• شنبه / ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403022921052
  • خبرنگار : 71049

تاثیر پیگیری شکایت آفریقای جنوبی در لاهه بر افکار عمومی

تاثیر پیگیری شکایت آفریقای جنوبی در لاهه بر افکار عمومی

یک حقوقدان با اشاره به برگزاری دومین جلسه رسیدگی به درخواست آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه گفت، بیشترین کارویژه و اثر این دادگاه تاثیر آن بر افکار عمومی دنیاست که امروز در هر کشوری شاهد اعتراض و مخالفت با اقدامات اسرائیل در غزه هستیم.

به گزارش ایسنا، دومین جلسه رسیدگی به درخواست آفریقای جنوبی برای صدور حکمی که رژیم صهیونیستی را ملزم به توقف حملات به شهر رفح واقع در غزه می‌کند روز جمعه 28 اردیبهشت در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه برگزار شد. نماینده آفریقای جنوبی در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «ما به دنبال تدابیر اضافی علیه اسرائیل به دلیل نابودی مداوم مردم فلسطین هستیم. آفریقای جنوبی بر ضرورت کمک‌رسانی و نجات جان مردم غزه تاکید دارد. این دیوان قبلا به این نتیجه رسیده بود که فلسطینی‌ها حق دارند در برابر نسل‌کشی محافظت شوند.»

طبق اطلاعیه دیوان بین‌المللی دادگستری، جلسه ۲ روزه (پنج‌شنبه و جمعه) با تکیه بر کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت‌ نسل‌کشی در نوار غزه برگزار شد و آفریقای جنوبی از این دیوان خواسته تا اقدامات موقت اضافی و اصلاح اقدامات موقت قبلی را در نظر داشته باشد تا رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود در رفح، واقع‌ در جنوبی‌ترین نقطه غزه را متوقف کند.

تاثیر پیگیری شکایت آفریقای جنوبی در لاهه بر افکار عمومی
دومین جلسه دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی


«یوسف مولایی» در گفت‌وگو با ایسنا درباره دومین جلسه رسیدگی به درخواست آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه با تاکید بر اینکه نباید از نظر دور داشت که رویه دادگاه لاهه صدور دستور موقت است و صرفا به کشورها دستور می‌دهد از وخامت اوضاع جلوگیری و این جنگ را متوقف کنند، افزود: دیوان صرفا این قدرت و ظرفیت را دارد که به کشورها دستور دهد درخواست آفریقای جنوبی برای جلوگیری از نسل‌کشی و حملات به بخش‌ها و افراد غیرنظامی را اجرا کنند. اما این درخواست الزام‌آور نیست و اگر اسرائیل تن ندهد دادگاه ابزار فشار به آن را ندارد.

این حقوقدان تصریح کرد: معمولا وقتی کشوری از رای دادگاه تمکین نمی‌کند، می‌توانند موضوع را به شورای امنیت ببرند اما از آنجایی که آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند این مساله در شورای امنیت از سوی آمریکا وتو خواهد شد، از این روست که بسیاری معتقدند این روند به نتیجه‌ای قهری نمی‌انجامد و از سویی تا وقتی آمریکا دست از حمایت اسرائیل بر ندارد آنها نه دست از کشتار و جنگ در سرزمین‌های اشغالی می‌کشند و نه اجازه می‌دهند کمک‌های بشردوستانه به این منطقه وارد شود.

مولایی در عین حال تصریح کرد که اقدام آفریقای جنوبی و رای دادگاه لاهه با توجه به اینکه الان در تمامی کشورهای دنیا علیه اسرائیل تظاهراتی برپاست می‌تواند در فشار به آمریکا برای دست کشیدن از حمایت از اسرائیل موثر باشد. یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های برگزاری دادگاه لاهه تاثیر بر افکار عمومی و مجامع بین‌المللی برای دست کشیدن از حمایت از اسراییل است، اما اینکه دستورات دادگاه لاهه بتواند اسرائیل را به توقف جنگ و آتش بس وادار کند، بعید است. 

تاثیر پیگیری شکایت آفریقای جنوبی در لاهه بر افکار عمومی
شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در لاهه

وی ادامه داد: معمولا وقتی درگیری و جنگی روی می‌دهد کشورها برای رعایت حقوق جنگ ملزم به رعایت قوانین هستند ولی اکنون اسرائیل نه این قوانین را رعایت می‌کند نه دستورات و الزامات مجامع و نهادهای بین‌المللی را اجرا می‌کند. کشورها در هر شرایطی ملزم به رعایت حقوق و اصول بشردوستانه هستند ولی این مساله امروز در غزه به خاطر حمایت آمریکا از اسرائیل دیده نمی‌شود.

مولایی گفت: قبلا هم دیوان درباره دیوار حائل حکم داده بود و ساخت این دیوار را محکوم کرده بود، اما اسرائیل به آن تمکین نکرد. اکنون هم اسرائیل با این ادعا که حمله به غزه و رفح ضروری است این کار را انجام می‌دهد و بعید است باز هم دست از اقداماتش در این منطقه بردارد. اما ادامه این دادگاه حتما بر افکار عمومی تاثیر می‌گذارد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha