• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403023122735
  • خبرنگار : 71588

دیدار سالیوان و نتانیاهو با محوریت دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با ریاض

دیدار سالیوان و نتانیاهو با محوریت دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با ریاض

مشاور امنیت ملی آمریکا درجریان دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به بررسی احتمال دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض پرداخت.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های عبری‌زبان گزارش دادند جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه وارد اراضی اشغالی شد و سفر خود را با دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آغاز کرد.

براساس گزارش روسیا الیوم، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سالیوان از نتانیاهو خواست عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه با «استراتژی سیاسی» برای آینده فلسطین همراه باشد.

در همین راستا، روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» با انتشار گزارشی نوشت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ازای پیشبرد اقدامات رژیم صهیونیستی برای آرام کردن اوضاع در غزه، تلاش می‌کند تا شتاب پرونده «عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل» را حفظ کند.

پایگاه خبری «آکسیوس» نیز گزارش داد به‌رغم شانس اندک دستیابی به این توافق بزرگ با تل‌آویو در حال حاضر، ایالات متحده به تلاش و فعالیت خود درخصوص پیشنویس توافقنامه دفاعی میان عربستان و آمریکا ادامه می‌دهد و آن شامل حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای عربستان است.

مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دو جانبه با عربستان دست یابند و سپس آن را به نتانیاهو ارائه کنند. برنامه‌ریزی شده است که این توافق شامل پایان دادن به عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و پایبندی به راهکار تشکیل دو دولتی باشد.

از سوی دیگر، دفتر بنیامین نتانیاهو با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سالیوان و نتانیاهو درجریان دیدار با یکدیگر در شهر قدس درخصوص تداوم جنگ غزه به‌ویژه رفح و ارائه کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در این بیانیه همچنین آمده است که دو طرف طی این دیدار همچنین درخصوص امکان بازگشت اسرای صهیونیست و رخدادهای جبهه شمالی رایزنی کردند.

مشاور امنیت ملی آمریکا عصر یکشنبه با «تزاخی هانگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

از سوی دیگر، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سالیوان با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نشست‌ سازنده‌ای برگزار کرد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را درجریان رایزنی با وی درخصوص جنگ غزه قرار داد.

سالیوان با نتانیاهو و اعضای تیمش در مورد نشست‌هایش در عربستان و همچنین جنگ غزه و لزوم کاهش تلفات غیرنظامیان گفت‌وگو کرد.

وی بار دیگر بر لزوم مرتبط ساختن عملیات نظامی رژیم صهیونیستی با یک استراتژی سیاسی که می‌تواند شکست دائمی حماس، آزادی همه اسرا و فراهم کردن آینده‌ای بهتر برای غزه را تضمین کند، تاکید کرد.

سالیوان همچنین بر موضع ثابت جو بایدن درخصوص شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه و اتخاذ اقدامات ملموس برای تضمین ورود کمک‌های بیشتر به غزه تاکید کرد.

پیشتر ولیعهد عربستان در «ظهران» میزبان «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا بود که در این دیدار روابط استراتژیک بین دو کشور و راه‌های تقویت آن در تمام زمینه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار چارچوب تقریبا نهایی طرح‌های توافقات استراتژیک بین عربستان و آمریکا و تلاش‌های نهایی برای تکمیل آنها، همچنین اقداماتی که دو طرف درباره پرونده فلسطین انجام می‌دهند از جمله آنچه «ایجاد روندی معتبر به سوی راه حل دو دولتی و پاسخگویی به خواسته‌های ملت فلسطین و حقوق مشروعشان» می‌خوانند، بررسی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha