• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۶:۳۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022921367
  • خبرنگار : 71661

مرد شماره ۲ اوکراین؛ از اخراج سلبریتی‌ها تا مذاکره مستقیم با آمریکا

مرد شماره ۲ اوکراین؛ از اخراج سلبریتی‌ها تا مذاکره مستقیم با آمریکا

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در اوکراین همیشه قدرتمند بوده، اما با آغاز جنگ تا جایی نفوذ پیدا کرده که حتی وزارت خارجه را هم دور زده و مستقیما با آمریکا مذاکره می‌کند!

به گزارش ایسنا، با آغاز جنگ اوکراین، «آندری یرماک» رئیس‌دفتر «ولودیمیر زلنسکی» قدرت بی‌سابقه‌ای پیدا کرده و حالا قدرتمندترین رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تاریخ اوکراین است؛ تاجایی که با کمی اغراق می‌توان گفت قدرتش دست کمی از زلنسکی ندارد.

به گفته یکی از مقامات سابق ریاست‌جمهوری اوکراین، یرماک هم مانند زلنسکی وقتی به مقام فعلی خود منصوب شد، هیچ تجربه‌ای در دنیای سیاست نداشت. او حالا خود را «سایه زلنسکی» می‌نامد و به‌ندرت می‌توان زلنسکی را بدون او دید.

در گزارش واشنگتن‌پست که در آن با چندین مقام اوکراینی و غربی درباره یرماک گفت‌وگو شده، رئیس‌دفتر زلنسکی با انتقادات فراوانی در رابطه با سوءاستفاده از قدرت مواجه است؛ از جمله اینکه به‌صورت غیرقانونی قدرت را در دفتر رئیس‌جمهور قبضه کرده، موجب اخراج چند مقام ارشد مانند «والری زالوژنی» فرمانده کل سابق نیروهای اوکراین شده و در اینکه چه کسی می‌تواند با رئیس‌جمهور دیدار کند، مداخله دارد. روی‌هم‌رفته، او سعی دارد در تمامی حوزه‌های جنگ برای خود حوزه نفوذ ایجاد کند.

شخص زلنسکی هم با نزدیک‌شدن به پایان دوره ریاست‌جمهوری خود با اتهامات فراوانی مواجه است. دوره ریاست‌جمهوری زلنسکی در ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) به پایان می‌رسد و ازآنجاکه در قانون اساسی اوکراین برگزاری انتخابات در وضعیت حکومت‌نظامی ممنوع است، او به کار خود ادامه خواهد داد. بااین‌حال، زلنسکی با اتهاماتی مانند سوءاستفاده از جنگ برای تضعیف دموکراسی مواجه است و به کنترل رسانه‌ها، به حاشیه راندن منتقدان و هواداری بیش از حد از یرماک متهم شده است.

مرد شماره ۲ اوکراین؛ از اخراج سلبریتی‌ها تا مذاکره مستقیم با آمریکا
آندری یرماک

به گزارش واشنگتن‌پست، روسیه هم بی‌شک از این فرصت نهایت استفاده را می‌برد تا نشان دهد رئیس‌جمهور اوکراین از قدرت خود سوءاستفاده می‌کند. یرماک و نزدیکی‌اش با زلنسکی این کار را تسهیل کرده است.

یک مقام کهنه‌کار اوکراینی که نخواست نامش فاش شود، با بیان اینکه زلنسکی برای حفظ قدرت خود به اعتماد مردم نیاز دارد، گفت: «اعتبار زلنسکی در حال سقوط است، چون اقدامات یرماک هم به پای او نوشته می‌شود.»

بسیاری از کسانی که یرماک را می‌شناسند، از جمله حامیان وی، به واشنگتن‌پست گفتند او به شکل عجیبی حوزه نفوذ خود را گسترش داده و در سیاست داخلی و روابط خارجی دخالت دارد.

منتقدان او می‌گویند با تنگ‌تر شدن حلقه نزدیکان زلنسکی، یرماک حتی وزارت خارجه اوکراین را هم دور زده و در تصمیمات نظامی حساس ورود کرده و حتی با شرکای اوکراین توافقاتی ترتیب داده است؛ اقدامی که تنها برعهده شخص رئیس‌جمهور است.

برخی مقامات اوکراینی و غربی نگران این هستند که نفوذ گسترده یرماک در نهایت موجب کاهش اختیارات زلنسکی شده و این شک را ایجاد کند که شاید در اوکراین یرماک همه‌کاره است. قدرت او آن‌قدر زیاد است که بسیاری از مقامات اوکراینی حاضر نشدند حتی به‌صورت ناشناس درباره او با واشنگتن‌پست مصاحبه کنند.

«مایکل مک‌فال» سفیر سابق ایالات متحده در روسیه که با یرماک ریاست مشترک کارگروه بین‌المللی تحریم‌های روسیه را بر عهده دارد، به واشنگتن‌پست گفت: «می‌توان گفت او عملاً هم نخست‌وزیر است، هم وزیر خارجه و هم رئیس ستاد ارتش.»

مرد شماره ۲ اوکراین؛ از اخراج سلبریتی‌ها تا مذاکره مستقیم با آمریکا
زلنسکی و یرماک در دیدار با مقامات سوئیس

مادر یرماک ملیت روسی دارد و زاده سن‌پترزبورگ است. پدرش هم در دوران شوروی در سفارت این کشور در کابل فعالیت داشته و بسیاری یرماک و خانواده‌اش را به ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه متهم کرده‌اند. همچنین چندی پیش تصاویری از برادر آندری یرماک منتشر شد که نشان می‌داد او سعی داشته با استفاده از ارتباطات خانوادگی خود، پست‌ها و مناصب دولت زلنسکی را در ازای دریافت پول، بفروشد.

برخی می‌گویند یرماک همچنین بسیاری از چهره‌هایی را که زلنسکی آن‌ها را از دنیای فیلم و سینما وارد جهان سیاست کرد، اخراج کرده است، از جمله معاون دفتر رئیس‌جمهور و رئیس سرویس امنیتی اوکراین.

واشنگتن‌پست با اشاره به سابقه زلنسکی در دنیای فیلم و سریال و بی‌تجربگی او در عالم سیاست، نوشت: «اگر پررنگ‌ترین سابقه زلنسکی در آغاز ریاست‌جمهوری‌اش را ایفای نقش یک رئیس‌جمهور در تلویزیون در نظر بگیریم، مهم‌ترین عاملی که صلاحیت آندری یرماک را به‌عنوان رئیس‌دفتر زلنسکی تایید کرده، دوستی او با زلنسکی است.» 

یرماک در دانشگاهی در اوکراین در رشته حقوق تحصیل کرد. او سپس در صنعت فیلم‌سازی به‌عنوان یک وکیل و تهیه‌کننده آغاز به کار کرد. یرماک مدعی است که قبل از زلنسکی هم پیشنهاداتی برای ورود به دنیای سیاست داشته، اما سیاستمداران را دوست نداشته و آینده خود را هم در جهان سیاست تعریف نمی‌کند؛ ادعایی که منتقدانش آن را باور ندارند.

یک دیپلمات خارجی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت زلنسکی و یرماک مانند پلیس خوب و پلیس بد هستند و در این میان یرماک نقش بازی نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۰ ۱۳:۴۳

آمریکا به اوکراین چراغ سبز برای صلح با روسیه نشان داد