• چهارشنبه / ۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403030200973
  • خبرنگار : 71129

لهستان به سپر آسمان اروپا می‌پیوندد

لهستان به سپر آسمان اروپا می‌پیوندد

نخست وزیر لهستان گفته که در روزهای آینده او و دیگر رهبران اتحادیه اروپا طرح‌هایی را برای شبکه دفاع موشکی «گنبد آهنین» به سبک رژیم صهیونیستی ارائه خواهند کرد. با این حال، رهبران مخالف در ورشو می‌گویند چنین سیستمی در درجه اول به نفع صنعت تسلیحات آلمان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بانک توسعه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که به لهستان ۳۰۰ میلیون یورو برای ایجاد یک سیستم ماهواره‌ای شناسایی می‌دهد که در نهایت با شبکه دفاع موشکی گسترده در اتحادیه اروپا ادغام خواهد شد.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، «دونالد تاسک» نخست‌وزیر لهستان در نشست خبری با رئیس این بانک در ورشو گفت: « ایجاد گنبد آهنین در برابر موشک‌ها و پهپادها ضروری است. هیچ دلیلی وجود ندارد که اروپا سپر دفاع موشکی خود را نداشته باشد.»

وی افزود: «سامانه‌های ماهواره‌ای و شناسایی بخش مهمی از این پروژه خواهند بود، که تا چند روز دیگر به همراه دیگر سران اروپایی ارائه خواهم کرد. ایده دفاع هوایی کاملا اروپایی دارد به یک واقعیت و یک اقدام عملی بدل می‌شود.»

گنبد آهنین اروپایی مطرح شده از سوی تاسک یک پروژه تحت رهبری لهستان نخواهد بود. در عوض، لهستان به طرح سپر آسمان اروپا (ESSI) می‌پیوندد که اولین بار توسط اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در سال ۲۰۲۲ پیشنهاد شد.

بیش از ۲۰ کشور دیگر اتحادیه اروپا از آن زمان این ابتکار عمل را امضا کرده اند و تاسک پس از دیدار با «مت فردریکسن» نخست وزیر دانمارک در ماه گذشته میلادی از قصدش برای پیوستن لهستان به این پروژه صحبت کرد.

قبل از اینکه حزب «پلتفرم مدنی» تاسک سال گذشته قدرت را در دست بگیرد، حزب محافظه کار قانون و عدالت  لهستان از پیوستن به این طرح به رهبری آلمان خودداری کرده بود.

حزب قانون و عدالت لهستان هنوز هم حزب اپوزیسیون پیشرو در کشور است و با این ایده مخالف است.

«ماریوش بلاشاک»، وزیر دفاع سابق لهستان ماه گذشته استدلال کرد که طرح سپر آسمان اروپا «به نفع صنعت تسلیحات آلمان» است و «بسیار گران‌تر و بسیار کمتر پیشرفته‌تر» از سیستم دفاعی هوای موجود لهستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha