندازه کافی برای تغذیه ۱۱۰۰۰ نفر به مدت یک ماه برآورد شده است. 

فرماندهان  نظامی گفته‌اند که تحویل کمک‌ها به آرامی آغاز خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که این سیستم کار می کند. آنها با حدود ۹۰ کامیون کمک در روز از طریق مسیر دریایی شروع خواهند کرد و این تعداد به سرعت به حدود ۱۵۰ کامیون در روز خواهد رسید. اما آژانس‌های امدادی می‌گویند که این برای جلوگیری از قحطی قریب‌الوقوع در غزه کافی نیست و باید تنها بخشی از تلاش گسترده‌تر اسرائیل برای باز کردن کریدورهای زمینی باشد.

در مسیر دریایی جدید، کمک‌های بشردوستانه از قبرس ارسال می‌شود و در بندر لارناکا تحت بازرسی‌های امنیتی قرار می‌گیرد. سپس بر روی کشتی‌ها - عمدتاً کشتی‌های تجاری - بارگیری می‌شود و حدود ۲۰۰ مایل (۳۲۰ کیلومتر) به اسکله بزرگ شناور ساخته شده توسط ارتش ایالات متحده در سواحل غزه برده می‌شود. در آنجا، پالت‌ها به کامیون‌ها منتقل می‌شوند، روی قایق‌های کوچک‌تر ارتش گذاشته می‌شوند و سپس چندین کیلومتر آن طرف‌تر به گذرگاه شناور منتقل می‌شوند که توسط ارتش اسرائیل بر روی ساحل لنگر انداخته است. کامیون‌هایی که توسط پرسنل کشور دیگری رانده می‌شوند، از مسیر گذرگاه به یک منطقه امن روی زمین می‌روند و در آنجا کمک‌ها را رها می‌کنند و به قایق‌ها بازمی‌گردند. 

پنتاگون از پایان کار نصب اسکله شناور برای ارسال کمک به غزه خبر داد

گروه‌های امدادی با همکاری سازمان ملل متحد و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده برای راه‌اندازی مرکز لجستیکی در ساحل، همکاری می کنند.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت که این پروژه حداقل ۳۲۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که شامل انتقال تجهیزات و بخش های اسکله از ایالات متحده به سواحل غزه و همچنین عملیات ساخت و ساز و تحویل کمک می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha