• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403023022161
  • خبرنگار : 71541

عضو انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی:

خط تولید واگن‌های مسافری داخلی به دلیل نبود تقاضا در حال تعطیل شدن است

خط تولید واگن‌های مسافری داخلی به دلیل نبود تقاضا در حال تعطیل شدن است

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی با بیان اینکه اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، هم اکنون کمبودی در حوزه واگن مسافری نبود، گفت: خط‌های تولید ما به‌دلیل نبود سفارش تعطیل می‌شود و این موجب نگرانی فعالان این صنعت خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مرتضی مولانژاد امروز در نشست خبری که در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی برگزار شد، با بیان اینکه اگر کشور از توانمندی شرکت‌های داخلی استفاده می‌کرد، هم اکنون کمبودی در حوزه واگن مسافری نبود، گفت: در صنعت ریلی کشور چهار شرکت واگن مسافری تولید می‌کند، بنابراین به‌طور قطعی کشور از لحاظ تولید واگن مسافری بی‌نیاز است.

وی‌ ادامه داد: شرکت‌های تولید واگن ظرفیت تولید سالیانه ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری را دارند؛ اما طبق آمار طی پنج سال‌ گذشته تنها دو سفارش به تعداد ۴۰ و ۱۵ دستگاه ثبت سفارش شده است. سفارش ۱۵ واگن تحویل داده شده و هم‌اکنون ۱۰ واگن از ۴۰ واگن سفارش دوم هم نیز آماده تحویل است و اگر ۳۰ واگن دیگر را تحویل دهیم، خط‌های تولید ما به‌دلیل نبود سفارش تعطیل می‌شود و این موجب نگرانی فعالان این صنعت خواهد بود.

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خاطرنشان کرد: در رابطه با تولید لوکومتیو دو کارخانه تجربه تولید در این زمینه را دارند و در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ ماهانه چهار دستگاه تولید داشتیم که اوج تولید در این زمینه مربوط به همین دو سال بوده اما هم‌اکنون اکثر کارخانه‌ کشور در این حوزه تعطیل شده است.

مولانژاد با اشاره به کمبود لوکومتیو در کشور بیان کرد: اگر از همان سال ۱۳۸۴ طی هرماه چهار لوکومتیو به‌صورت پیوسته تولید و وارد خط سرویس‌دهی کشور می‌شد، قطعا هم‌اکنون کمبودی در حوزه لوکومتیو ریلی وجود نداشت. اما در آن زمان به جای تولید لکوموتیو، از چین و برزیل لکوموتیو دست‌دوم وارد می‌کردند.

وی با بیان اینکه وضعیت کنونی صنعت ریلی کشور برخلاف تاکیدات رهبر معظم انقلاب است؛ افزود: ایشان نسبت به توسعه ترانزیت ریلی تاکیدات ویژه‌ای داشتند؛ در حالی که طبق آمار بخش حمل و نقل ریلی در سال گذشته رشد منفی چهار درصدی را ثبت کرده، در مقابل حمل و نقل جاده‌ای رشد مثبت ۹ درصدی داشته است.

عضو انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: علاوه بر تاکیدات رهبری در این زمینه، در برنامه توسعه هفتم نیز بنا شده تا راه‌آهن در بخش باری به رشد ۳۰ درصد و مسافری رشد ۲۰ درصدی داشته باشد و برای تحقق این برنامه‌ریزی بخش باری ریلی نیازمند توسعه‌های جدی است. طی یک دهه اخیر رهبر معظم انقلاب نسبت به رونق اقتصاد با مشارکت بخش خصوصی تاکید داشتند اما در حال حاضر راه‌آهن کشور نسبت به این ظرفیت بی‌توجه است.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده تجهیزات ریلی با اشاره به صادرات قطعات ریلی، اضافه کرد: از سال قبل مذاکراتی را با عراق، ترکیه، کوبا، لهستان و افغانستان مذاکرات را برای صادرات قطعات ریلی انجام داده‌ایم. در زمان حاضر نیز با افغانستان تفاهمنامه‌ای را امضا و ارائه خدمات را آغاز کرده‌ایم. امروز نیز با عراق همکاری را شروع کرده‌ایم و به عراقی تا خدمات تعمیراتی ارائه می‌دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha