• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403023021879
  • خبرنگار : 71956

کاهش تورم تولیدکننده صنعت و معدن در فروردین ماه

کاهش تورم تولیدکننده صنعت و معدن در فروردین ماه

براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولیدکننده در دو بخش صنعت و معدن در فروردین ماه سال جاری، کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه داشته است.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت تولید کننده در بخش صنعت افزایش تورم ماهانه، کاهش تورم نقطه به نقطه و کاهش تورم سالانه در فروردین ماه سال جاری را تجربه کرده و همچنین در بخش معدن شاخص قیمت تولیدکننده، کاهش تورم در هر سه بخش ماهانه، نقطه به نقطه و سالانه را تجربه کرده است.

بخش صنعت

بر اساس این گزارش، در فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) ۱۱۴۸.۶ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۴.۳ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۰ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۲۹.۲ درصد افزایش داشته است.

افزایش تورم ماهانه

در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۴.۳  درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۱.۷ درصد)، ۲.۶ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۴.۳ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم ماهانه با ۱۵.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۲ درصد مربوط به گروه «ساخت محصولات دارویی، مواد شیمیایی مورد استفاده در داروسازی و محصولات دارویی گیاهی» است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۹.۰ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۴.۶ درصد)، ۵.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۹.۰ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۲۹.۷ درصد مربوط به گروه «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۵.۹ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» می‌باشد.

کاهش تورم سالانه 

در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در ۱۲ماهه منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۹.۲ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۹ درصد)، ۰.۷ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۹.۲ درصد افزایش دارد.

در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با ۶۴.۴ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده درجای دیگر» و کم‌ترین تورم سالانه با ۱۶.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.

 بخش معدن

در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن (بر مبنای سال پایه ۱۳۹۵) نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۱ درصد است که در مقایسه با ماه قبل (۳.۸ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است.

شاخص قیمت کل

در فروردین ماه ۱۴۰۳، شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن ۱۹۵۳.۷ است که نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۱ درصد، نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۷.۸ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)، ۴۱.۴ درصد افزایش داشته است.

کاهش تورم ماهانه

در فروردین ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۲.۱ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳.۸ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل، ۲.۱ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم ماهانه با ۵.۰ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کم‌ترین تورم ماهانه با ۱.۶ درصد مربوط به گروه «کانه­‌های فلزی» است.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در فروردین ماه، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۷.۸ درصد می‌باشد که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۳۰.۳ درصد)، ۱۲.۵ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، درفروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱۷.۸ درصد افزایش دارد. دراین ماه بیش‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۲۵.۹ درصد مربوط به گروه «سایرمعادن» و کم‌ترین تورم نقطه به نقطه با ۱۳.۰ درصد مربوط  به گروه «زغال ‌سنگ» است.

کاهش تورم سالانه

درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش معدن در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۴۱.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴۴.۰ درصد)، ۲.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات معدنی به ازای تولید محصولاتشان در داخل کشور، در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۱.۴ درصد افزایش دارد. در این ماه بیش‌ترین تورم سالانه با ۴۶.۴ درصد مربوط به گروه «سایر معادن» و کم‌ترین تورم سالانه با ۲۸.۱ درصد مربوط به گروه «زغال ‌سنگ» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha