• چهارشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8402-03653

”انتخابات 7 قطبي“ گفت‌وگوي ايسنا با مصطفي كواكبيان: تكثر افكار به جاي تكثر افراد تنها يك ونيم درصد نخبگان داخل حاكميت، عضو هيات علمي دانشگاه‌ها هستند

”انتخابات 7 قطبي“
گفت‌وگوي ايسنا با مصطفي كواكبيان:
تكثر افكار به جاي تكثر افراد
تنها يك ونيم درصد نخبگان داخل حاكميت، عضو هيات علمي دانشگاه‌ها هستند

دكتر مصطفي كواكبيان يكي از كانديداهاي عرصه‌ي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري كه خود را به عنوان نماينده‌ي نخبگان خارج از قدرت مي‌داند، مي‌گويد كه افراد نخبه‌تر و باسوادتر از شخص خودش در خارج از قدرت وجود دارند اما وي به دليل حمايت احزاب عضو جبهه تحكيم دموكراسي و يا در دست داشتن يك حزب، روزنامه و تريبون‌هايي كه مي‌تواند از طريق آنها انديشه خود را به مردم عرضه كند، ”پرچم نخبگان خاموش خارج از قدرت“ را برافراشته است.

وي خود را علاوه بر اينكه جوان ترين نامزدهاي رياست جمهوري آنهم با بيش از 15 سال سابقه روزنامه نگاري معرفي مينمايد در عين حال خود را تنها كانديداي داراي مدرك دكتراي علوم سياسي، مي‌داند و مي‌گويد: تنها كانديدايي هستم كه بصورت اجماعي از سوي 14 حزب خارج از قدرت حمايت مي‌شوم و افتخارم اينست كه پس از30 سال فعاليت مستمر شبانه‌روزي سياسي و سالها فعاليت علمي،پژوهشي و آموزشي به عنوان استاديار علوم سياسي دانشگاه هنوز در محله‌ي نظام‌آباد تهران ساكن هستم.

وي تحصيلات حوزوي ، سوابق مذهبي ، وضعيت زندگي و برخورداري مالي خود را تا حدود زيادي نشانگر بروز و ظهور صفات رياست جمهوري در خود مي‌داند.

مديرمسؤول روزنامه‌ي مردمسالاري، روزنامه‌ي متبوعش را بعد از يكي دو روزنامه‌ي مطرح خصوصي، پرتيراژترين روزنامه‌ي اصلاح‌طلب مي‌داند و با توجه به وقت كمي كه به گفته‌ي خودش به دليل مشغله‌ي كاري و فكري براي فعاليت مطبوعاتي گذاشته است به عملكرد روزنامه‌ي مردم‌سالاري نمره بالاي 17 مي‌دهد.

كواكبيان حداقل تا اين مقطع خود را يكي از كم‌خرج‌ترين كانديداها معرفي مي‌كند.

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه‌ي سلسله نشست‌هاي انتخاباتي خود با عنوان "تا انتخابات نهم" گفت‌وگويي را با وي به انجام رسانده است كه در پي مي‌آيد:

دبيركل حزب مردمسالاري تكثر كانديداها را به عنوان يكي از عوامل ايجاد رقابت كه مي‌تواند مشاركت حداكثري را تحقق ببخشد، عنوان كرد و گفت: رقابت نبايد بين يك سليقه‌ي خاص صورت بگيرد يعني تكثر افكار بايد به جاي تكثر افراد صورت گيرد. به عبارت واضح‌تر بايد تكثر وجود داشته باشد اما تكثر در سلايق و تنوع در افكار مختلف تا به اين صورت رقابت شكل منطقي و عقلاني به خود بگيرد.

وي با بيان اينكه در بحث رقابت اگر گفته شود بايد دو قطبي يا سه قطبي انتخابات را شكل داد پذيرفته نيست، ادامه داد: همچنين اگر قانون رعايت نشود يك رقابت سالم تحقق نمي‌يابد لذا بايد بر اساس قانون هركسي كه واجد شرايط است در عرصه‌ي رقابت حضور داشته باشد.

اين فعال سياسي با اعتقاد بر اينكه سه جريان درون محافظه‌كاران و سه جريان درون اصلاح‌طلبان و يك جريان خارج از قدرت مي‌توانند به شرط وجود حاكميت قانون با هم صف‌آرايي و رقابت داشته باشند، اظهار داشت: البته جريان اصلاح‌طلب و محافظه‌كار مي‌توانند بر سر كانديداتوري هاشمي رفسنجاني با همديگر يكي از اين 7 قطب مذكور را كاهش دهند و اين در حاليست كه اگر جريان معتدل راست با جريان عملگراي اصلاح‌طلب به همديگر برسند مي‌توان در جريان انتخابات آتي 6 قطب را متصور شد كمااينكه اگر جريان محافظه‌كار سنتي با جريان افراطي راست در كنار يكديگر به اجماع برسد انتخابات 5 قطبي خواهد بود همانگونه كه اگر جريان ارزشگراي اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبان قدرت‌گرا به وحدت برسد همراه با يك جريان خارج از قدرت 4 قطب را تشكيل مي‌دهند يعني اصلاح طلبان ،محافظه كاران ،طرفداران هاشمي رفسنجاني و نئواصلاح طلبان يا همان جبهه تحكيم دموكراسي .پس بايد گفت كه به هرحال انتخابات ما بيش از 3 قطب خواهد داشت.

مديرمسؤول روزنامه‌ي مردمسالاري با بيان اينكه رقابت با حاكميت قانون مي‌تواند مشاركت حداكثري را با خود داشته باشد، خاطرنشان كرد: حال اين مسأله مي‌خواهد با تكثر كانديداها باشد و يا كانديداها محدودتر باشند اما به هرحال بايد تكثر و تنوع افكار در آن جلوه كند.

اين كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سؤال كه اگر شما مدعي نمايندگي نخبگان خارج از قدرت هستيد و اگر درون قدرت بودن يك امتياز منفي محسوب مي‌شود چرا براي ورود به قدرت تلاش مي‌كنيد؟ با بيان اينكه ما نمي‌گوييم قدرت في حد نفسه يك امر مذموم است، ادامه داد: اگر به اين مسأله اعتقاد داشتيم هيچ وقت كانديدا نمي‌شدم. ما بر اين اعتقاديم كه قدرت بايد چرخش داشته باشد و گردش قدرت نبايد فقط بين يك عده خاص محدود شود و افراد فراوان ديگري با تماميت‌خواهي و انحصارطلبي يك عده ي محدود ناديده گرفته شوند.

كانديداي جبهه‌ي تحكيم دموكراسي با بيان اينكه مدعي‌ام بسيار افراد نخبه‌تر و باسوادتر از خودم در خارج از قدرت حضور دارند، دسترسي خود به تريبون‌هاي مختلف و مسؤوليت يك حزب و روزنامه را عامل برافراشته شدن پرچم نخبگان خارج از قدرت به دست خود دانست و گفت: همه‌ي حرف ما اين است كه نخبگان خارج از قدرت عرصه‌اي را فراهم كنند كه گردش نخبگان به معناي واقعي صورت گيرد و اين گونه نباشد كه فقط صندلي‌ها جابجا شود و آدمها همان آدمهاي قبلي باشند بلكه ما به دنبال تغيير آدم‌ها هستيم و بر اين باوريم كساني كه بالاي 20 سال در دستگاههاي اجرايي مديريت كرده‌اند بايد به استراحت بپردازند و تنها از تجارب آنها استفاده شود و عرصه براي نيروهاي تازه نفس‌تر با ايده هاي ابتكاري و ديدگاههاي تازه و برنامه‌هاي جديد فراهم شود.

مديرمسؤول روزنامه‌ي مردمسالاري با اعتقاد بر اينكه كساني‌كه درون قدرت در طول 26 سال گذشته خدمت كرده‌اند از نخبه بودن برخوردارند در عين‌حال ابراز عقيده كرد: اما مجموعه‌ي اين نخبگان تنها 5/1 درصد از اعضاي هيأت علمي دانشگاهها را به خود اختصاص مي‌دهند به فرض اينكه بر اين باور باشيم كه بسيار عملكرد خوبي هم ارائه شده و مديريت‌هاي بسيار قوي نيز اعمال شده است پس از ربع قرن هم اكنون عدالت سياسي اقتضاء مي‌كند براي ديگران هم اين فضا فراهم شود.

كواكبيان با بيان اينكه آنهايي كه در قدرت هستند هرگز نخبه‌تر از عناصر خارج از قدرت نيستند، گفت: مجموعه‌ي عملكرد آنها محصولي به بار آورده كه امروز مردم ايران با دهها مشكل در عرصه‌ي روابط بين‌الملل، توسعه‌ي سياسي، مسائل فرهنگي و اجتماعي موضوعات اقتصادي و معضلات مربوط به تحول اداري مواجه هستند و ما معتقديم پديده‌هايي مثل بي عدالتي ،اعتياد، فقر، فحشاء، دختران فراري، كودكان كار و... گوشه‌هايي از عملكرد اين افراد است.

به گزارش ايسنا، اين كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست جمهوري كه پيش از اين ورود افراد نظامي به عرصه‌ي قدرت را از ديد حضرت امام خميني (ره) به صلاح مملكت ندانسته بود با تأكيد بر اينكه من اصلا مخالف اين مسأله كه نيروهاي مسلح با استعفا بتوانند وارد مسائل سياسي كشور شوند، نيستم ابراز عقيده كرد: معتقدم فعاليت در عرصه‌ي سياسي اقتضاء مي‌كند لااقل فردي كه قصد چنين كاري را دارد 4 الي 5 سال حزب تشكيل داده و يا فعاليتهاي سياسي ديگري داشته باشد و خارج از ذهنيت نظامي‌گري در عرصه‌ي سياست، تجربه و موفقيت كسب كرده باشد. كساني‌كه يك ماه قبل احكام نظامي مي‌دادند و كاملا روحيات نظامي دارند صرفا با يك استعفاء در عرض يك هفته نمي‌توانند رجال سياسي شوند البته اين در حاليست كه شايد قانون اين اجازه را به آنها بدهد.

اين تحليلگر سياسي با اعتقاد بر اينكه اگر چنين اتفاقي بيافتد و برخي از اين افراد در رأس امور اجرايي قرار بگيرند، ديگراني هم كه هم‌رديف آنها هستند و يا حتي از لحاظ سلسله مراتب نظامي از آنان بالاتر بوده اند ممكن است مدعي ورود به عرصه‌ي سياسي مي‌شوند، گفت: با توجه به اينكه اسلحه در دست اين افراد است، ملت همواره بايد دلهره داشته باشند اما اگر شخصي كاملا سياسي شد و در فعاليتهاي سياسي و جريانات سياسي خود را نشان داد و اطلاعات مربوط به روابط بين‌الملل، سياست خارجي را به خوبي كسب كرد، ديگر نمي‌شود آن را نظامي ناميد.

وي با بيان اينكه اگر اقبال مردمي به نظاميان وجود داشت، برخي امروز دائما تأكيد بر عدم نظامي بودن خود نمي‌كردند، ادامه داد: اين مسأله نشان مي‌دهد ذهنيت جامعه نسبت به نظاميان امكان رأي آوردن آنها را در عرصه‌ي انتخابات كمرنگ مي‌كند لذا امروز تلاش مي‌كنند كه بگويند ما نظامي نيستيم و امام خميني(ه) هم دربند «ل» وصيت نامه‌ي سياسي خود به همين دليل ورود نظاميان را در عرصه‌ي سياست و امور حزبي و جناحي به مصلحت نمي‌دانست چون با ورود آنها كشور با مشكلات ديگري مواجه مي‌شود.

كواكبيان با بيان اينكه اگر قرار بود حكومت نظاميان را بپذيريم، نيازي نبود مردم انقلاب كنند در عين‌حال اضافه كرد: در اواخر حكومت پهلوي دوم كابينه‌هاي نظامي وجود داشت لذا ما معتقديم نظاميان بهتر است ابتدا سياسي شوند چرا كه در سلسله مراتب امور نظامي روحيات ويژه‌اي حاكم است و اين افراد مي‌خواهند از اين طريق همه‌ي امور را پيش ببرند و اين در حاليست كه ما معتقديم در اين مقطع به روشهاي ديپلماتيك و چانه‌زني‌هاي سياسي كه كشور را به تيغ دشمنان نسپارد، نيازمنديم. البته مي‌گويم كه ما موافق حضور همه‌ي اشخاص باصلاحيت در عرصه‌ي انتخابات هستيم و افرادي هم كه قبلا نظامي بوده اند و هم اكنون در راس يك حزب و يا در عرصه‌ي سياست فعال هستند همانند ساير شهروندان مي توانند كانديدا شوند.

اين مدرس دانشگاه با تأكيد براينكه بنده بر اساس اصل 15 قانون اساسي كه شرايطي را براي نامزدهاي انتخاباتي بيان كرده خود را واجد اين شرايط مي‌دانم افزود: بر اساس اين اصل رييس جمهور بايد از رجال مذهبي و سياسي باشد كه قطعا مفهوم رجال مذهبي فقط به معناي روحاني بودن نيست.

كانديداي جبهه‌ي تحكيم دموكراسي با تاكيد بر برخورداري از نوعي دانش مذهبي در مورد سوابق خود در اين باره، توضيح داد: بنده بعنوان استاد فقه سياسي در دانشگاه علامه طباطبايي هستم و علاوه بر اين دانش‌آموخته‌ي دانشگاه امام صادق بودم تحصيلات خود را تا پايان سطح ادامه دادم لذا فكر مي‌كنم مصداق رجال مذهبي باشم. در مورد رجال سياسي هم تنها نامزدي هستم كه داراي مدرك علوم سياسي مي‌باشم و نه تنها دانش‌آموخته‌ي علم سياست در دانشگاه تربيت مدرس بودم بلكه چندين سال به عنوان عضو هيأت علمي در مقاطع مختلف تحصيلي به دانشجويان درس سياست مي‌دهم. علاوه بر اين بيشتر از 30 سال است كه در عرصه‌ي مسائل سياسي فعاليت مي‌كنم و از سن 14 سالگي فعاليت سياسي خود را با بازداشتي قبل از پيروزي انقلاب آغاز كردم.

كواكبيان تشكيل و تاسيس چندين حزب و عضويت در چندين جبهه‌ي سياسي و مشاركت در تأسيس خانه‌ي احزاب كشور را بعنوان ساير فعاليتهاي سياسي خود برشمرد و گفت: اگر بنده با اين سوابق رجل سياسي محسوب نشوم حتما رجال نظامي و دوستان پزشك و يا حتي تحصيلكرده‌هاي رشته مهندسي و ديگران مصداق رجال سياسي هستند!

مديرمسؤول روزنامه‌ي مردمسالاري، اداره‌ي دو، سه روزنامه‌ي محلي و سراسري و اداره‌ي يك حزب سراسري با 200 دفتر در شهرهاي مختلف كشور و اداره‌ي كميته‌ي تخصصي انديشه‌ي سياسي در دانشگاه علامه طباطبايي را بيانگر بخشي از جوهره‌ي مديريت خود معرفي كرد و ادامه داد: خوشبختانه شوراي نگهبان در دوره‌ي قبل اشخاصي مثل دكتر سيد محمود كاشاني را كه حتي يك روز هم در اين كشور وزير نبوده‌اند، تأييد صلاحيت كرد و با اين كار خود نشان داد كه مديريت هرگز به معناي سابقه‌ي وزارت نيست.

وي با بيان اينكه مسقط الرأسم سمنان است، اين مسأله را برطرف كننده‌ي هرگونه شبهه‌اي در ايراني الاصل بودن خود دانست و در عين‌حال گفت: تابعيت ايراني هم افتخار بنده است و در مورد امانت‌داري، تقوا عملكرد گذشته‌ي ما مي‌تواند سندي براي اثبات چنين صفاتي باشد. مضاف بر اينكه به لطف الهي بعد از 26 سال فعاليت مستمر شبانه‌روزي و سالها بعنوان استاديار علوم سياسي دانشگاه هنوز در محله‌ي نظام‌آباد تهران ساكن هستم و وضعيت زندگي و برخورداريهاي مالي‌ام تا حدود زيادي مي‌تواند نشانگر بروز و ظهور صفات مذكور باشد.

كانديداي جبهه‌ي تحكيم دموكراسي درباره‌ي اين مسأله كه آيا مردمسالاري با دموكراسي‌اي كه در جبهه‌ي تحكيم دموكراسي قصد تحكيم آن را داريد، متفاوت است يا خير؟ مردمسالاري را معادل با دموكراسي دانست و گفت: بايد توجه كرد همه‌ي آنچه كه به عنوان دموكراسي غربي مطرح ميشود مورد نظر ما نيست و ما عليرغم اينكه برخي از نكات مثبت غربي را تأكيد مي‌كنيم اما بر اين باوريم كه در صورتي كه به دموكراسي اسلام عمل شود اين دموكراسي به مراتب برتر و بالاتر از دموكراسي غربي است و اين همان نكته‌اي است كه امام خميني(ه) بارها بر آن تأكيد داشت.

مديرمسؤول روزنامه‌ي مردمسالاري در پاسخ به اين سؤال كه چه نمره‌اي به عملكرد خود در روزنامه‌ي مردمسالاري مي‌دهيد؟ توضيح داد: يكي از نكات غيرقابل اغماض اين است كه متأسفانه بنده نتوانستم تمام وقت خود را به روزنامه اختصاص دهم و به همين دليل بر اين باورم كه مردمسالاري يك روزنامه‌ي كاملا ايده‌آل نبوده است اما اين مسأله صرفا به اين دليل است كه بنده همزمان بايد اداره‌ي حزب را بر عهده مي‌داشته و همزمان با آن بايد بعنوان يك عضو هيأت علمي در دانشگاهها به تدريس، تحقيق و پژوهش مي‌پرداختم. كاملا مشخص است اگر يك استاد دانشگاه فقط بخواهد به وظيفه‌ي استادي خود بپردازد وقت كم مي‌آورد چه برسد به اينكه يك حزب سراسري را اداره كند و در كنار آن مديريت يك روزنامه‌ي محلي و يك روزنامه‌ي سراسري را توأما داشته باشد اما با توجه به اين مسأله به عملكرد خود در روزنامه‌ي مردمسالاري نمره‌ي بالاي 17 مي‌دهم.

كواكبيان درباره‌ي شمارگان روزنامه‌ي متبوعش با اشاره به اينكه اجمالا شمارگان روزنامه‌ها در سالهاي پس از 1379 تا حدود زيادي با افت تيراژ مواجه بوده، اظهار داشت: در چنين شرايطي اداره‌ي روزنامه بدون برخورداري از رانت حكومتي بسيار دشوار است. به ويژه آنكه برخي برخوردهاي قضايي نيز تحميل شرايط نامطلوب و خودسانسوري را بوجود مي‌آورد اما به لطف الهي عليرغم همه‌ي شرايط پس از يكي، دو روزنامه‌ي مطرح خصوصي، روزنامه‌ي مردمسالاري بعنوان پرتيراژترين روزنامه‌ي اصلاح‌طلب محسوب مي‌شود و اينكه برخي روزنامه‌ها يا دولتي‌اند يا حكومتي و براي آنان تنظيم دخل و خرج چندان شايد حائز اهميت نباشد اما براي يك روزنامه‌ي خصوصي كه مي‌خواهد هيچ‌گاه با توقف مواجه نشود و به موقع حقوق پرسنل خود را بپردازد و كاغذ كيلويي بالاي 5 هزار ريال را تأمين كند يك امر دشوار است. با اين حال ما مدعي هستيم كه نبايد روزنامه با برگشتي‌هاي زياد مواجه باشد.

دبيركل حزب مردمسالاري درباره‌ي چگونگي عضويت حزب متبوعش در جبهه‌ي دوم خرداد با بيان اينكه بنده صرفا به عنوان نماينده‌ي حزب همبستگي از سال 1377 تا امروز عضو شوراي هماهنگي جبهه‌ي دوم خرداد هستم در عين‌حال متذكر شد: اما به عنوان دبيركل حزب مردمسالاري در اين شورا حضور ندارم چراكه حزب تاكنون عضو اين گروهها نبوده است.

وي در مورد چرايي اين مسأله، گفت: يك بار اين تقاضا در جلسه مطرح شد و عليرغم اينكه 11 گروه از 15 گروه حاضر در جلسه رأي مثبت به عضويت حزب مردمسالاري دادند اما با ايجاد يك شبهه مبني بر اينكه بايد 12 گروه رأي مثبت مي‌دادند ما اصل تقاضاي خود را پس گرفتيم تا ببينيم درآينده چه پيش خواهد آمد.

مديرمسؤول روزنامه‌ي مردمسالاري، در پاسخ به اينكه فكر مي‌كنيد در ميان كدام اقشار شانس بيشتري براي انتخاب شدن داريد، با بيان اينكه فكر نمي‌كنم در حوزه‌هاي علميه رأي بالايي داشته باشم، خاطرنشان كرد: ممكن است تصور ديگري از بنده در ذهن برخي دوستان حوزوي ايجاد شده باشد اما اگر به گفت‌وگوي بيشتر با آنها بپردازم شايد اين تصور تصحيح شود. در بين دانشجويان، نخبگان و زنان هم بنده يك ارزيابي دقيقي از اين موضوع نداشته‌ام و اين در حاليست كه وقتي مي‌گوييم نخبگان، شامل نخبگان زن و مرد مي‌شود و در بحث نخبگان اگر منظور غيردانشگاهيان باشد جاي تأمل دارد. لذا بايد بحثها و ديدگاههاي ما به سمع و نظر همه‌ي عزيزان برسد و بعد اين نوع ارزيابي‌ها صورت گيرد.

كواكبيان دفاتر حزب مردمسالاري، 14 حزب جبهه‌ي تحكيم دموكراسي و كمكهاي دوستان، آشايان و خويشاوندان خود را بعنوان منابع مالي خود و هزينه‌هاي تبليغاتي‌اش برشمرد و اضافه كرد: تا امروز اجمالا جز پول چند بليط هواپيما به استانهاي مختلف هنوز چيز زيادي هزينه نكرده‌ايم كه آن هم به عهده‌ي دفاتر حزب بوده است. فكر مي‌كنم من حداقل تا اين مقطع يكي از كم‌خرج‌ترين كانديداها بوده‌ام البته بر اين اعتقادم كه تمامي كانديداها همه‌ي منابع مالي و ميزان هزينه‌هاي خود را بايد براي مردم به صورت شفاف اعلام كنند.

اين تحليلگر سياسي در ادامه‌ي گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه نبايد شك كرد كه ريش سفيدان جريان موسوم به راست براي اولين بار است كه بحث نظرسنجي را مطرح مي‌كنند، ادامه داد: در انتخابات گذشته اين جريان اصلا اعتقادي به بحث نظرسنجي نداشت و اصلح بودن را بدون پارامتر افكار عمومي مورد توجه قرار مي‌داد براي همين در اين دوره براي اولين بار است كه اين افراد دچار تحول فكري مثبت شده‌اند و صالح مقبول را بر اصلح غيرمقبول ترجيح مي‌دهند و از همين‌رو بحث نظرسنجي را مطرح مي‌كنند.

كواكبيان ادامه داد: نمي‌دانم در انتخاب لاريجاني در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب نظرسنجي صورت گرفته يا خير اما معتقدم با توجه به اينكه 5، 6 كانديدا در مقابل لاريجاني مطرح هستند جريان محافظه‌كار سنتي مي‌تواند مدعي باشد كه ممكن است مجموعه‌ي آراء 6 كانديدا بالاتر از لاريجاني باشد اما شخص لاريجاني در مقايسه با هريك از كانديداها از نظر مقبوليت برتري داشته باشد البته اين در حاليست كه بعضي معتقدند ممكن است احمدي‌نژاد، ولايتي و قاليباف هم به تنهايي بتوانند بالاتر از اين جاي بگيرند.

دبيركل حزب مردمسالاري در كل اين مسأله را تحول مثبتي ارزيابي كرد و ادامه داد: در عرصه‌ي فعاليتهاي سياسي فرزندان جريان محافظه‌كار بايد حرمت پيشكسوتان و ريش‌سفيدان و پدران معنوي خويش را داشته باشند.

كانديداي جبهه‌ي تحكيم دموكراسي در ارزيابي از سياستهاي انتخاباتي رسانه‌ي ملي و با اشاره به برگزاري نشستهاي انتخاباتي در اين رسانه با بيان اينكه به اصل برگزاري چنين ميزگردهايي خوشبين هستم و از آنها استقبال مي‌كنم، خاطرنشان كرد: اما سه نشست انتخاباتي كه پخش شد نشان داد كه آقايان صدا و سيما سه قطبي فكر مي‌كنند يعني از سه جريان چپ، راست و حاميان هاشمي در اين نشستها حضور داشتند. اين نگاه غلط است و نشان مي‌دهد صدا و سيما دنبال افراد محدودي مي‌گردد كه به نظر ما اين مسأله خلاف قانون و عدالت است. ما معتقديم در ميزگردهاي اينچنيني مي‌بايست افرادي از جبهه‌ي تحكيم دموكراسي نيز حضور داشته باشند تا مشخص شود عدالت تبليغاتي رعايت مي‌شود. نبايد هيچ واهمه‌اي از حضور افراد خارج از قدرت در اين ميزگردها وجود داشته باشد.

به گزارش ايسنا، كواكبيان با تأكيد بر اين عقيده‌ي خود كه صدا و سيما بي‌طرفي خود را حفظ نكرده است، در عين‌حال يادآور شد 14 حزب جبهه‌ي تحكيم دموكراسي قصد داشتند تجمعي را در مقابل سازمان صدا و سيما به دليل آن چه وي ”بي‌عدالتي در اطلاع‌رساني اخبار كانديداها“ مي‌خواند، برگزار كنند و اگر شخص بنده مانع اين اقدام نشده بودم اين امر تاكنون محقق شده بود. چراكه ما معتقديم و مي‌بينيم كه صدا و سيما به بهانه‌هايي همانند نظرسنجي در برنامه‌ي "تا انتخابات" يا صندلي داغ و برخي را هر شب از برنامه‌ي 20:30 افرادي را به عنوان انتخاب برتر برخي كانديداها را نشان مي‌دهد و اين نشان مي‌دهد كه صدا و سيما مي‌خواهد تجربه‌ي شكست‌خورده‌ي سال 1376 را يك بار ديگر تكرار كند. اما اميدواريم با مديريت جديد و درايت شخص ضرغامي اين تجربه تكرار نشود و طوري عمل شود كه مردم با احساس آرامش و اطمينان خاطر نسبت به بي‌طرفي صدا و سيما نوعي اعتماد جدي نسبت به اين رسانه‌ي ملي داشته باشند و اخبار انتخاباتي را از طريق ماهواره‌ها و سايت‌هاي اينترنتي دنبال نكنند.

به گزارش ايسنا، كواكبيان در پايان با ابراز اميدواري از اينكه در آينده شاهد بي‌طرفي كامل صدا و سيما باشيم، اضافه كرد: تنها در اين صورت است كه رسانه‌ي ملي به جايگاه رسانه‌ي جناحي تنزل نمي‌كند و در اين راستا مشاركت حداكثري تحقق مي‌يابد.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا: مريم مهرگان
دبير خبر: معصومه محمدپور

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha