• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۲
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403030100118
  • خبرنگار : 50072

مخالفت آمریکا با مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها

مخالفت آمریکا با مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها

وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا اظهار کرد که آمریکا با مالیات جهانی بر عایدی سرمایه میلیاردرها مخالف است.

به گزارش ایسنا، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده گفت که دولت بایدن با مالیات جهانی بر میلیاردرها که توسط برزیل معرفی شده مخالف است. برزیل برای اولین بار، مالیات ۲ درصدی بر حدود ۳۰۰۰ میلیاردر را در ماه فوریه پیشنهاد کرد و از آن زمان تاکنون، فرانسه، آلمان، اسپانیا و آفریقای جنوبی آن را تایید کردند.

برزیل که در سال جاری ریاست دوره‌ای اقتصادهای بزرگ گروه ۲۰ را بر عهده گرفته است، از این سازمان می‌خواهد که رویکردی واحد را برای مالیات بر عایدی سرمایه ابر فراثروتمندان اتخاذ کند. این کشور آمریکای جنوبی که هفتمین جمعیت بزرگ جهان را دارد، از مالیات بر عایدی سرمایه جهانی حمایت می‌کند تا از انتقال سرمایه میلیاردرها به بهشت‌های مالیاتی خارج جلوگیری کند.

مقامات ارشد برزیل، فرانسه، اسپانیا، آلمان و آفریقای جنوبی پیشنهاد کرده‌اند که میلیاردرها باید مالیاتی بپردازند که معادل ۲ درصد از کل ثروت آنها در سال است و کسانی که از این ایده حمایت کردند بر این باور هستند که این برنامه، شکاف نابرابری ثروت را کاهش و در عین حال به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا با افزایش درآمدهای مالیاتی جمع‌آوری‌شده، هزینه بیشتری برای برنامه‌های اجتماعی در نظر بگیرد.

به گزارش وال استریت ژورنال، یلن که قرار است اواخر هفته با وزرای دارایی گروه هفت کشورهای صنعتی دیدار کند، در این مورد گفت که دولت بایدن با این ایده مخالف است.

وی می‌گوید: ما به مالیات تدریجی اعتقاد داریم اما از مالیات بر عایدی سرمایه میلیاردرها بر اساس برخی ترتیبات جهانی مشترک حمایت نمی‌کنیم.

ایالات‌متحده یکی از معدود کشورهای جهان است که بر اساس درآمد خارج از کشور از افراد مالیات می‌گیرد، بنابراین، حتی اگر آمریکایی‌های ثروتمند کشور را ترک کنند و در منطقه‌ای با مالیات کم مستقر شوند، همچنان باید اظهارنامه‌های خود را به خدمات درآمدهای داخلی آمریکا ارائه کنند.

در سال ۲۰۲۱، یلن یکی از سرسخت‌ترین حامیان حداقل مالیات بر عایدی سرمایه بر شرکت‌ها بود و آنها را ملزم به پرداخت حداقل مالیات ۱۵ درصدی در حوزه‌های محل فعالیت خود می‌کرد. اما مخالفت جمهوری‌خواهان با این پیشنهاد مانع از تصویب آن شد و در عوض، کاخ سفید طرحی را مطرح کرده است که بر اساس آن آمریکایی‌هایی که دارایی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار دارند ملزم می‌شوند سالانه ۲۵ درصد مالیات بر عایدی سرمایه بر تمام درآمدهای خود، ازجمله سودهای سرمایه‌ای محقق نشده پرداخت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha