• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403022921385
  • خبرنگار : 71628

انتخابات، دردسر جدید زلنسکی در اوکراین

انتخابات، دردسر جدید زلنسکی در اوکراین

یک نشریه انگلیسی در یادداشتی به بررسی چالش‌های دولت زلنسکی در زمینه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایط جنگی پرداخته و آن را امری «ناگزیر» برای حفظ وجهه «لیبرال» اوکراین و تحکیم مشروعیت دولت آن دانست.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن پایان دوران ریاست‌جمهوری «ولودیمیر زلنسکی» رییس‌جمهور اوکراین، یک هفته نامه انگلیسی در یادداشتی به بررسی چالش‌های برگزاری انتخابات ریاست‌جمهور این کشور با توجه به شرایط جنگی پرداخته و نوشت که اگرچه،‌ زلنسکی در حال حاضر و با وجود برقرار بودن حکومت نظامی نمی‌تواند انتخابات برگزار کند اما در نهایت، به دلیل حفظ مشروعیت خود ناگزیر از برگزاری آن است.

در این یادداشت که در نشریه اکونومیست منتشر شده، آمده است: دوره پنج‌ساله ریاست‌جمهور زلنسکی در ۲۰ مه(۳۱ اردیبهشت) به پایان می‌رسد. برگزاری انتخابات در شرایطی که دشمنان خاکت را اشغال کرده باشند و روی آن بمب فروبریزند، همچنین در شرایطی که شهروندانت در حال جنگیدن هستند، دشوار است. برگزار نکردن آن نیز به نوع دیگری پیچیده است، چراکه کسانی را که در مسند قدرت هستند با اتهام ارتکاب به اقدامی غیرقانونی مواجه می‌سازد. زلنسکی خود را در چنین شرایط بغرنجی می‌یابد.

قانون اساسی اوکراین پیچیده است. بند ۱۰۳ آن بیان می‌کند که رییس‌جمهور برای دوره‌ای پنج ساله انتخاب می‌شود اما بند ۱۰۸ می‌گوید، او تا زمان تحلیف رییس‌جمهور جدید اختیارات قانونی دارد. طبق یک قانون دیرینه(اگرچه بخشی از مقررات قانون اساسی نیست)،  نمی‌توان در زمان برقرار بودن حکومت نظامی انتخابات برگزار کرد. در اوکراین نیز از زمان حمله تمام‌عیار روسیه در فوریه ۲۰۲۲ این شرایط حاکم بوده است.

انتخابات، دردسر جدید زلسنکی در اوکراین
مشارکت مردم اوکراین در مراسم «روز اتحاد» ۱۶ فوریه ۲۰۲۲

اکونومیست می‌نویسد حامیان غربی اوکراین و بیشتر حقوق‌دانان می‌گویند جایگاه زلنسکی نگرانی ندارد. «اگرچه در کی‌یف زمزمه‌هایی در میان دشمنان رییس‌جمهور مطرح است که وضعیت بی‌ثبات و غیرقابل دفاع است و شایعاتی درباره استعفای مقامات ارشد یا حتی یک کودتا مطرح است، هرچند ممکن است متوهمانه به نظر برسد».

جنگ ممکن است سال‌ها طول بکشد، این یعنی حکومت نیز به همین ترتیب ادامه خواهد داشت. پوتین ۱۲ ماه مه، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه را برکنار کرده و یک کاردان در مسائل فنی را جایگزین او کرد؛ این یعنی او انتظار یک جنگ فرسایشی طولانی را دارد و می‌خواهد بنیه صنایع نظامی کشور برای دوام آوردن در آن تقویت شود. تا زمانی که پوتین نباخته است، جنگ به نفع او است.

در ادامه این مطلب آمده است: با پیش رفتن جنگ، محبوبیت زلنسکی نیز آزموده می‌شود. در حال حاضر، محبوبیت عمومی او در حال رنگ باختن است؛ برخی اوکراینی‌ها برایشان سوال شده است که آیا رهبر دیگری در جنگ کارآمدتر بود یا می‌توانست به نوعی توافق صلح دست پیدا کند. رییس‌جمهور اوکراین، مصرانه اعلام کرده است که هدف او بازپس‌گیری تمامی خاک از دست رفته اوکراین است که البته دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. دولت به دلیل اتهام فساد و مترکز کردن قدرت به حلقه‌ای بخصوص با هجمه‌های زیادی روبه‌رو است. در سربازگیری نیروهای جدید برای جبهه‌ها ناشیانه عمل کرده است و توان نیروهای خط مقدم به ۷۰ درصد کاهش یافته است. پس از تاخیری طولانی، یک قانون سربازگیری جدید تصویب شده است اما برای مشاهده کردن تاثیر آن در میدان جنگ ماه‌ها زمان لازم است.

انتخابات، دردسر جدید زلسنکی در اوکراین
خارکیف؛ سرباز اوکراینی در مقابل قبرستان سربازان کشته‌شده در جنگ

رسانه انگلیسی در ادامه نوشت: در اصل، برگزاری انتخابات موجب تحکیم مشروعیت دولت اوکراین، بهبود پاسخگویی و اطمینان یافتن از این خواهد شد که وجهه لیبرال کشور حفظ می‌شود. اما برگزاری آن در حال حاضر، نشدنی است. روس‌ها به فشارها ادامه می‌دهند. موشک‌باران سهمگینی که از ماه مارس ازسر گرفته شد، موجب از کار افتادن نیروگاه‌هایی برق غیراتمی اوکراین و خاموشی‌های ممتد شده است. همچنین روسیه از ۱۰ ماه مه نیز عملیات تهاجمی تازه‌ای را به سمت استان خارکیف آغاز کرد که ساکنان اوکراینی آن در سپتامبر گذشته از آن بیرون رانده شدند. اگرچه، هدف آن هنوز مشخص نیست؛ یکی ممکن است واداشتن اوکراین به عقب‌نشینی نظامیانش برای دفاع از دومین شهر بزرگ کشور باشد که این امر تصرفات روسیه در  مناطق جنوبی‌تر دونباس را آسان‌تر می‌سازد. یکی دیگر نیز ممکن است انتقال مهمات و تسلیحات توپخانه‌ای به محدوده این شهر و غیرقابل سکونت ساختن آن باشد.

اکونومیست در پایان نوشت: در هر حال، زلنسکی باید به جای دور زدن مسئله پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش، به آن رسیدگی کند. او باید بداند که در نهایت ناگزیر است انتخابات برگزار کند و باید درباره چگونگی برگزاری آن برنامه‌ریزی کند. کار سختی خواهد بود اما اوکراین می‌تواند راهی برای اعلام نظر ملت خود درباره این بیابد که می‌خواهند چه کسی بر آن‌ها حکمرانی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha