• یکشنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۷
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1403023022442
  • منبع : ستاد حقوق بشر

غریب آبادی

جنایت‌های رژیم صهیونیستی از مرز نقض حقوق بشر عبور کرده است

جنایت‌های رژیم صهیونیستی از مرز نقض حقوق بشر  عبور کرده است

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی از مرز نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت عبور کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، نشست بین‌المللی با عنوان بررسی ابعاد حقوقی جنایت‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آن در غزه، با حضور کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر و شخصیت‌ها، وکلا و حقوقدانان ۱۸ کشور از جمله برزیل، ونزوئلا، روسیه، اردن، عراق، سوریه و.‌.. در مجتمع فرهنگی شهید بهشتی قوه قضائیه برگزار شد.

غریب‌آبادی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به حادثه رخ داده برای بالگرد حامل رئیس جمهور و آرزوی سلامتی برای ایشان و همراهانشان، با اشاره به جنایت‌های هفت ماه گذشته رژیم صهیونیستی در غزه، به موضوع حق دفاع مشروع پرداخت و گفت: آنچه در غزه رخ می‌دهد، جنگ میان مردم عادی تحت اشغال و یک رژیم اشغالگر است.

وی افزود: براساس مبانی حقوق بین‌الملل حق دفاع از مشروع حق مردم غزه است که از خود در برابر اشغالگران دفاع کنند؛ ادعای رژیم صهیونیستی درباره حق دفاع از خود، ادعای بی‌اساسی است و طوفان الاقصی نتیجه هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی است.

بیش از ۱۳۰ هزار نفر  در غزه شهید یا مجروح شدند

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه به دلایل و ریشه‌های رویداد هفت اکتبر پرداخت و این موضوع را مهم خواند و گفت: مردم فلسطین بیش از هفت دهه است که قربانی جنایت و تجاوز رژیم صهیونیستی شده اند؛ آمارها درباره شمار اسرا و آوارگان فلسطینی، تعداد ترورهای طراحی شده علیه رژیم صهیونیستی، شمار شهدا و مجروحان فلسطینی و شمار قطعنامه‌های ضد صهیونیستی وتو شده یا اجرا نشده، دلیلی بر تداوم جریان هفت دهه‌ای جنایت های رژیم صهیونیستی است؛ در طول هفت ماه گذشته بیش از ۱۲۰ هزار نفر در غزه شهید یا مجروح شدند که ۷۰ درصد آنان زنان و کودکان هستند؛ این جنایات در حالی رخ داد که کشورهایی مانند آمریکا خود را مدافع حقوق زنان و کودکان معرفی می‌کند و در برابر جنایت رژیم صهیونیستی سکوت و حتی با آن همراهی کرده اند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه همچنین به اساسنامه رم اشاره کرده و گفت: معیارهای در نظر گرفته شده برای نسل‌کشی و پاکسازی نژادی وقوع نسل کشی را در غزه تایید می کند؛ در این اساسنامه محروم سازی یک گروه قومی و نژادی از غذا و دارو مصداق نسل کشی است. با در نظر داشتن این موضوع که آستانه در نظر گرفته شده برای نسل کشی تا این حد پایین است، باید برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی معادل حقوقی دیگری تعریف شود.

به گفته غریب‌آبادی رژیم صهیونیستی دست به جنایت‌هایی زده که در زمره جرایم بین‌المللی کیفری هستند مانند جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، نسل زدایی؛ البته این دسته از جنایت‌های رژیم صهیونیستی محدود به دوره جنگ جدید این رژیم علیه غزه نیست.

آمریکا با حمایت‌های همه جانبه از رژیم صهیونیستی شریک جنایت‌های این رژیم در غزه است

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه تاکید کرد: قطع آب، دارو و غذا به روی مردم غزه جنایت علیه بشریت و نقض فاحش حقوق بشر است. حقوق زیادی از مردم غزه در جریان هفت ماه حملات رژیم صهیونیستی نقض شده است؛ حق غذا، مسکن، توسعه، تعیین سرنوشت، آموزش، سلامت ‌و درمان و حق حیات مردم غزه از جمله حقوق بین المللی بشر نقض شده اند؛ صدای هیچ‌یک از مدعیان برای این نقض گسترده حقوق بشری مردم غزه درنیامده است؛ شورای حقوق بشر در چارچوب استانداردهای دوگانه خود در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی نه‌تنها سکوت بلکه از جنایت‌ها حمایت می کند؛ رژیم آمریکا با حمایت مالی، نظامی، سیاسی و اطلاعاتی از رژیم صهیونیستی شریک جنایت‌های این رژیم در غزه است.

وی همچنین عنوان کرد: صدور بیانیه‌ها برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی کافی نیست و رویکردهای سیاسی و استانداردهای دوگانه در زمینه حقوق بشر از سوی حامیان رژیم صهیونیستی و سازمان‌های بین المللی در جریان است.

غریب آبادی در ادامه به نقض حقوق بشردوستانه در غزه پرداخت و تاکید کرد: رژیم صهیونیستی حقوق بشردوستانه در غزه مانند عدم حمله به اماکن و افراد غیر نظامی را نیز نقض کرده و دست به انواع جنایت‌ها علیه مردم بی‌گناه غزه زده است؛ آنچه در غزه رخ می‌دهد از جنایت و نقض حقوق بشر فراتر رفته است. وقتی صحبت از جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی می‌شود یعنی بدترین جنایت‌ها را رژیم اشغالگر علیه مردم غزه مرتکب شده است.

اقدام آفریقای جنوبی سبب صدور دستور موقت دادگاه لاهه شد
وی ضمن تقدیر از اقدام آفریقای جنوبی برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، صدور دستور موقت لاهه را مفید دانست و گفت: این دستور فشار سنگینی بر رژیم صهیونیستی وارد کرد، اگرچه منجر به اقدام‌های خاص برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه نشد.

دبیر ستاد حقوق بشر به برداشته شدن مرز مذهب در دفاع از فلسطین و موضوع بیداری افکار عمومی در موضوع جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های آمریکا صحنه اعتراض‌های بی‌سابقه‌ای است؛ حجم بالای جنایت‌های رژیم صهیونیستی و بی‌اقدامی مدعیان حقوق بشر سبب شکل‌گیری جبهه پرفشار افکار عمومی شد.

وی در بخشی دیگر با اشاره به وجود پرونده شکایت فلسطین از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی کیفری، از هرگونه اقدام این دیوان برای صدور پیگرد قانونی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی استقبال کرد و گفت: جنایت‌های رژیم صهیونیستی باید با جدیت بیشتری مستند شوند.

پیگیری قضایی رژیم صهیونیستی در محاکم ملی اهمیت زیادی دارد

غریب‌آبادی همچنین تصریح کرد: پیگیری قضایی رژیم صهیونیستی در محاکم ملی اهمیت زیادی دارد؛ ما در ایران این‌کار را انجام دادیم. مطالبات از دولت‌ها برای اعمال فشار علیه رژیم صهیونیستی مانند کاهش مراودات تجاری یا قطع رابطه سیاسی با این رژیم بسیار مهم است.

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در پایان ابراز امیدواری کرد: این مطالبات در کشورهای اسلامی و غیراسلامی مطرح شوند. باید حمایت از مردم مظلوم فلسطین در بعد حقوقی تا پیروزی نهایی این ملت مظلوم ادامه یابد.

در ادامه این نشست، شخصیت ها و حقوقدانان سایر کشورها نیز مطالبی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه مطرح کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha