• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403022920948
  • خبرنگار : 71541

وزیر راه:

واگذاری لکوموتیوهای باری به بخش خصوصی را در برنامه داریم

واگذاری لکوموتیوهای باری به بخش خصوصی را در برنامه داریم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش مسافری به دلیل سودده نبودن برای بخش خصوصی جذابیت کمتری دارد، گفت: در حوزه لکوموتیو تا جای ممکن واگذاری را در برنامه داریم و خواسته‌ ما از راه‌آهن همین بوده که بار را از بخش دولتی به خصوصی واگذاری کنیم، زیرا بار حوزه سوددهی برای بخش خصوصی است و با این کار نیاز کشور برای تحقق اهداف ترانزیتی هم محقق شود.

به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی با بیان اینکه امیدواریم  در سال ۱۴۰۳ بتوانیم سال متفاوتی را در حوزه ریلی داشته باشیم، گفت: در زمینه حمل‌ونقل ریلی آنچه مهم است، توسعه زیرساخت‌ها از نظر توسعه خطوط و ناوگان‌ها و کشنده‌هاست. از سال گذشته برنامه‌ای هدف قرار دادیم که این کارها اثرات خود را در بخش ترانزیت و جابه‌جایی کالا بگذارد.

وی ادامه داد: اینکه بتوانیم بار را از بخش جاده‌ای به ریلی با مشوق‌هایی که قرار می‌دهیم منتقل کنیم، منافع زیادی متوجه کشور خواهد کرد از جمله ایمنی بیشتر جاده‌ها، زیرا از هدف‌گذاری‌های اصلی ما در دولت کاهش سوانح جاده‌ای است که به‌دلیل نبود ایمنی کافی در جاده‌ها رخ می‌دهد و از دلایل اصلی آن تردد ماشین‌های تجاری و نبود ایمنی کافی در نقاط حادثه‌خیر است. 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جابه‌جایی کار از جاده به ریل به مشوق نیاز دارد، گفت: یکی از کارهای اصلی افزایش سرعت سیر است. سرعت سیر ما باید به سرعت قابل قبولی برسد که این کار نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است و با توجه به محدودیت‌های منابع در دولت نیازمند حضور بخش خصوصی هستیم که برای حضور بخش خصوصی که برای توسعه زیرساخت‌ها هم تمایل دارد، مکانیزم‌های تشویقی جدیدی را طراحی کردیم.

مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفتی و تسهیلات بانکی برای بخش خصوصی 

بذرپاش اظهار کرد: در بخش توسعه ناوگان مشوق‌هایی در قالب تهاتر نفتی و تسهیلات بانکی تدارک دیدیم. در حوزه واگن‌های مسافری پیشنهاد تامین ۵۰۰ واگن مسافری را دادیم که بخشی از شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند البته نیاز ما بیشتر است که توافقات خوبی با تولیدکنندگان داخل انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: البته در حوزه واگن باری بحران نداریم و تعداد شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند قابل توجه است. در حوزه لکوموتیو تا جای ممکن واگذاری را در برنامه داریم و خواسته‌ ما از راه‌آهن همین بوده که بار را از بخش دولتی به خصوصی واگذاری کنیم که امیدواریم این کار تا جای ممکن امسال انجام شود برای اینکه بار حوزه سوددهی برای بخش خصوصی است و با این کار نیاز کشور برای تحقق اهداف ترانزیتی هم محقق شود. 

حمل و نقل مسافری برای بخش خصوصی سودده نیست

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در بخش مسافری  به دلیل سودده نبودن برای بخش خصوصی جذابیت کمتر است و ما هم ملاحظات خود را داریم برای مسافران به دلیل اینکه اقشار متوسط و بعضا کم‌بضاعت جامعه از قطار استفاده می‌کنند و ما ملاحظات قیمتی را برای تعرفه‌گذاری داریم. اما تلاش می‌کنیم حد وسط را داشته باشیم که شرکت‌ها هم ضرر نکنند و مردم هم از خطوط ریلی بهره‌مند شود. 

بذرپاش با اشاره به تسهیلات ترانزیتی در بخش ریلی بیان کرد: در ۱۴۰۲ رشد ترانزیت جاده‌ای بیش از ۵۸ بوده و در بخش ریلی هم رشد داشتیم و امیدواریم این عدد امسال افزایش یابد. در دو ماه ابتدای امسال هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۵ درصدی داشتیم و نشان می‌دهد رشد ترانزیت ادامه داد و هرچه تسهیلات بیشتری قرار دهیم، رشد بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد؛ در سفر رییس جمهوری به بنادر شمال کشور مشخص شد که میزان تخلیه و بارگیری کالاها نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد تقاضای روزافزونی به بنادر ما وارد می‌شود. همچنین کالاها در بنادر جنوبی کشور هم بسیار بیشتر است و از این رو، زیرساخت‌ها را باید توسعه دهیم که بتوانیم این تقاضا را پوشش دهیم. 

کاهش زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدار روسایی جمهور ایران و روسیه بیان کرد: زمان سیر کالا از روسیه به بندرعباس کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. یکی از کارهایی که می‌تواند کشورها را به جابه جایی کالا از کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب ایران ترغیب کند، کاهش زمان سیر است که باید هدف‌گذاری کنیم برای کاهش زمان سیر، زیرا هنوز این زمان زیاد است.

همچنین در کالاهایی که از جنوب به شمال حمل می‌شود، سال گذشته زمان سیر یک‌سوم کاهش پیدا کرد و برنامه‌ریزی برای کوتاه کردن زمان سیر هم در سال جدید در برنامه داریم.

بذرپاش ادامه داد: برای کوتاه کردن زمان سیر در کریدورهای شمال- جنوب و شرق - غرب زیرساخت‌ها باید افزایش پیدا کند، باید خطوط تک‌خطه را دوخطه کنیم و در مواردی اولویت را به جابه‌جایی بار بدهیم. در مذاکرات منطقه‌ای رئیس جمهور و کمیسیون‌های مشترک همکاری‌های اقتصادی هم تسهیل تردد کالا بین کشورها در راس گفت‌وگوهاست؛ در زمینه تعرفه کالاهای ترجیحی، ماندگاری کالا در پایانه‌ها و توافقات دیگر. این موضوع را در کاهش زمان سیر و افزایش ترانزیت شاهد هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امیدواریم با حمایت ۱۰۰ درصدی که ظرفیت‌های تولید داخل دارد و خدمات جدیدی که به بخش خصوصی می‌دهیم، آنها رغبت پیدا کنند، این صنعت راهبردی و آینده‌دار است و می‌تواند ما را چند پله در نظامات اقتصادی منطقه بالاتر ببرد. از این رو، تکمیل زنجیره‌های شمالی جنوب و شرقی غربی به ویژه در زمینه ریلی را در برنامه داریم.

برخی کالا از واگن‌های قطار به‌عنوان انبار استفاده می‌کردند

وزیر راه و شهرسازی درباه علت ماندگاری کالا در بنادر توضیح داد: برخی صاحبان بار از واگن‌ها به‌عنوان انبار استفاده می‌کردند تا کشتی مورد نظرشان برسد، چون برایشان نسبت به اجاره انبار ارزان‌تر بود و برخی از اختلافات به این خاطر بوده است.‌ درواقع یکی از دلایل خواب کالاها و زمان‌بر بودن سیر کالا همین بوده که در این خصوص کارگروه ویژه‌ای تشکیل شد و در هماهنگی بین سازمان بنادر و راه‌آهن و گمرک بخشی از این مشکلات حل شده است.

بذرپاش در پاسخ به سوال ایسنا درباره قطار برقی در کشور بیان کرد: راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد سرمایه‌گذاری سنگینی می‌خواهد. با توجه به این مسئله تمهیداتی را اندیشیده‌ایم تا این پروژه مانند برخی پروژه‌ها پس از آغاز و در میانه راه به مشکل مالی نخورد. توافقات خوبی با شرکای خارجی برای ورود فناوری داشته‌ایم ضمن اینکه منابع مالی دائمی برای این پروژه پیش‌بینی شده است. در خصوص خط آهن تهران - اصفهان نیز با مشکل فاینانس مواجه شدیم که با همکاری بانک مرکزی این مسئله به زودی برطرف می‌شود.

قرارداد رشت - آستارا در حال انجام است

وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت قرارداد اجرایی راه‌آهن رشت - آستارا توضیح داد: توافق قرارداد اجرایی انجام شده‌ و علمیات تملک زمین در حال انجام است. البته توافق بین دو کشور سخت است و هر دو کشور بروکراسی‌های خود را دارند. اما دو کشور برای اجرای این پروژه کاملا مصمم هستند و زمین‌های مورد نیاز هم در حال تملک است. 

بذرپاش با بیان اینکه زمین‌های این مسیر به مرور تملک می‌شود، گفت: روس‌ها برای مسیر این راه‌آهن مطالعات ژئوتکنیک را در حال انجام دارند. تاکنون گمانه‌زنی‌ها درباره مسیر در ۵۰ نقطه انجام شده که البته طرف روسی تمایل به گمانه‌های بیشتری دارد.

توافق با وزارت صمت برای واردات واگن مسافری

وی همچنین از توافق با وزارت صمت برای رفع موانع واردات واگن مسافری خبر داد و گفت: پیش ازاین قانون ما را از واردات منع کرده بود که در توافق با وزارت صمت مقرر شد اگر واگن داخلی جواب ندهد، از ظرفیت واردات استفاده کنیم.

بذرپاش درباره مباحث پیش‌آمده بین بخش خصوصی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: همکاری بین راه‌آهن و بخش خصوصی مورد توجه وزارت راه است. این یک همکاری انتخابی نیست بلکه یک اجبار است. اگر بخش خصوصی وارد این صنعت نشود چه در حوزه زیرساخت و چه ناوگان توفیقی نخواهیم داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha