• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403023021710
  • خبرنگار : 71496

وزیر دارایی کابینه نتانیاهو تنش با ترکیه را تشدید کرد

وزیر دارایی کابینه نتانیاهو تنش با ترکیه را تشدید کرد

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم رئیس جمهور ترکیه برای تعلیق روابط تجاری با این رژیم تا زمان برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و کمک‌رسانی‌ها به غزه، اعلام کرد که تل‌آویو توافق‌نامه تجارت آزاد با ترکیه را لغو خواهد کرد و عوارض گمرکی بر واردات از این کشور را تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

به گزارش ایسنا، «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد در پاسخ به تصمیم «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای متوقف کردن صادرات این کشور به اراضی اشغالی، تل‌آویو نیز توافقنامه تجارت آزاد با این کشور را لغو خواهد کرد و عوارض گمرکی بر کالاهای وارداتی از این کشور را تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی با استناد به بیانیه اسموتریچ نوشتند که این طرح برای تصویب به کابینه این رژیم ارائه خواهد شد.

اسموتریچ در بیانیه خود تاکید کرد که بیانیه اردوغان درباره توقف صادرات به اراضی اشغالی به منزله اعلام تحریم اقتصادی تل‌آویو و نقض آشکار توافق‌نامه‌های تجاری بین‌المللی است که ترکیه در مورد آنها تعهد دارد.

اسموتریچ همچنین اعلام کرد که این تصمیم تا زمانی که اردوغان در ترکیه در قدرت است، اجرا خواهد شد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، اردوغان مارس گذشته اعلام کرده بود با پایان یافتن دوره ریاستش در سال ۲۰۲۸ به دنبال پیروز شدن در انتخابات و انتخاب مجدد نیست.

همچنین اسموتریچ گفت: «اگر شهروندان ترکیه در پایان دوره ریاست جمهوری اردوغان، یک رهبر میانه‌رو را انتخاب کنند که از اسرائیل متنفر نیست، بازگشت به مسیر تجاری با ترکیه ممکن است.»

بر اساس طرح پیشنهادی اسموتریچ، تمامی عوارض گمرکی که بر اساس توافقنامه تجارت آزاد در مورد کالاهای وارداتی از ترکیه به اراضی اشغالی کاهش داده شده بودند، لغو شده و همزمان هر کالای تولیدی وارداتی از ترکیه علاوه بر عوارض فعلی، عوارضی با نرخ ۱۰۰ درصد از ارزش کالا، بر آن اعمال می‌شود.

علاوه بر این اسموتریچ در بیانیه خود اعلام کرد وزارتخانه‌های دارایی، اقتصاد و امور خارجه کابینه این رژیم اقدامات دیگری را نیز برای تقویت تولید در اراضی اشغالی و تنوع‌بخشی به منابع کالاهای وارداتی خود با هدف کاهش وابستگی به تولیدات ترکیه اتخاذ خواهند کرد.

اتحادیه تولیدکنندگان رژیم صهیونیستی از طرح اسموتریچ حمایت کرده و این طرح را «پاسخ مناسبی» به تصمیم اردوغان دانستند.

ترکیه اوایل مه جاری تمامی واردات از اراضی اشغالی و صادرات به این مقصد را به دلیل بروز بدترین فاجعه انسانی در فلسطین متوقف کرد.

«عمر بولات» وزیر تجارت ترکیه در این خصوص اعلام کرد: تعلیق روابط تجاری با اسرائیل تا زمان اعلام آتش‌بس دائمی و تضمین ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه ادامه خواهد داشت.

این وزیر ترکیه تاکید کرد: موضعگیری تند اسرائیل و شرایط رو به وخامت غزه، ترکیه را بر آن داشت روابط تجاری خود با اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.

روزنامه ترکیه‌ای «دوغرو هابر» (اخبار راست) در این خصوص نوشت این تصمیم آنکارا هزینه‌های سنگینی را بر دوش کابینه اسرائیل خواهد گذاشت و این اقدام ساکنان اراضی اشغالی را نگران کرده و دولت آمریکا را بر آن داشته برای منصرف کردن ترکیه از چنین تصمیمی وارد عمل شود.

یک نویسنده ترکیه‌ای در مقاله‌ای در این روزنامه نوشت اسرائیل می‌تواند آنچه را از ترکیه وارد می‌کرد، از دیگر کشورها تامین کند اما این امر هزینه بسیار بیشتری را بر دوش آن خواهد گذاشت چرا که کالاهای ترکیه قیمت بسیار پایین‌تری دارند و به دلیل مسافت کمتر، هزینه بارگیری و انتقال آنها به اراضی اشغالی نیز کمتر است، علاوه بر این نیاز رژیم اشغالگر به ترکیه بسیار بیشتر از کالاهایی است که در حال حاضر از آن وارد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha