• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403023022125
  • خبرنگار : 71660

گاردین: حبس مروان برغوثی به منزله شکنجه است

گاردین: حبس مروان برغوثی به منزله شکنجه است

گاردین نوشته است: «مروان البرغوثی» از رهبران جنبش فتح روزهایش را در تنهایی در سلول کوچک و تاریکی می‌گذراند و هیچ راهی برای رسیدگی به زخم‌هایش و آسیبی که به ناحیه شانه‌اش به دلیل کشیده شدن به پشت با دست‌های بسته وارد شده، وجود ندارد. حبس او در زندان به منزله «شکنجه» است.

به گزارش ایسنا، «مروان البرغوثی» جایگاه برجسته‌ای در سیاست فلسطین دارد و به عنوان شخصیتی قلمداد می‌شود که توانایی اتخادبخشی به گروه‌ها و جناح‌های مختلف را دارد و این مسئله طی ۲۴ سال حبسش در زندان بیشتر شده است.

روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به این رهبر جنبش فتح می‌نویسد: «از اکتبر ۲۰۲۳، کتاب‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌هایی تلویزیونی که او سابقا به آنها دسترسی داشت، دیگر در دسترس نیستند و هم‌سلولی‌های سابقش هم دیگر در کنارش نیستند. هم‌چنین، چراغ‌هایی که هر شب در سلول او سوسو می‌زنند، خواب را تقریبا برای او غیرممکن ساخته است.»

«ایگال دوتان» وکیل البرغوثی که دو ماه پیش در زندان «مگیدو اسرائیل» دیداری با موکلش داشته است، می‌گوید: «او به لحاظ روانی، فردی بسیار قوی است اما به لحاظ فیزیکی وضعیت او بدتر می‌شود. او به خاطر یکی از حملات، خیلی سخت از چشم راستش استفاده می‌کند. او هم‌چنین دچار کمبود وزن شده و همین مسئله ظاهر او را تغییر داده است. اگر عکس‌های معروف قدیمی‌اش را با ظاهر کنونی‌اش مقایسه کنید، او را نخواهید شناخت.»

رژیم صهیونیستی، «مروان البرغوثی» را به «پنج فقره قتل» و هم‌چنین «رهبری حملات علیه غیرنظامیان» متهم کرده است؛ مواردی که خود این رهبر جنبش فتح آنها را رد می‌کند. وکلا و حامیانش معتقدند که رژیم صهیونیستی با زندانی کردن چهره برجسته‌ای نظیر مروان، می‌خواهد پیامی به دیگران ارسال کند که «هیچکس در امان نیست.»

زندانیان سابق و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند از تاریخ هفتم اکتبر ۲۰۲۳  - همزمان با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و شروع جنایات رژیم صهیونیستی – وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم تغییر پیدا کرده است.

گاردین: حبس مروان برغوثی به منزله شکنجه است
فلسطینی‌ها تصویر اسرای در بند رژیم صهیونیستی را در دست دارند. نابلس در کرانه باختری - ۱۷ آوریل ۲۰۲۴

روزنامه گاردین می‌نویسد: «تعداد این زندانیان فلسطینی تقریبا دو برابر شده است. طبق گزارش کمیسیون زندانیان و اسرای سابق فلسطینی، تعداد بازداشت‌شدگان به بیش از ۸۷۵۵ نفر رسیده است و بیشتر این افراد تحت عنوان "بازداشت اداری" یعنی بدون هیچ اتهامی نگه داشته می‌شوند. علاوه بر این، همزمان با افزایش تعداد زندانیان فلسطینی، موارد سوءاستفاده از آنها نیز افزایش یافته است و زندانیان سابق هم از ضرب‌وشتم، خشونت فیزیکی و هم‌چنین کمبود اقلام ضروری از جمله غذا، لباس تمیز، وسایل بهداشتی و دارویی خبر داده‌اند.»

«قدوره فارس» رئیس کمیسیون زندانیان و اسرای سابق فلسطینی و یکی از نزدیکان البرغوثی، می‌گوید: «در حین جنگ، مقامات اسرائیلی در تلاشند به روشی با زندانیان برخورد کنند و انتقام فلسطینی‌ها را از آنها بگیرند. آنها متوجه هستند که زندانیان در ذهن جمعی ما چه نمادی دارند؛ آنها نماد مبارزه و مقاومت هستند. هم‌چنین پس از آنکه آنها شنیدند که البرغوثی احتمالا رهبر آینده خواهد بود، تحلیل من این است که آنها قصد دارند او را به طور خاصی از بین ببرند.»

مروان البرغوثی در ماه مارس در جریان دیدار با وکیلش گفت که او را به زندانی «بدون دوربین‌های امنیتی» برده‌اند و سپس به او حمله کرده‌اند. مروان می‌گوید که طی این حادثه دچار خونریزی از ناحیه بینی شده و پیش از آنکه هوشیاری‌اش را از دست بدهد، به یاد دارد که او را روی زمین می‌کشیدند.

ایگال دوتان در راستای دیدار با البرغوثی می‌گوید در سه ناحیه از بدنش کبودی مشاهده شده و احتمالا شانه‌اش از جا در رفته و دردی پیوسته را متحمل شده است اما مقامات زندان از انجام معاینات کامل پزشکی خودداری کرده‌اند. وکیل البرغوثی هم‌چنین به این موضوع اشاره می‌کند که از ماه اکتبر این رهبر فلسطینی را به سه زندان مختلف منتقل کرده‌اند.

گاردین: حبس مروان برغوثی به منزله شکنجه است
«مروان البرغوثی» در دادگاهی در قدس - ژانویه ۲۰۱۲

گاردین به نقل از «تال اشتاینر» عضو سازمان حقوق بشری «کمیته عمومی علیه شکنجه در اسرائیل» (PCATI) می‌نویسد: «آنچه بر البرغوثی متحمل شده به منزله شکنجه بوده و همین مسئله از تاریخ ۷ اکتبر در سرتاسر زندان‌های اسرائیل مرسوم شده است.»

این مقام حقوق بشری افزود که این سازمان با استناد بر ۱۹ شهادت از سوی زندانیان سابق به این نتیجه رسیده‌ که «خشونت فیزیکی و جنسی و رفتارهای تحقیرآمیز و هم‌چنین نبود غذا، دارو و خواب کافی» در زندان‌های رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد.

همه زندانیان سابق به «کمبود غذا و کاهش شدید وزن» در زندان‌های این رژیم اشاره کرده‌اند. منوهای ارائه‌شده توسط سرویس زندان‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که زندانیان فلسطینی، که به آنها برچسب «زندانیان امنیتی» زده می‌شود، رژیم غذایی متفاوتی نسبت به دیگر زندانیان دارند که شامل «عدم وجود گوشت» یا «ممنوعیت خرید غذای اضافی از سلف غذاخوری زندان» است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha