• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403023122608
  • خبرنگار : 71282

خط اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت مسکن کارگران

خط اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت مسکن کارگران

با اعلام معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی با هدف حمایت از ساخت مسکن کارگری در قالب تعاونی‌های مسکن در کشور اختصاص می‌یابد.

به گزارش ایسنا، برابر قانون اساسی کشورمان داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت‌ها طبق این اصل موظف به تامین مسکن شده‌اند. در اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف شده با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به ویژه کارگران و روستانشینان زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

در حال حاضر ظرفیت‌های قانونی بسیاری برای تأمین مسکن کارگران وجود دارد و کارشناسان معتقدند که در ماده ۱۴۹ قانون کار برای تامین مسکن کارگران تکالیفی بر عهده جامعه کارفرمایی گذاشته شده است که می‌توان با استناد به این ماده قانونی، از ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای ساخت مسکن استفاده کرد و کارفرمایان را برای تامین زمین و مسکن کارگران مشارکت داد.

تا پایان سال گذشته بیش از ۲۹۳ تعاونی مسکن جهش کارگری در ۲۵ استان کشور با ظرفیت احداث بیش از ۷۵ هزار واحد مسکونی تشکیل شد.

در سیصد و بیست و یکمین نشست شورای عالی کار سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد قرارگاه ویژه مسکن کارگران با هدف تأمین زمین و کاهش هزینه‌های تمام‌شده ذیل شورای سیاست‌گذاری مسکن وزارت تعاون خبر داد.

به گفته وی در بحث ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی که برای آحاد مختلف جامعه پیش بینی شده وزارت تعاون در تلاش است کمک ویژه‌ای به جامعه کارگری در حوزه مسکن انجام شود.

آنطور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته در خصوص ساخت مسکن کارگری، قرارگاه مسکن تشکیل شده و وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت تعاون و مسئولان ذیربط تلاش می‌کنند تا فرآیندها کوتاه شود. بانک رفاه کارگران هم متولی تسهیلات تعاونی‌های کارگری شده تا کارهای به نحو شایسته پیش برود.

خط اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت مسکن کارگران

طی روزهای اخیر، حامد ویس کرمی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیش‌بینی خط اعتباری ۸۰۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت و پشتیبانی از تعاونی‌های کشور به منظور ارتقای سهم بخش تعاون به ۲۵ درصد خبر داد و گفت: از این مقدار مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان با هدف حمایت از احداث مسکن کارگران در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن، در سراسر کشور برنامه‌ریزی و اختصاص داده شده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن نیز به تازگی از تامین ١۴٠ هزار واحد مسکن کارگری خبر داده و گفته است: در هر منطقه‌ای که بتوانیم زمین را تامین کنیم نسبت به ارایه زمین برای مسکن کارگران اقدام می‌کنیم اما این اراضی به پیمانکاران تعلق نمی‌گیرد بلکه اگر مدیران صنایع بتوانند در مناطقی که اراضی تامین شده برای کارگران مسکن بسازند،با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت. 

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به درآمد پایین کارگران، دولت چه روشی برای خانه‌دار کارگران به کار گرفته است؟گفت: اعتقاد داریم اگر صنایع پای کار بیایند بهترین روش برای خانه‌دار کردن کارگران است چراکه صنایع می‌توانند در زیرساخت ‌سازی کمک کنند.

مالکی با بیان اینکه این اراضی به صورت رایگان و ٩٩ ساله در اختیار کارگران قرار می‌گیرد،‌خاطرنشان کرد: در برخی از پروژه‌ها شهرک سازی خواهد شد و در الحاق محدوده‌ها، بخشی را برای ساخت مسکن کارگران تفکیک خواهیم کرد و قرار نیست در بیابان برای کارگران خانه بسازیم.

 طبق گزارش‌ها سال قبل یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شد که از این میزان ۱۰ درصد معادل ۱۰۰ هزار واحد مربوط به کارگران بوده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر موضوع تامین مسکن ارزان به یکی از مشکلات و دغدغه‌های اساسی در کشور تبدیل شده و افزایش تقاضای مسکن نیاز به ساخت و عرضه مسکن را بیش از پیش ضروری ساخته است. به اعتقاد کارشناسان طرح نهضت ملی مسکن در صورت اجرای موفق تاثیر بسزایی در کنترل قیمت مسکن و خانه‌دار شدن آحاد جامعه به ویژه اقشار کم درآمد و کارگران خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha