• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403023122532
  • خبرنگار : 71628

پیام تسلیت مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

پیام تسلیت مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد، مقام‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی پیام تسلیت منتشر و با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کردند.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد دولت ایران در سانحه غم‌انگیز بالگرد را به ایران تسلیت گفت. استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد از درگذشت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همکارانشان در سانحه بالگرد در ۲۹  اردیبهشت ماه، اندوهگین است. گوترش همچنین تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های درگذشتگان و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر  شیعیان در نجف در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر وفات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهانش را دریافت کردیم. این ضایعه دردناک را به ملت و دولت ایران به‌ویژه خانواده جان باختگان تسلیت می‌گویم و برای آن ها آرزوی صبر و شکیبایی دارم.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر فوت رئیس‌جمهور ایران را دریافت کردیم. این حادثه دردناک را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم. از خداوند متعال می‌خواهیم به ملت ایران امنیت عطا فرماید. از خداوند متعال میخواهیم به دو ملت دوست ایران و عراق برادری، امنیت و استقلال در سایه مرجعت خود عطا کند. از خداوند متعال می خواهیم که بلا را از امت اسلامی به‌ویژه عراق و غزه عزیز دور کند.

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در پیامی، شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهانشان در سانحه هوایی را تسلیت گفت.

مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق و رئیس کنونی حزب دموکرات کردستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه گفت: از شهادت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و همراهانشان شدیدا متأثر شدیم.

محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان و رئیس حزب تقدم عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران، با ملت و دولت ایران عمیقا ابراز همدردی می‌کند.

اسپن بارت ایده، وزیر خارجه نروژ در پیامی نوشت: از شنیدن خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شوکه شدم. به خانواده‌های همه جانباختگان حادثه سقوط هلی‌کوپتر تسلیت می‌گویم.

فرح دخل‌الله، سخنگوی ائتلاف نظامی غربی ناتو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای سقوط بالگرد اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

ایگناتزیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در پیامی در صفحه شخصی کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در پی سانحه بالگردی که جان رئیس‌جمهور رئیسی و همتایم وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و هیات همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر از آن تسلیت می‌گویم.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در پیامی به محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری نوشت: جناب معاون اول رئیس جمهور گفت: ما از همان وهله اول به همراه شما با نگرانی لحظات دشواری که ملت برادر ایران تجربه کرد را دنبال کردیم. خداوند متعال مقدر کرد که خبر فاجعه‌بار فوت برادر عزیز ابراهیم رئیسی را با حسرت و درد عمیق و همدردی صادقانه و برادرانه به همراه رهبری سیاسی، دولت و ملت ایران دریافت کنیم. در این شرایط سخت که ملت الجزایر با برادران خود در ایران همدرد است، من به شخصه برادر و شریکی را از دست دادم که برادری و همکاری در حمایت از مسائل عادلانه امت اسلامی و دفاع از آن داشتیم.

وزارت امور خارجه مالزی نیز با انتشار پیامی درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را "عمیقا" به دولت و ملت ایران تسلیت گفته و با ملت ایران ابراز هم‌دردی کرد.

ویکتور اوربان، وزیر امور خارجه لهستان نیز گفت: مایلم  عمیق‌ترین تسلیت خود را درباره سانحه اندوهباری که جان رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان را گرفت، ابراز کنم. به یاد ملت ایران و دعاگوی آن‌ها هستیم.

وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز در بیانیه‌ای بیان کرد: دولت جمهوری کره عمیق‌ترین تسلیت و هم‌دردی خود را به خانواده‌های داغ‌دار و مردم ایران درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و همراهان او در یک سانحه سقوط بالگرد در ۱۹ مه ابراز می‌کند. دولت کره، خالصانه، آرزو می‌کند که ملت ایران بتوانند در کنار هم سوگ از دست دادن رهبری در یک سانحه را از سر بگذرانند.

سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در بیانیه‌ای درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» و سایر همراهانشان را تسلیت گفتند.

حمد بن عیسی، پادشاه بحرین با ارسال پیامی برای مقام معظم رهبری شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را به آیت‌الله خامنه‌ای تسلیت گفت و همدردی عمیق خود را با ایشان اعلام کرد.

پادشاه بحرین همچنین گفت: از خداوند متعال می‌خواهیم که آنها را در غفران و رحمت خود قرار دهد و به خانواده و عزیزانشان صبر عنایت فرماید.

سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان در پیامی به مقام معظم رهبری شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفته و برای شهدا آرزوی مغفرت و برای خانواده‌های آن‌ها آرزوی صبر و شکیبایی کرد. وی همچنین گفت: از خداوند متعال می خواهیم که رهبر ایران و ملت دوست ایران را از هر بدی دور بدارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را «تراژدی بزرگی» برای ملت ایران دانست و با تسلیت شهادت همتای ایرانی خود در سانحه سقوط بالگرد، به اهمیت نقش او در توسعه روابط دوجانبه تهران-مسکو اشاره کرد.

پوتین گفت: رئیسی شخصا، کمک‌های با ارزشی به توسعه روابط همسایگی خوب میان روسیه و ایران کرد. رئیس‌جمهور ایران سیاستمدار برجسته‌ای بود که جان خود را وقف خدمت به کشور خود کرد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجۀ جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی را از سوی دولت و ملت چین به «محمد مخبر»، سرپرست قوه مجریه تسلیت گفت.

در پیام شی به مخبر آمده است: از شنیدن خبر درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی در سانحه هلی‌کوپتر شوکه شده‌ام. اینجانب به نمایندگی از دولت و ملت چین، ضمن تسلیت عمیق به شما، مراتب همدردی خالصانه خود را به شما،‌خانواده آقای رئیسی و دولت و مردم ایران ابراز می‌نمایم. پس از انتصاب به‌عنوان رئیس جمهور ایران،‌جناب آقای رئیسی که برای تضمین امنیت و ثبات ایران و پیشبرد توسعه و رونق کشور نقش مهمی را ایفا نمودند و همچنین به تلاش های مثبت جهت تحکمیم و تقویت مشارکت راهبردی جامع چین و ایران پرداخت. در گذشت ایشان یک فقدان بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست داد و من بسیار غمگین شدم. دولت و مردم چین دوستی دیرینه چین و ایران را بسیار گرامی می‌دارد. باور دارم با تلاش مشترک فی مابین مشارکت راهبردی جامع چین و ایران به طور مداوم تحکیم و توسعه پیدا کند.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت که از درگذشت ناگهانی عالیجناب آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عمیقا اندوهگین شده است.
کیشیدا با اشاره به گفت‌وگوهای خود با رئیس‌جمهور شهید ایران بر اساس سوابق دوستی و روابط دیرینه ژاپن، گفت که از سوی دولت و ملت ژاپن، عمیقا، به دولت و ملت ایران و خانواده‌های داغ‌دیده تسلیت می‌گوید.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی نوشت: درگذشت اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات همراه آن‌ها را تسلیت می‌گویم. در این برهه دشوار، با خانواده و ملت ایران همدردی می‌کنیم و به یادشان هستیم.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگرد، اعلام کرد: شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه خسارت بزرگی برای ملت فلسطین در این شرایط دشوار است.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین درگذشت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در سانحه سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و بر همبستگی فلسطین و ملت آن با رهبری و ملت ایران در این ضایعه بزرگ تاکیدکرد.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان در پیامی شهادت رئیس‌جمهور ایران را به مقام معظم رهبری و ملت ایران تسلیت گفته و بر اهمیت نقش رئیس‌جمهور شهید ایران در مناسبات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد.

قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهور قزاقستان نیز این ضایعه را تسلیت گفته و افزود که رئیس‌جمهور ایران در راه خدمت به منافع ایران و ارتقای رفاه مردمش و حفظ ثبات منطقه تلاش‌های زیادی کرد.

ایلیا دارچیاشویلی، وزیر امور خارجه گرجستان در پیامی نوشت: از بروز سانحه بالگرد که منجر به مرگ رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر مقامات رسمی شد، عمیقا اندوهگین شدم. صمیمانه به ملت ایران و خانواده‌های درگذشتگان تسلیت می‌گویم.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تسلیت به مناسبت شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و همراهان وی  با بیان اینکه ترکیه در این برهه سخت در کنار ایران ایستاده است، گفت: من به عنوان یک همکار که شخصا شاهد تلاش‌های ایشان برای صلح مردم ایران و منطقه ما در دوران قدرت بودم، از آقای رئیسی با احترام و تشکر یاد می‌کنم.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در پیامی درگذشت رئیس‌جمهور ایران و همراهان او در این سانحه را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

عبدالله دوم، پادشاه اردن در پیام تسلیت خود به مناسبت شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی در ایکس ضمن تسلیت به برادران در جمهوری‌اسلامی ایران، رهبری، دولت و ملت ایران تاکید کرد: ما در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران اعلام همبستگی می‌کنیم.

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها این ضایعه را به مقام معظم رهبری ایران تسلیت گفت.

دولت سوریه نیز در راستای همبستگی همراهی و همدلی با ملت و دولت ایران به مدت سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

نالدی پاندور، وزیر روابط و همکاری بین‌الملل آفریقای جنوبی تسلیت و همدردی عمیق خود را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت. وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی از وزیر امور خارجه شهید ایران به عنوانی همتایی "ممتاز و باهوش" یاد کرد که نبودش "عمیقا" احساس خواهد شد.

حسن شیخ محمد، رئیس‌جمهور سومالی نیز در پیامی گفت: دولت سومالی همدردی و تسلیت عمیق خود را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در پی درگذشت اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و دیگر مقامات رسمی همراه آن‌ها را در سانحه سقوط بالگرد حامل‌ آن‌ها ابراز می‌دارد.

سرتا تاویسین، نخست‌وزیر تایلند گفت: با تاسف و تاثر زیادی از درگذشت اندوهبار عالیجناب دکتر "ابراهیم رئیسی" رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات او مطلع شدم. در این موقعیت دشوار، به خانواده او و و ملت ایران، عمیقا، تسلیت می‌گویم و با آن‌ها همدردی می‌کنم.

نیچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز درگذشت مرحوم سید «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و مرحوم «حسین امیرعبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران و تعدادی از همراهانشان بر اثر سقوط هلیکوپتر، را از صمیم قلب؛ عمیق‌ترین تسلیت‌ها را به حضرت آیت‌الله سید «علی خامنه‌ای» مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی، مسئولان عالی‌رتبه، دولت و ملت دوست و همسایه‌مان ایران و همچنین خانواده محترم ایران تسلیت گفت.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق با ااعلام تسلیت و همدردی صمیمانه با مردم و دولت ایران در درگذشترئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران تاکید کرد: در این شرایط سخت، ما بر حمایت خود از مردم جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنیم.

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی هم در پیامی نوشت: از مرگ اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و چند تن دیگر از مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، عمیقا غمگین شدم. به ملت ایران در این برهه عمیقا دشوار تسلیت می‌گویم.
ابراهیم همچنین با اشاره به دیدار خود با رئیسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، گفت: او نمونه بارز تعهد به رفاه ملت خود و شان و منزلت آن بود که نماینده تمدنی سربلند و غنی است که ریشه در اصول اسلام دارد.

جاسم محمد البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت و اعلام کرد که این شورا در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کند.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز ضمن تسلیت به رهبری و ملت ایران گفت: جمهوری اسلامی و جهان اسلام و ما گروهی از رهبران پیشتاز که انقلاب را همراهی کردند، از دست دادیم.
عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان نیز در این باره اظهار داشت: ما از آنچه در ایران رخ داد متاسف و متاثر هستیم و من دوستی مورد احترام و یک فرد برجسته را در سیاست خارجی از دست دادیم.

حزب‌الله لبنان با تسلیت و ابراز همدردی با ملت و رهبری ایران تاکید کرده است: ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیر عبداللهیان وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.

دولت یمن نیز  این مصیبت بزرگ را به رهبری، دولت و ملت ایران و به همه مستضعفان جهان تسلیت گفت.

محمد علی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز «عمیق‌ترین« تسلیت خود را به مردم و رهبری ایران ابراز داشت.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش را به رهبر و ملت ایران تسلیت گفت.

المشاط گفت: ما بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران و اعتماد کامل به توانایی آن برای صبور بودن و غلبه بر مشکلات تاکید می‌کنیم.

وی افزود: شهید ابراهیم رئیسی نمونه‌ای از یک رهبر شجاع مسلمان وفادار به مسائل کشور و مشتاق رسیدن به آرمان‌های آن بود.

المشاط تاکید کرد: مواضع شهید رئیسی در قبال مسائل امت اسلام به ویژه ایستادگی وی در کنار ملت فلسطین و مسئله عادلانه آنها روشن، محکم و شجاعانه بود. ایشان مایل بود این امت و مواضع آن را متحد و شکاف میان آنها را پر کند.

این مقام یمنی ادامه داد: آیت‌الله رئیسی با تمام توان نماینده مردم خود در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای بود و در مقابل استکبار آمریکا و اسرائیل موضع قاطعانه‌ای اتخاذ کرد و شهادت ایشان ضایعه بزرگی برای همه ملت‌های امت اسلام است.

جنبش مقاومت اسلامی حماس با ابراز تسلیت، صمیمانه و اعلام همدردی و همبستگی عمیق خود به رهبر، سید علی خامنه‌ای، دولت ایران و ملت دوست ایران اعلام کرد که این شهدا گروهی از بهترین رهبران ایران هستند که در حمایت از آرمان فلسطین و حمایت از مبارزات مردم ما موقعیت‌های افتخارآمیزی داشتند.

آندژی دودا، رئیس‌جمهور لهستان با مقایسه سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران با سانحه سقوط هواپیمای نیروی هوایی لهستان در نزدیکی شهر  اسمالنسک در غرب روسیه در سال ۲۰۲۱۰ که منجر به جان باختن ۹۶ سرنشین آن، از جمله "لِخ کاچینسکی"، رئیس‌جمهور وقت لهستان شد، گفت که لهستانی‌ها با بهت‌زدگی از دست دادن ناگهانی رهبران سیاسی آشنا هستند. از این رو، ما با درکی ویژه از این سانحه، در سوگواری و دعاگویی به خانواده بستگان قربانیان و ملت ایران می‌پیوندیم.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از اخبار مربوط به سانحه‌ای که برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران رخ داد، مبهوت شدم.

نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت و برای دولت و ملت ایران آرزوی قدرت و استقامت کرد و برحمایت از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در این دوره سخت تاکید کرد.

آرات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با شنیدن اخبار مصیبت‌بار از ایران، از جمله درگذشت اندوهبار همکار و دوست من "حسین امیرعبداللهیان"، عمیقا، به دولت ایران، همکارانمان در وزارت امور خارجه آن و ملت دوست ایران تسلیت می‌گویم. در این غم شریک هستیم و در این برهه تیره‌وتار طلب قوت و استقامت داریم.

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان نیز در پیامی در صفحه کاربری شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ضایعه سقوط بالگرد حامل نمایندگان عالی‌رتبه ایران را به خانواده سرنشینان بالگرد صمیمانه تسلیت می‌گویم. اطمینان دارم که درایت مردم دوست ایران به آن‌ها این امکان را می دهد که از این آزمون عبور کنند. در غم شما شریکیم.

جاثلیق گرگین، دوم رهبر دینی ارامنه طی پیامی از طرف شورای عالی معنوی و آستان قدس اچمیادزین، به مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ، ضمن تسلیت درگذشت آقای سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهوری اسلامی ایران و آقای امیرعبداللهیان ، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات همراه در سانحه سقوط بالگرد ضمن ابراز همدردی گفت: در این لحظات سخت از خداوند متعال  برای دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران طلب صبر نموده و از صمیم قلب دعا می‌کنم که خداوند منان ، به حضرتعالی و ملت باایمان ایران و همه سوگواران صبر و استقامت عنایت بفرماید.  

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در پیام تسلیت خود حمایت کشورش از مردم و رهبری ایران پس از این «حادثه غم انگیز» را تایید کرد و گفت: صمیمانه تسلیت و همدردی خود را به آقای خامنه‌ای و دولت و ملت ایران ابراز می‌کنیم.

دولت عراق نیز به همین مناسبت یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

محسن المندلاوی، رئیس موقت پارلمان عراق هم شهادت رئیس جمهور و تعدادی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سانحه هوایی را به رهبری و ملت ایران تسلیت و تاکید کرد: جمهوری اسلامی با ایمان و انسجام رهبری و مردم خود از این لحظات سخت عبور خواهند کرد.
وی ادامه داد: منطقه از خط اعتدالی که رئیسی و امیرعبداللهیان نمایندگی می کردند و مواضع آنها نزد عراق و فلسطین و همه آزادگان جهان غافل نخواهد شد.

گردان‌های حزب‌الله عراق فاجعه شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه در سانحه سقوط بالگردشان را تسلیت و اعلام کرد: ملت بزرگ ایران که زیباترین درس‌ها را در عبور از شدیدترین چالش‌ها و بحران‌ها در سایه حکومت راسخ و استوار این کشور رقم زدند، امروز در رویارویی با این مصیبت بزرگ متحد و به عزم و اراده و ایمان پایبند هستند. مشکلات و محنت‌های امنیتی و بحران‌های اقتصادی که ایران با آن مواجه بوده نتیجه محاصره ظالمانه آمریکا و بهای مواضع ایران است که همواره حامی ملت‌های مستضعفی بوده که استکبار جهانی از طریق طرح‌های جنایتکارانه در منطقه برای به زانو درآوردن آن‌ها تلاش می‌کند. ما از خداوند برای رئیس‌جمهور ایران و همراهانش رحمتی گسترده و برای خانواده‌هایشان و ملت ایران صبر می‌طلبیم.

«سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و همچنین شماری از همراهان ایشان بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم. نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز در پیامی با ابراز تسلیت شهادت رئیس جمهور ایران گفت: از خبر تلخ در مورد فقدان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان، او برادر بوده و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در واکنش به خبر به شهادت رسیدن رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد، گفت که "عمیقا" از خبر درگذشت رئیس‌جمهور ایران "اندوهگین و بهت‌زده" است.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند نیز اعلام کرد ‏از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر  خارجه در سقوط هلیکوپتر عمیقا بهت زده شدم. جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود. به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم. ما در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم.

دولت هند به احترام رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه فقید ایران، یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. در روز عزای عمومی، پرچم ملی ایران در تمامی اماکنی که این پرچم به طور معمول برافراشته می‌شود، نیمه‌افراشته می‌شود و هیچ گونه برنامه تفریحی رسمی در آن روز برگزار نخواهد شد.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان نیز با اعلام یک روز عزای عمومی شهادت رئیس‌جمهور ایران را به مردم ایران تسلیت گفت و آن را «ضایعه وحشتناک» توصیف کرد.

عمران خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: از شنیدن مرگ اندوهبار رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان عمیقا متاثر شدیم. آن‌ها حمایت ثابت‌قدم کشورشان از مردم در محاصره فلسطین را هدایت می‌کردند. به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم و در این لحظه سوگ و محنت کنار آن‌ها ایستاده‌ایم.

چانگ هووآ، سفیر چین در عربستان که پیش از این سفیر پکن در تهران بود، در پیامی نوشت: از شنیدن شهادت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ‎ایران و جناب آقای حسین ‎امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شوکه شدم و تسلیت عرض می‌کنم. من در دوره تصدی سفیر ‎چین در ایران بارها با آنها ملاقات کردم و هنوز تصویری از آنها دارم.

محمد عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در اعلامیه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و افزود: حکومت سرپرست افغانستان در این غم در کنار کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

احمد مسعود، رئیس جبهه ملی مقاومت افغانستان نیز با تسلیت به ملت ایران گفت: مردم افغانستان در چنین شرایط دشوار و غم انگیزی در کنار دولت و ملت بزرگ و برادر ایران قرار دارند. بار دیگر مراتب تسلیت عمیق خود را به اعضای خانواده‌های شهدای این حادثه تلخ و دردناک٬ رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران٬ دولت و ملت صابر ایران شریک می‌سازم.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در پیامی نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همچنین مقامات همراه در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان طلب رحمت و مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر و اجر مسئلت می نماییم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.

فالح الفیاض، رئیس الحشد الشعبی عراق در بیانیه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه را به سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران و ملت مجاهد ایران تسلیت گفت و با حزن و اندوه مواضع شریف و کارنامه پر از جهاد و مبارزه سید ابراهیم رئیسی و حمایتش از عراق را یادآور شد.

«ابوآلا الولایی» دبیرکل کتائب سیدالشهداء عراق نیز در این باره گفت: خبر شهادت خادم‌الرضا، آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه ایران و همراهانشان را با نهایت اندوه دریافت کردیم. به امام خامنه‌ای و مردم جمهوری اسلامی تسلیت می‌گوییم.

«محمد بن زاید»، رئیس امارات در پیامی درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همراهانشان در این سانحه دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت  گفت و بر همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تاکید کرد.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، تسلیت صمیمانه و همدردی خود را با ملت برادر ایران ابراز داشت. السیسی با ابراز همبستگی جمهوری عربی مصر با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ، از خداوند متعال برای رئیس‌جمهور فقید ایران و درگذشتگان رحمت واسعه و به خانواده های آنان صبر و آرامش مسئلت می‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با ابراز اندوه از شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد، گفت: نقش رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه ایران در تقویت همکاری‌ها میان مسکو و تهران فوق‌العاده باارزش بود.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان نیز در پیام تسلیت خود اعلام کرد که از خبر درگذشت دلخراش سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر همراهان وی در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران به شدت متاثر شدیم. از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم.

جیحون بایرام اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان هم  در پیامی اظهار داشت: از خبر درگذشت رئیس جمهوری اسلامی ایران، دوست عزیزم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات بسیار متاثر شدم. از خداوند متعال برای جان باختگان این حادثه غم انگیز غفران و رحمت الهی و به مردم دوست ایران صمیمانه تسلیت می گویم.

وزارت امور خارجه بلاروس نیز در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور ایران در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: آخرین اخبار ایران را با درد فراوان دریافت نمودیم. این یک ضایعه جبران ناپذیر نه تنها برای جامعه ایران است؛ دوستان واقعی بلاروس درگذشتند.
وزارت امور خارجه بلاروس در ادامه نوشت: تسلیت خالصانه به خویشاوندان و نزدیکان جانباختگان، استقامت و شجاعت برای همه مردم ایران خواستاریم.

جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل آن‌ها در پیامی که در وبگاه سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، گفت: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و دیگر مقامات ایرانی حاضر در سانحه اندوهبار سقوط بالگرد در روز یکشنبه را تسلیت می‌گوید.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در پیام خود ضمن ابراز همدردی با شهدای سانحه سقوط هلی‌کپتر مقام‌های ایرانی اعلام کرد: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان در صفحه ایکس خود نوشت: با تأسف اطلاع یافتیم که جلالت مأب آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حجت الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، جناب امیر عبداللهیان وزیر امور خارجهٔ جمهوری اسلامی و شماری از همراهان شان در سانحهٔ سقوط هلی‌کوپتر در استان آذربایجان شرقی ایران جان باختند که موجب اندوه و تأثر خاطر گردید.

اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غمشریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم. 

از درگاه خداوند سبحان برای روانشاد سید ابراهیم رئیسی و همراهان شان رحمت و مغفرت الهی و برای خانواده های قربانیان و ملت بزرگ ایران صبر و استقامت مسألت دارم.

بالگرد حامل رئیس‌جمهور که برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و رئیس‌جمهور و هیات همراه وی به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۲-۳۱ ۰۹:۳۷

شهادت رییس جمهورعزیزآیت الله رییسی ودکترامیرعبداللهیان وزیرپرقدرت امورخارجه ونماینده ولی فقیه واستانداروتمام همراهان بالگردراخدمت رهبرعالم وفرزانه حضرت آیت الله خامنه ای .وخدمت ملت مسلمان وشریف ایران وخانواده محترم عزیزان تسلیت عرض مینمایم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۲:۰۷

بنام خدا.قلبا برای ریاست محترم جمهوری ایران ایت الله رئیسی وزارت خارجه وهمراهان ناراحتم.بخداقسم.خداگل چین کرده رحمت خدا برانان باد.

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۷:۵۵

این جانب محمد ( رحیمی ) شهادت جلالت مآب ریس جمهوری اسلامی ایران با دیگر بزرگان این مملکت از صمیم قلب تسلیت عرض نموده و برای مردم شریف ، باعزت و قهرمان جمهوری اسلامی ایران از بارگاه ایزد منان صبر جیل خواهانم محمد ( رحیمی ) یک تن از جوانان اتباع به نمایندگی مردم محاجرین هزاره حضور در این خاک مقدس