• دوشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403023123237
  • خبرنگار : 71415

آخرین فرمانده آمریکایی در افغانستان: به بایدن هشدار داده بودم وضعیت وخیم خواهد شد

آخرین فرمانده آمریکایی در افغانستان: به بایدن هشدار داده بودم وضعیت وخیم خواهد شد

آخرین فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان پیش از خروج از این کشور اظهار کرد بارها به دولت جو بایدن پیش از تکمیل این خروج هشدار داده بود که وضعیت امنیتی در افغانستان «خیلی سریع بسیار وخیم خواهد شد.»

به گزارش ایسنا، «آستین اسکات میلر»، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا که در زمان اجرای فرآیند خروج این ارتش در سال ۲۰۲۱ از افغانستان فرماندهی نظامیان آمریکایی در این کشور را بر عهده داشت در شهادت خطاب به قانونگذاران آمریکایی مسئول تحقیقات درباره اتفاقات ناگوار فرآیند ترک افغانستان تصریح کرد بارها به واشنگتن هشدار داده بود که در آینده وضعیت امنیتی افغانستان «خیلی سریع بسیار وخیم می‌شود.»

اسکات میلر آخرین فرمانده چهار ستاره آمریکایی مستقر در کابل و جدیدترین شاهدی است که خطاب به قانونگذاران تحقیق کننده درباره مدیریت فاجعه‌بار خروج از افغانستان در سال ۲۰۲۱ توسط دولت جو بایدن به ایراد شهادت می‌پردازد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت، متن شهادت‌های میلر در جریان یک جلسه در پشت درهای بسته در ماه گذشته میلادی با اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آورده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت میلر گفت در ژوئیه ۲۰۲۱  همچنان که دوره فرماندهی او در افغانستان به پایان نزدیک می‌شد شدیدا از این موضوع آزرده خاطر بود که دولت بایدن «درکی از خطرات ندارد» و یک بار به یک فرمانده ارشد یگان تفنگداران دریایی ارتش آمریکا که مسئول برنامه‌ریزی فرآینده خارج‌سازی سربازان از افغانستان بود گفت که خود را برای «شرایط واقعا وخیم» آماده کند.

این ژنرال آمریکایی در شهادت‌های خود گفته است: «من زمانی که در حال کناره‌گیری از سمتم بودم آینده خوبی را برای افغانستان پیش‌بینی نمی‌کردم. آرزو می‌کردم کاش بیشتر تلاش می‌کردم تا دیدگاه‌های من از کابل به برنامه‌ریزهایی که در واشنگتن برنامه‌های خروج را تنظیم می‌کردند به صورت مداوم منتقل و ارائه شود.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی صحبت‌های میلر در این جلسه حالا می‌تواند از سوی منتقدان جو بایدن پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر برای بی‌اعتبار ساختن سیاست خارجی او که آشوب و استیصال زیادی را در کابل با به قدرت رسیدن طالبان به بار آورد مورد استفاده قرار بگیرد.

میلر در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ بعد از کنار رفتن از فرماندهی نظامیان آمریکایی در افغانستان بازنشسته شد اما او در زمره ۲۰ نفر شاهدی است که تا کنون با قانونگذاران مسئول تحقیقات درباره خروج فاجعه‌بار از افغانستان ملاقات داشته و به ایراد شهادت پرداخته‌اند.

«مایکل مک‌کال»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا قرار است تابستان آینده گزارشی در شرح یافته‌های تحقیقات منتشر کند.

واشنگتن پست نوشت میلر در گفتگو با این روزنامه گفت که چیز جدیدی برای اضافه کردن به این گزارش ندارد. یک منبع وابسته به میلر گفت او داوطلبانه به دیدار اعضای این کمیته رفت چون می‌خواست قانونگذاران کنگره توصیه‌های او و چالش‌هایی که در حین پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در افغانستان با آنها مواجه شد را دریابند.

مک‌کال در بیانیه‌ای اعلام کرد شهادت‌های میلر فاش کردند که چطور دولت جو بایدن «دستور شتاب‌زده‌ای برای حالت صفر» صادر و با آن سقوط افغانستان و تراژدی خشونت آمیز در حین عجله پنتاگون برای خارج ساختن هر تعداد افراد ممکن را تسهیل کرد.

دولت بایدن و متحدانش در کنگره آمریکا از تحقیقات انجام شده زیر نظر «مک‌کال» انتقاد درباره این خروج انتقاد کرده و او را به نادیده گرفتن تصمیمات اشتباهی که دونالد ترامپ در زمان ریاست جمهوری‌اش درباره افغانستان گرفت نظیر توافق با طالبان، تعیین ماه مه ۲۰۲۱ به عنوان ضرب‌الاجل تکمیل خروج نظامیان از افغانستان و وضع شرایط ناچیز برای طالبان کردند.

یک مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید به واشنگتن پست از تصمیمات بایدن درباره افغانستان دفاع کرده و گفت پایان دادن به این جنگ «کار درستی بود» چون به آمریکا اجازه داد بر چالش های دیگر از جمله جنگی که شش ماه بعد از آن در اوکراین شروع شد تمرکز کند.

میلر که دوره فرماندهی‌اش در افغانستان از سپتامبر ۲۰۱۸ شروع شد به قانونگذاران گفت از مارس ۲۰۲۰ کمی بعد از موافقت دولت ترامپ با خارج کردن همه سربازان آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ احساس کرد که افغانستان «روی آتش قرار گرفته است.»

او تاکید کرد هر چه سال ۲۰۲۱ می گذشت و حضور نظامیان آمریکا در افغانستان کمتر می‌شد نسبت به وضعیت پرسنل نظامی آمریکایی که دور از کابل در استان هلمند مستقر بودند «ترسی فزاینده پیدا می کرد.»

او گفت که از نظر او «هضم توافق صورت گرفته برای افغانها دشوار بود.»

شبه نظامیان طالبان خواستار آزادی ۵۰۰۰ اسیر شده بودند و مرتبا به نیروهای دولت سابق افغانستان حمله می‌کردند. میلر اظهار کرد که نگران بود بعد از ضرب‌الاجل اول مه شبه‌نظامیان طالبان شروع به حمله به آمریکایی‌ها کنند.

دولت بایدن بعد از به سنجش برنامه‌های خودش تا ماه آوریل پرداخت و اعلام کرد تا ماه سپتامبر همه نیروها را از افغانستان خارج خواهد کرد. میلر خطاب به پرسش‌های قانونگذاران دموکرات یک سری چالش‌های خود در دوره دونالد ترامپ را نیز بر شمرد.

به نوشته واشنگتن پست میلر زمانی که وارد افغانستان شد فرماندهی حدود ۱۵۰۰۰ سرباز آمریکایی را متقبل شد اما بعدا یک بررسی را به عمل آورده و اعلام کرد می‌تواند تعداد این سربازان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد. او اظهار کرد که حملات هوایی را علیه طالبان افزایش داد تا آنها را برای مذاکره کردن تحت فشار بگذارد.

دولت دونالد ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ توافق با طالبان را در حالی که به گفته میلر مقام‌های ارشد افغانستان را از مذاکرات کنار گذاشته بود امضا کرد. ترامپ اواخر همان سال دستور به کاهش هر چه بیشتر سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان داده و نخست این تعداد را به ۴۵۰۰ سرباز رساند و بعدا کمی پیش از آنکه از ریاست جمهوری کنار برود این تعداد را به ۲۵۰۰ سرباز کاهش داد.

میلر به این کمیته گفت در آن زمان بر این باور بود که تعداد ۲۵۰۰ سرباز می‌تواند تا مدتی نامعلوم کافی باشد اما زمانی ممکن است بنا به احتیاط افزایش سربازان لازم شود.

به گفته او، در آن زمان وضعیت امنیتی در افغانستان در حال «خونریزی آهسته» بود.

او تاکید کرد دولت بایدن بعد از روی کار آمدن رویکردی متعارف‌تر را در پیش گرفت و دیگر «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا مجبور نبود به سراغ او بیاید و وزارت دفاع نیز به چنین کاری از سوی بلینکن حساسیت نشان می‌داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha