• پنجشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022720071
  • خبرنگار : 71402

آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی

آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه امروز (پنج‌شنبه) رسیدگی به درخواست آفریقای جنوبی برای صدور حکمی که رژیم صهیونیستی را ملزم به توقف حملات به شهر رفح واقع در غزه می‌کند، آغاز کرد.

به گزارش ایسنا، طبق اطلاعیه دیوان بین‌المللی دادگستری، جلسه دو روزه امروز و فردا (جمعه) با تکیه بر کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت‌ نسل‌کشی در نوار غزه برگزار می‌شود و آفریقای جنوبی از این دیوان خواسته تا اقدامات موقت اضافی و اصلاح اقدامات موقت قبلی را در نظر داشته باشد تا رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود در رفح، واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه را متوقف کند.

نماینده آفریقای جنوبی به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «ما به دنبال تدابیر اضافی علیه اسرائیل به دلیل نابودی مداوم مردم فلسطین هستیم.»

نماینده هیات آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید کرد: «دستورات قبلی دادگاه مانع از ارتکاب نسل‌کشی اسرائیل در غزه نشد. آنچه اکنون در رفح اتفاق می‌افتد، نشان‌دهنده آخرین گام اسرائیل برای نابودی نوار غزه است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل به بمباران مناطقی که آن را امن توصیف کرده است، ادامه می‌دهد. غیرنظامیان از جایی به جای دیگر در نوار رانده می‌شوند و دادگاه باید هم‌اکنون اقدام کند. هیچ چیز نسل‌کشی را توجیه نمی‌کند، حتی حق دفاع از خود.»

نماینده آفریقای جنوبی در لاهه افزود: «آفریقای جنوبی بر ضرورت کمک‌رسانی و نجات جان مردم غزه تاکید دارد. این دیوان قبلا به این نتیجه رسیده بود که فلسطینی‌ها حق دارند در برابر نسل‌کشی محافظت شوند.»

این مقام افزود: «از ماه مارس تاکنون، تحولاتی در غزه رخ داده است که دادگاه را ملزم به اعمال تدابیر جدید می‌کند. تصور بدتر شدن وضعیت از آنچه اکنون است، دشوار است. تهاجم به رفح بحران را بدتر می‌کند. درخواست داریم تدابیر بیشتر به دلیل حمله به رفح که آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در نظر گرفته می‌شود، اتخاذ شود. از زمانی که ما درخواست اعمال تدابیر احتیاطی را داشتیم، اسرائیل حملات خود را به تمام مناطق غزه تشدید کرده است. آنچه ما را بر آن داشت تا برای درخواست اقدامات بیشتر به دادگاه بازگردیم، وضعیت رفح است. هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد و در طول ماه‌ها همه کسانی که به رفح پناه برده‌ بودند، دیگر در امان نیستند. عملیات امروز اسرائیل در رفح ما را به یاد سربرنیتسا در بوسنی می‌اندازد.»

هیات نمایندگی آفریقای جنوبی تاکید کرد: «جایی برای ۱.۵ میلیون نفر وجود ندارد و تخریب رفح ضربه مهلکی خواهد بود و منجر به ویرانی غزه خواهد شد. باید دستور توقف عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه به اسرائیل داده شود. گورهای دسته‌جمعی در بیمارستان‌های غزه، شاهدی بر رویکرد اسرائیل به نسل‌کشی است. خطرات برای فلسطینی‌ها، موقعیت دادگاه برای صدور حکم علیه اسرائیل را تقویت می‌کند. رفح آخرین جایی است که فلسطینی‌ها به آن پناه بردند و بدون آن زندگی به نوار غزه باز نخواهد گشت. دادگاه دستورات خود را صادر کرد، اما اسرائیل نادیده گرفت و به ساحت دادگاه اهانت کرد. اسرائیل یک رژیم آپارتاید است که در غزه نسل‌کشی می‌کند.»

این تازه‌ترین درخواست آفریقای جنوبی از عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل متحد در پرونده حقوقی‌ای است که در آن رژیم صهیونیستی به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم شده است. دیوان بین‌المللی دادگستری امروز رسیدگی به چهارمین درخواست آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد.

آفریقای جنوبی می‌گوید تل‌آویو علاوه بر حملات مستقیم نظامی به ملت فلسطین که تاکنون جان بیش از ۳۵ هزار غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را گرفته است، با ممانعت از دسترسی به مواد غذایی، سوخت و دارو، فلسطینیان را در غزه گرسنگی می‌دهد.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به اتهامات آفریقای جنوبی مدعی است که طبق قوانین بین‌المللی عمل کرده و پرونده آفریقای جنوبی را «افترای بی‌اساس» می‌خواند.

آفریقای جنوبی همچنین از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تا تل‌آویو را مجبور کند که مقامات سازمان ملل، سازمان‌های بشردوستانه و روزنامه‌نگاران بتوانند بدون مانع به نوار غزه دسترسی داشته باشند.

تازه‌ترین شکایت آفریقای جنوبی بر این اساس است که عملیات کنونی صهیونیست‌ها، زندگی در غزه را با توجه به وضعیت انسانی وخیم کنونی در این منطقه و اهمیت گذرگاه رفح در تأمین کمک‌های غزه، به این معنی است که حمله تمام‌عیار اسرائیل به رفح، نقض ماده‌ای از کنوانسیون نسل‌کشی است که تصریح می‌کند «تحمیل عمدی شرایط زندگی بر گروهی از مردم، به‌طوری که موجب تخریب فیزیکی کلی یا جزئی شود، ممنوع است.»

در این شکواییه به بسته بودن گذرگاه کرم ابوسالم اشاره شده است. موافقت فوری دیوان بین‌المللی دادگستری با استماع درخواست آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که این دیوان ممکن است براساس دستورات قبلی خود در قبال درخواست‌های آفریقای جنوبی، دستورات تندی علیه رژیم صهیونیستی صادر کند.

این درخواست در شرایطی مورد بررسی دیوان لاهه قرار می‌گیرد که عملیات نظامی مرگبار صهیونیست‌ها در رفح برقرار است و در تازه‌ترین تحول، «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از استقرار نیروهای مسلح بیشتر در شهر رفح به‌عنوان بخشی از عملیات نظامی خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۲۷ ۱۷:۱۰

با صدور حکم بازداشت سران جنایتکار این رژیم فاسد اسرائیل این پرونده را مختومه کنید.