• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403022921010
  • خبرنگار : 50072

پیش‌بینی سازمان ملل از رشد اقتصادی

پیش‌بینی سازمان ملل از رشد اقتصادی

سازمان ملل، چشم‌انداز خود از رشد اقتصاد جهانی برای سال ۲۰۲۴ را از ۲.۴ درصد به ۲.۷ درصد تغییر داد.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل متحد پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی خود را برای سال ۲۰۲۴ به ۲.۷ درصد تغییر داد که این پیش‌بینی نسبت به برآورد قبلی ۲.۴ درصدی در ماه ژانویه، ۰.۳ واحد درصد اصلاح شده است.

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سال ۲۰۲۵ نیز با ۰.۱ درصد افزایش به ۲.۸ درصد اعلام شد که نسبت به برآورد ماه ژانویه یعنی رقم  ۲.۷ درصد، افزایش یافته است.

در این گزارش آمده است: «چشم‌انداز اقتصاد جهانی از ماه ژانویه بهبود یافته است، به‌طوری‌که اقتصادهای بزرگ از رکود شدید اجتناب کردند و تورم را بدون افزایش بیکاری کاهش دادند، با این حال، چشم‌انداز فقط به‌طور محتاطانه خوش‌بینانه است.»

هشدار سازمان ملل

این سازمان هشدار داد که نرخ‌های بهره بالاتر و طولانی‌تر، چالش‌های پایداری بدهی، ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی و خطرات اقلیمی همچنان چالش‌هایی را برای رشد جهانی ایجاد می‌کنند، زیرا دستاوردهای توسعه‌ای را به ویژه برای کشورهای کمتر توسعه‌یافته تهدید می‌کنند.

«بازبینی‌های صعودی عمدتا منعکس‌کننده چشم‌انداز بهتری در ایالات‌متحده است و آخرین پیش‌بینی آن رشد ۲.۳ درصدی در سال ۲۰۲۴ است همچنین به چندین اقتصاد بزرگ در حال ظهور، به‌ویژه برزیل، هند و فدراسیون روسیه اشاره دارد.»

چشم‌انداز چین، رشد کمی را نشان می‌دهد و اکنون انتظار می‌رود رشد اقتصادی آن در سال ۲۰۲۴ به ۴.۸ درصد برسد. چشم‌انداز آفریقا بدتر شده و رشد مورد انتظار آن برای سال ۲۰۲۴ به میزان ۰.۲  درصد کاهش یافته است.

بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل، رشد ترکیه از ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت و کاهش سریع ارزش لیر ترکیه بر فشارهای تورمی افزوده و مقامات پولی را مجبور به توسل به اقدامات تشدیدکننده کرده است.

اقتصاد جنوب آسیا

انتظار می‌رود چشم‌انداز اقتصادی جنوب آسیا قوی باقی بماند که با عملکرد قوی اقتصاد هند و بهبود جزئی در پاکستان و سری‌لانکا پشتیبانی می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی منطقه‌ای در سال ۲۰۲۴ به میزان ۵.۸ درصد (بازنگری به سمت بالا ۰.۶ درصد از پیش‌بینی ماه ژانویه) و ۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۵ رشد کند که کمتر از ۶.۲ درصد ثبت شده در سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر این، افزایش بالقوه قیمت انرژی در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی و اختلالات مداوم در دریای سرخ خطری برای چشم‌انداز اقتصادی منطقه ایجاد می‌کند. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد هند در سال ۲۰۲۴ به میزان ۶.۹ درصد و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۶.۶ درصدی با سرمایه‌گذاری دولتی قوی و مصرف خصوصی انعطاف‌پذیر رشد داشته باشد. اگرچه کاهش تقاضای خارجی همچنان بر رشد صادرات کالا تاثیر می‌گذارد اما انتظار می‌رود صادرات داروها و مواد شیمیایی به شدت افزایش یابد.

تورم

پیش‌بینی می‌شود متوسط تورم قیمت مصرف‌کننده در سراسر منطقه از ۱۳.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱۰.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۷.۴ درصد کاهش یابد.

پیش‌بینی می‌شود که تورم قیمت مصرف‌کننده در هند از ۵.۶ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یابد و در محدوده هدف میان‌مدت ۲ تا ۶ درصد بانک مرکزی باقی بماند. به‌طور مشابه، نرخ تورم در سایر کشورهای جنوب آسیا در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۴ کاهش بیشتری پیدا کند و از ۲.۲ درصد در مالدیو تا ۳۳.۶ درصد در ایران متغیر باشد.

خوش‌بینی محتاطانه

سازمان ملل متحد محتاطانه به اقتصاد جهانی خوش‌بین است زیرا خطرات نزولی همچنان وجود دارد و علیرغم روند کاهش تورم جهانی، بسیاری از اقتصادهای در حال توسعه همچنان با تورم بالا، افزایش هزینه استقراض و فشارهای ارزی مواجه هستند به‌علاوه، شرایط اشتغال راکد و بی‌ثباتی سیاسی طولانی‌مدت در اقتصادهای در حال توسعه، چالش‌های بیشتری را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha