• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403022921019
  • خبرنگار : 71263

قرارداد روسیه و چین برای خط لوله گازی جدید امضا می‌شود

قرارداد روسیه و چین برای خط لوله گازی جدید امضا می‌شود

روسیه و چین انتظار دارند به زودی کارهای اولیه روی خط لوله گاز طبیعی «قدرت سیبری ۲» را نهایی کنند و توافقنامه‌ای را برای ساخت خط لوله امضا کنند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفکس گزارش کرد الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در اظهاراتی تلویزیونی گفت: قصد داریم تا بررسی پروژه را نهایی کرده و به زودی، قرارداد ساخت این خط لوله با ظرفیت ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز از طریق مغولستان را امضا کنیم.

نواک که دیپلمات ارشد انرژی روسیه در گروه اوپک پلاس است و در سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به چین، او را همراهی می‌کرد، گفت: روسیه و چین همچنین پروژه‌های جدید دیگری را برنامه ریزی می‌کنند.

رئیس جمهور روسیه، در سفر هفته گذشته به چین، با شی جین پینگ، همتای چینی خود دیدار کرد. این دو کشور در حال ایجاد روابط نزدیک‌تری برای مقابله با آمریکا و غرب هستند. سفر رسمی پوتین به چین، اولین سفر خارجی او از زمان تحلیف برای پنجمین دوره ریاست جمهوری‌اش در اوایل ماه جاری بود.

پوتین روز جمعه در پایان سفر دو روزه خود، گفت: روسیه می‌تواند در مسیر برنامه ریزی شده از طریق مغولستان، نفت را هم در کنار گاز، به چین برساند. بعلاوه، احداث یک خط لوله گاز و یک خط لوله نفت در یک کریدور، امکان پذیر است.

با این حال، پوتین گفت گزینه‌های دیگری برای تامین انرژی روسیه برای چین وجود دارد که شامل استفاده از نفتکش‌ها در مسیر دریای شمالی از طریق قطب شمال است. همه گزینه‌ها، محتمل، قابل قبول، و از نظر اقتصادی، قابل اجرا هستند و لازم است که بهترین گزینه، انتخاب شود.

روسیه که در پی جنگ در اوکراین، اروپا را به عنوان بازار اصلی صادرات نفت خود از دست داد، روی افزایش حجم فروش محصولات انرژی به چین حساب باز کرده است.

در حال حاضر، روسیه گاز طبیعی را از طریق خط لوله «قدرت سیبری ۱»، به چین ارسال می‌کند. این خط لوله فعالیتش را در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و از شرق سیبری تا شمال شرقی چین، امتداد دارد. «قدرت سیبری ۱»، یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که اخیرا توسط شرکت گازپروم تکمیل شده و اولین مجرای صادرات گاز روسیه به چین است. در حال حاضر، صحبت در مورد «قدرت سیبری ۲» وجود دارد، اما مذاکرات بین روسیه و چین پیشرفت چندانی نداشته است.

خط لوله «قدرت سیبری ۲» سال‌هاست که موضوع بحث روسیه و چین بوده، اما به دلیل مسائلی نظیر قیمت عرضه گاز از سوی گازپروم، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، «قدرت سیبری ۲» برای انتقال گاز از منطقه آلتای سیبری غربی روسیه به شمال شرق چین از طریق مغولستان، طراحی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha