• سه‌شنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030100441
  • خبرنگار : 71661

مچ‌گیری خبرنگار آمریکایی از اظهارات بی‌اساس مقام آمریکایی درباره دادگاه لاهه

مچ‌گیری خبرنگار آمریکایی از اظهارات بی‌اساس مقام آمریکایی درباره دادگاه لاهه

خبرنگار حاضر در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا، اظهارات این سخنگو را درباره عدم صلاحیت قضایی دیوان کیفری بین‌المللی در غزه زیر سوال برد و او را شدیدا به چالش کشید.

به گزارش ایسنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری که در آن تلاش دیوان کیفری بین‌المللی برای بازداشت سران رژیم صهیونیستی را محکوم کرد، در پاسخ به پرسش‌های یکی از خبرنگاران در دفاع از اقدام این دیوان ناتوان ظاهر شد.

در روز دوشنبه «کریم خان» دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی گفت این دادگاه به دنبال صدور حکم بازداشت برای چهره‌های مرتبط با درگیری‌های اخیر غزه است، از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی. این حکم به دلیل متهم‌شدن این مقامات به جنایت علیه بشریت صادر خواهد شد.

این درخواست دادستان کل دادگاه لاهه واکنش‌های فراوانی را در پی داشت، از جمله از سوی آمریکا که شدیدا با آن مخالفت کرد.

میلر با ادعای اینکه دیوان کیفری بین‌المللی در غزه صلاحیت قضایی ندارد و رژیم صهیونیستی باید امور قضایی در این باریکه را مدیریت کند، گفت: «ما با تشکیل کشور مستقل فلسطین موافق هستیم و این کشور پس از تشکیل، می‌تواند به اساسنامه رُم پیوسته و عضو دیوان کیفری بین‌المللی شود.»

یکی از خبرنگاران حاضر در این نشست خبری در واکنش به این اظهارات میلر پرسید که تا زمان تشکیل کشور فلسطین، فلسطینیان شکایت خود را به چه نهادی ارائه کنند؟

میلر در پاسخ به این پرسش، از اظهارات صریح اجتناب کرد و به تلاش‌های ادعایی آمریکا برای بررسی تبعیت رژیم صهیونیستی از قوانین بین‌المللی اشاره کرد، که خبرنگار به او اجازه صحبت کردن نداد و گفت: «بگذار فعلا روی مسئله صلاحیت قضایی تمرکز کنیم. الان چه کسی در آنجا صلاحیت قضایی دارد؟»

در این لحظه فضا برای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چالش‌برانگیز شد و او وارد مکالمه‌ای متشنج با خبرنگار حاضر در نشست شد که در ادامه می‌خوانیم؛

میلر: دولت اسرائیل در غزه صلاحیت قضایی دارد...

خبرنگار: در غزه؟ غزه‌ای که (هنوز) کاملا اشغال نشده است؟ فلسطینیان باید شکایت خود را به دادگاه‌های اسرائیل ببرند؟!

میلر: ما (دولت آمریکا) هم صلاحیت قضایی داریم!

خبرنگار: شما صلاحیت قضایی دارید؟! ببخشید، چطور چنین صلاحیتی دارید؟!

میلر: بله، به دلیل سلاح‌هایی که (به اسرائیل) فرستاده‌ایم... قانون «لیهی» را ببینید (قانونی که براساس آن واشنگتن حق ندارد برای طرف‌های ناقض حقوق بشر سلاح بفرستد)

خبرنگار: اینکه صلاحیت قضایی کیفری نیست!

میلر: نه، کیفری نیست، ولی...

خبرنگار: بله، (اسم) این صلاحیت قضایی نیست! شما مدتی در وزارت دادگستری کار می‌کردید! واقعا که! آمریکا (در غزه) صلاحیت قضایی ندارد!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نهایت با طرح ادعاهایی تکراری و کلی درباره حمایت واشنگتن از تاسیس کشور مستقل فلسطین، بحث را به پایان رساند و به سراغ خبرنگاری دیگری رفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۰۱ ۱۵:۱۷

امریکا با این کار وکمک کردن به قاتل کودکان وجهه واعتبار خود را از دست داده وبیشتر هم خواهد شد زمانی که هیچ کشوری به امریکا توجه نکند وان را یک تروریست بین المللی بدانند (انشاالله)