• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403023022171
  • خبرنگار : 71129

اعتراض مقام‌های هیروشیما و ناگازاکی علیه آزمایش اتمی آمریکا

اعتراض مقام‌های هیروشیما و ناگازاکی علیه آزمایش اتمی آمریکا

استان‌های هیروشیما و ناگازاکی ژاپن که در طول جنگ جهانی دوم هدف بمباران اتمی ایالات متحده قرار گرفتند، اعتراض خود را به واشنگتن نسبت به آزمایش هسته‌ای مهم اخیر این کشور در سایت امنیت ملی نوادا اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، پیشتر اداره ملی امنیت هسته‌ای وزارت انرژی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد واشنگتن در روزهای گذشته با موفقیت آزمایش زیربحرانی دیگری را برای ارائه داده‌های ضروری در مورد رفتار مواد مورد استفاده در کلاهک‌های هسته‌ای انجام داده است.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این نهاد همچنین اعلام کرد، این آزمایش با مهلت قانونی ایالات متحده درباره آزمایش مواد منفجره هسته‌ای سازگار بود و یک واکنش زنجیره‌ای خودپایدار و فوق بحرانی ایجاد نکرد.

در پی آن «ماتسویی کازومی» شهردار هیروشیما در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و رام امانوئل، سفیر آمریکا در توکیو نوشت: «چنین رفتاری کاملا غیر قابل قبول است، چون خیانت به خواسته‌های «هیباکوشا» یعنی قربانیان بمباران اتمی ایالات متحده در ژاپن است که گفته‌اند هیچکس دیگری نباید مانند ما رنج بکشد و میلیون‌ها نفر دیگر که به دنبال برچیده شدن تسلیحات هسته‌ای هستند. من به نمایندگی از شهر هیروشیما که بمباران اتمی شد، قویا به این آزمایش اعتراض می‌کنم و خواهان لغو تمام آزمایش‌های هسته‌ای در آینده هستم.»

«کنگو اوییشی» فرماندار ناگازاکی و «شیرو سوزوکی» شهردار این شهر نیز نامه‌های مشابهی به کاخ سفید و سفیر آمریکا در توکیو ارسال کردند.

در ششم و نهم اوت ۱۹۴۵، آمریکا دو بمب اتمی را بر روی شهرهای هیروشیما و ناگازاکی انداختند. در این بمباران ۲۲۰ هزار نفر که اکثرا غیرنظامی بودند، کشته شدند و ۲۲۰۰ هزار نفر دیگر هم پس از بمباران و در نتیجه قرار گرفتن در معرض تشعشعات رادیواکتیو جان باختند. همچنین سازه‌های مسکونی و زیرساخت‌ها اکثرا سوختند و از بین رفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha